První jízda s Mercedes-Benz CLE: Coupé, na které jsme čekali?
Když děláte víc věci najednou, ani jednu z nich neděláte na 100 %. Vaše pozornost, čas i um se dělí a výsledek tomu odpovídá. Až když se plně odevzdáte jednomu cíli, může vzniknout něco výjimečného. A Mercedes se rozhodl, že už nebude tříštit svoji pozornost mezí více modelů a plně se zaměří na jeden. Měla by konkurence zpozornět?
CLE je po dlouhé době nový, nepůvodní model od trojcípé hvězdy a má nahradit coupé třídy C, E a vlastně i S – a to i s jejich verzemi bez střechy. Má se tak stát ideálním mixem sportovního coupé a luxusního GT. Nelehký úkol. Jak se mu to daří jsem jako jediný z Čech zjišťoval v okolí San Sebastianu ve Španělsku a vy se to tak dozvíte jako první.
Z fotek mě design novinky zrovna nenadchl, připadalo mi to jen jako třídveřové CLA, ale zdá se, že tu máme další auto, které je zkrátka potřeba vidět naživo, aby ho člověk dokázal správně uchopit. To, co vám totiž obrázky dokonale zatají, jsou jeho rozměry. Bez pěti centimetrů má 4,9 metru: je tak delší než E Coupé, zároveň je ale nižší. Je to tak ta správná placka, jak se od pořádného coupé očekává. Taky má dlouhatánskou kapotu s klasickými prolisy a kabinu ve tvaru kapky. Krásně si odškrtává všechny důležité body pro sportovní vzhled. Má jít ale také o elegantní GT a jeho design tak není nijak agresivní.
Dokonce chybí i nástavce prahů, to aby vynikla čistota jeho linek, zároveň ale výrazné prolisy na předních i zadních blatnících dávají na obdiv jeho svaly. Vážně povedený mix elegance a dravosti. Asi nejkontroverznější bude zadek. Auto díky tvaru oblázku z jistých úhlů totiž vypadá trochu kulatě. Je to ale o zvyku. Čím víc času jsme spolu trávili, tím víc jsem mu přicházel na chuť. Tomu pomáhala i barva. Urval jsem si stříbrný kus – v jaké jiné testovat nový Mercedes, že – a ta mu neskutečně sedla. Dávala mu jakýsi punc výjimečnosti, auto v ní vypadalo draze, ale taky dokázala správně prodat všechny důležité linky. Jediná věc, na kterou si ale zvyknout nedokážu, jsou plastové atrapy výfuků. Byl bych raději, kdyby tam nebylo nic. To je ale jen malá hrubka na kráse, CLE na mě jako celek udělalo obrovský dojem. A jestli jste zatím na vážkách, jako jsem byl já, vydržte s finálním soudem, dokud jej neuvidíte naživo.
Uvnitř pak není pochyb, že sedíte v coupé. On je interiér víceméně převzatý z nové třídy C, ale sedí se tu proklatě nízko. Hranu oken jsem měl skoro u brady, a kabina mě tak pocitově hezky obalila. Za rozhodnutí nepoužít interiér z třídy E jsem opravdu rád. Pro podobně střižené auto je až moc opulentní. Ten „céčkový“ s kaskádovitým středovým tunelem působí daleko sportovněji. A není to radost jen pro oko, ale i pro smysly, protože z pohledu materiálů tu Mercedes prakticky nenechal prostor pro kompromis. Víceméně celý interiér se topí v kůži, palubku zdobí karbonový dekor (osobně bych raději zvolil méně sportovní variantu s žíháním) a třešničkou na dortu jsou kryty reproduktorů z broušeného hliníku. Při každém kontaktu s vozem cítíte, že sedíte v drahém autě. Posaz, ten je naprosto ukázkový. Sedačky samotné jsou unikátně vyvinuté přímo pro CLE a poskytují perfektní komfort i dostatečnou oporu. A jako takové malé plus jsou i krásné.
Novinkou je taky systém, který se učí vašim návykům a pamatuje si preferované volby nastavení podvozku, navigací, nebo ambientního podsvícení. Taky je zde třetí generace systému MBUX, která má zjednodušené grafické prostředí a některé nové funkce. Pochválit musím především bleskové reakce napříč celým menu, i nová grafika je krok vpřed. Možnost instalování aplikací se v plné síle ukáže asi až v budoucnu s tím, jak (a jestli) budou přibývat, už teď si ale můžete nainstalovat například ZOOM, Netflix, Angry Birds nebo … no, TikTok. Kolem a kolem je ale systém tak doladěný, že mě vlastně ani moc neobtěžovalo téměř výhradně dotykové ovládání.
