První jízda s Lexusem NX: Druhá generace napravuje největší prohřešek
Zbrusu nový Lexus NX představuje mnohem více než jen druhou generaci prémiového SUV střední třídy: otevírá zcela novou kapitolu značky Lexus. Předznamenává nový směr designu, nové hnací jednotky včetně prvního plug-in hybridního ústrojí značky Lexus, jakož i skokové zlepšení dynamických schopností včetně příjemných jízdních vlastností v těsném spojení s vozidlem při zachování typického jízdního projevu Lexus.
A co je důležitější, v novém NX se rovněž představuje nová platforma multimédií, která znamená zásadní kvalitativní posun konektivity, informovanosti a funkčnosti s využitím většího funkčního rozsahu nové generace systémů aktivní bezpečnosti a systémů na podporu řízení Lexus Safety System+ s rozpoznáváním většího spektra dopravních rizik a snížením únavy na straně řidiče.
Původní NX, uvedené v roce 2014, se stalo nejprodávanějším modelem Lexus v tomto regionu s více než 175 tisíci prodanými vozy, z nichž většinu si pořídili zákazníci přicházející od jiných značek. NX v současnosti stojí přibližně za třetinou evropských prodejů značky Lexus. NX je klíčovým modelem i v celosvětovém měřítku s úhrnnými prodeji přes jeden milion vozů.
Záměrem návrhářů bylo zachovat avantgardní charakter vozu, který zájemce o první generaci tohoto modelu tak zaujal, avšak s uplatněním ještě rafinovanějšího, vyzrálejšího a dynamičtějšího designového jazyka. Výsledkem těchto snah je tzv. „funkční krása“, spojující design s jízdními schopnostmi ve prospěch stylistického ztvárnění, které přináší vylepšenou aerodynamiku, menší hlučnost a nižší spotřebu paliva.
Karoserie představuje kontrast zaoblených povrchů s ostrými hranami při použití dynamických proporcí vyjadřujících agilitu a postoj vozu zdánlivě přilepeného k vozovce. K optimálnímu obestavění prostoru přispěla podvozková platforma GA-K značky Lexus (Global Architecture K), která se odrazila v prostornější kabině a velkorysé nabídce místa v zavazadelníku. Oproti předchozí generaci je vůz nyní o 20 mm delší, rozvor se prodloužil o 30 mm, šířka narostla o 20 mm, resp. výška o 5 mm. Podvozková platforma GA-K dovoluje použít širší rozchod předních i zadních kol (+35 mm, resp. +55 mm) s důrazem na dynamický postoj vozidla, k němuž přispívají i větší kola a pneumatiky (ráfky 18 až 20″, pneumatiky o průměru 720-740 mm).
Přední maska, charakteristický znak všech vozů Lexus, nyní hraje v celkovém designu ještě důležitější roli. Její menší sklon napomáhá k lepšímu proudění vzduchu do motorového prostoru; návrháři krom toho zbavili masku chromového orámování. Dozadu ubíhající křivky masky zdůrazňují dlouhou kapotu a přitahují pozornost k celkovému tvaru a objemu karoserie, výrazně se rozšiřující směrem k zadním blatníkům. Elegantní tvary kapoty rovněž přispívají k dobrému výhledu vpřed ze sedadla řidiče. Maska používá nový vzor rastru složený z bloků ve tvaru písmene „U“, společně tvořících výraznější trojrozměrný profil (tentýž motiv písmene „U“ se opakuje u podoby litých kol pro vyšší stupně výbavy).
Vozy z vyšších výbavových linií používají LED světlomety se čtveřicí zdrojů a první adaptivní systém ovládání dálkových světel Lexus (AHS) ve štíhlém provedení. Každá z jednotek obsahuje 11 čipů LED s regulací světelného výkonu prostřednictvím přední kamery. Nad hlavními světlomety najdeme světla denního svícení ve tvaru písmene „L“ – ty zaujmou zcela hladkým osvětlení povrchu a funkcí zeslabování intenzity při použití směrového ukazatele. Ve standardu jsou k dispozici Bi-LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel (AHB).
Dlouhá a štíhlá přední partie je v kontrastu se zhuštěnou zadní částí vozu s krátkými převisy a mohutnými boky na zádi vozu. Při pohledu zezadu upoutají pozornost nové full-LED koncové svítilny ve tvaru písmene „L“ a typický světelný ‚břit‘ Lexus napříč celou šířkou vozidla. Původní emblém Lexus byl nahrazen zdobným nápisem „LEXUS“ na výklopné zádi ve prospěch jednoduchého a moderního vzhledu s větším důrazem na identitu tohoto vozu.
Provedení F SPORT zvenčí zaujme akcenty v tmavém chromu, rastrem masky chladiče a 20″ litými koly s 10 paprsky, jejichž předobrazem byla kola používaná vlajkovým kupé Lexus LC. Nové je též provedení předního i zadního nárazníku s většími bočními průduchy, zakusujícími se do předního nárazníku. Výlučně pro verzi F SPORT se nabízejí dva speciální odstíny karoserie – safírově modrá a bílá F White.
NX jako první model značky používá systém elektronické západky pro otevírání dveří. Ta nahrazuje tradiční vnitřní kliku dveří tlačítkovým spínačem, umístěným vedle loketní opěrky na panelu dveří; zvenčí vozidla pak poslouží malé tlačítko na vnitřní straně pevné kliky. Dveře vozidla tak lze jednoduše otevřít hladkým a prakticky bezhlučným pohybem. Součástí elektronické západky je bezpečnostní funkce deaktivace (tzv. asistent pro bezpečné opuštění vozidla), která zamezuje otevření dveří za situací, kdy se zezadu blíží jiné vozidlo.
Design je samozřejmě subjektivní záležitostí, ale nové NX vypadá dobře. Je to klasický Lexus, takže o extravaganci není nouze a vůz budí velký rozruch. Oproti předchůdci však vypadá mnohem dospěleji a vyváženěji.
Daleko větší revolucí prošel interiér, který byl kritizován u minulé generace kvůli neodpovídajícímu infotainmentu. Ve snaze podpořit maximální soustředění řidiče na dopravní situaci jsou všechny hlavní zdroje informací – multi-informační displej, obrazovka multimédií, kruhové a další ukazatele a (na přání dodávaný) head-up displej přehledně seskupeny tak, aby je řidič mohl intuitivně sledovat letmým pohledem.
Head-up displej nabízí tři režimy pro zobrazování různých úrovní informací: plný režim zahrnuje stav bezpečnostních a asistenčních systémů Lexus Safety System+; standardní režim shrnuje na spodní hraně displeje klíčové informace; a v minimalistickém režimu se zobrazuje pouze rychlost jízdy. U displeje lze upravovat umístění, natočení i jas; je-li vůz vybaven ukládáním nastavení řidiče do paměti, ukládá se i nastavení tohoto