CLE je největší coupé ve své třídě a na místa ve druhé řadě jsem tak měl velká očekávání. V posledních letech totiž auta neuvěřitelně rostou, ale v případě coupé se neustále smrskávají zadní sedačky. Když si vzpomenu na svoje BMW 330Ci E46, ve kterém jsem bez větších problémů mohl jet i vzadu a dnešní pětimetrová osmička pobere tak leda nákup, je to k vzteku. CLE je ale překvapivě použitelné. Před nohama mi zbývá ještě pár centimetrů rezerva. Nad hlavou už je to tedy na milimetry, ale s mými 190 centimetry se není čemu divit. Když k tomu přičtete ještě kufr s objemem 420 litrů, umím si klidně představit, že CLE může sloužit bez problému i menší rodině. Ne jen jako rozmar na pár hezkých dní v roce.
Pod kapotou si novinka přichystala pár překvapení. Tím prvním je přítomnost dieselu. Ten je k dostání jako základ nabídky s označením CLE220d. Ale ani jako základ to není žádný chudáček. Dvoulitr má 145 kW a 400 Nm a ke sprintu na stovku mu stačí 7.5 sekundy. S tímto provedením jsem absolvoval prvních asi 180 kilometrů a musím říct, že pro denní ježdění je dynamika dostatečná. Motor je taky slušně odhlučněný a radost bude dělat hlavně spotřebou. S mojí nohou se ustálila na 5.4 litrech na sto. Verze 220d je taky jediná, která je dostupná výhradně jako zadokolka.
Nad ní stojí dvojice dvoulitrových benzínů CLE200 a CLE300 s výkonem 150, respektive 190 kW. Silnější provedení se na stovku podívá už za 6.2 sekundy a nabízí se výhradně jako čtyřkolka. U CLE200 můžete volit pohon zadní nápravy nebo všech kol. Ani s jedním jsem se bohužel nestihl svézt, ale dojmy kolegů byly pochvalné především k silnější CEL300, která díky nízké váze prý působila hezky lehkonoze v technických úsecích trati.
To, že jsem benzínové dvoulitry nestihl, mělo svůj důvod. Byl jsem totiž nabroušený na vrchol nabídky (tedy než přijde plnotučné AMG), variantu CLE450. Ta ukrývá přeplňovaný řadový šestiválec o výkonu 280 kW a 500 Nm. Výkon putuje vždy na všechna čtyři kola a na stovku se dostane za 4.4 sekundy. A teď to nejlepší – nepomáhá si bateriemi. Neuvěřitelné, že v dnešní době někdo představil zcela nové, čistě spalovací auto. Ono tedy úplně bez baterií není, ale jde jen o mild-hybrid. Je to nová generace elektrického členu, který je o 30 % kompaktnější a lehčí a pomáhá šestiválci instantním elektrickým kopancem o síle 17 kW a 205 Nm. Dobrou zprávou pro vás může být taky fakt, že elektrifikace neproběhla za účelem lepší spotřeby, ale kvůli tomu, aby elektromotor vyhlazovat prodlevy při řazení a zlepšoval reakce na povely plynu. A funguje to perfektně. Motor je hotová laskomina. Má naprosto sametový zátah, jeho výkon krásně graduje s přibývajícími otáčkami a síly má jak medvěd.
Taky naprosto postrádá stopy po turbo efektu a velmi rychle reaguje na povely plynu. Navíc má hezky ostrý hrdelní zvuk, který není dobarvován z reproduktorů. S tímhle autem si připadám, jak kdybych se vrátil o deset let zpět – v tom dobrém. Bavíme se sice o autě s váhou přibližně 1.9 tuny, ale motor je prostě dynamit. CLE letí za plynem jak splašené. Tohle je lék na soustu problémů moderních aut. Jak kdyby Mercedes udělal krok zpět, a nekomplikoval věci, které fungují – a za to jim patří můj obrovský dík. Spolupráce s převodovkou je taky povedená. Devítistupňový automat sice není nejrychlejší skříní na trhu, ale k ražení auta se hodí. Automat si je dobře vědom síly motoru a zbytečně tak nepodřazuje a rád se nechá vyvážet na vlně kroutícího momentu. Šestiválec v CLE funguje tak dobře, že jsem přesvědčený o tom, že primárně pro něj celé auto vznikalo. Svým projevem a charakterem naprosto harmonicky sedí k nátuře auta. Ono totiž CLE není žádná ostrá okresková střela. V první řadě je to velké důstojné coupé a samozřejmost a nadhled řadového šestiválce společně s jeho jemností mu hraje do karet. Zároveň se umí přizpůsobit vaší náladě. Umí být ostrý a drzý, stejně tak jemný a nenucený. Famózní motor.
CLE dává svojí náturou najevo, že chce být hlavně GT. Kabina je totiž výborně odhlučněná a když podvozek přepnete do komfortního režimu, je měkoučký, skoro až houpavý. Vyloženě se chce říct, že takhle má působit Mercedes. Se silnicí se doslova mazlí a dokáže být skoro stejně decentní, jako v případě limuzíny třídy E. Tomu odpovídá i řízení. To je lehké, uvolněné a byť mu nechybí přesnost, od sportovního auta byste možná i čekali, že bude ostřejší. Ale tohle je zkrátka mezikontinentální střela, ne ostré náčiní. Do CLE můžete nasednout, zdolat na jeden zátah stovky kilometrů a užít si stejně dálnice, města, i horské průsmyky. V dané kategorii aktuálně není jiné auto, které by dokázalo doručit tak vysokou úroveň cestování.
Naštěstí je mezi jednotlivými režimy razantní rozdíl a po přepnutí do sportu se celé auto napruží, ztuhne a motor se konečně začne nadechovat z plných plic. CLE je najednou ostřejší a začne působit, jak kdyby shodilo dva metráky. S tím, abyste ho vždy dostali tam, kam potřebujete, pomáhá i natáčecí zadní náprava – a musím říct, že ochota padnout do oblouku je obrovská. V podvozku je taky velká dávka jistoty a je velmi neutrální. Na limitu se projevu spíš lehce nedotáčivě, ale dostat ho do úzkých je otázka spíš špatně trefené nájezdové rychlosti. I v nejtužším nastavení je ale CLE velmi poddajné a navíc mi přišlo, že ze všech režimů nejlépe zvládá pracovat se svojí váhou právě v tom sportovním. Proto už jsem v něm zůstal až do vrácení auta na letišti a v žádném okamžiku mi nepřišlo tvrdé nebo nekultivované.
Časem se má ukázat ještě verze AMG, zatím ale není jisté, co ji bude pohánět. Ve hře je plug-in hybridní čtyřválec z nové C63 AMG, nebo plug-in hybridní šestiválec, který se připravuje pro E63 AMG. Zatím můžete tipovat, co je podle vás pravděpodobnější.
Mercedes-Benz CLE dostal na svá ramena pořádně naloženo. Měl být luxusnější než současné C coupé, ale i sportovnější než E coupé: a jemu se skutečně nějakým záhadným způsobem podařilo obě tyhle polohy skloubit. Je luxusní, při dlouhých přesunech vás rozmazluje tak, jak to konkurence neumí, když na to ale máte chuť, umí se v něm probudit chuligán. A byť to není okruhové náčiní, tak přesně odpovídá kategorii GT, kdy má být auto vzrušující, ale ne tak ultimativní, abyste z něj po každé jízdě vylezli zpocení. CLE skvěle balancuje na pomezí těchto vlastností a jako balíček funguje znamenitě. Je to trochu jiné coupé, než na co jsme si zvykli v posledních letech. Daleko víc se zaměřuje na vysokou úroveň cestování než na vyloženě sportovní chování. A příchod čistého GT do této kategorie opravdu vítám. Z našeho dvoudenního soužití mi v hlavě zůstalo ještě několik otázek, které doklepnu při ježdění na našich silnicích a pak nad ním vynesu finální soud. První ochutnávka pro něj ale dopadla skvěle.
Mercedes-Benz CLE není nic jiného než důvod k radosti. V posledních letech nás výrobci zásobují jen novými SUV a cokoliv, co zavání individualismem potichu odstraňují z nabídky. Příchod zcela nového klasického coupé s tradiční technikou je tedy tak trochu zázrak.
« Test Volkswagen ID.3 Pro S: Znova a lépe Continental a Google vybaví auta generativní umělou inteligencí »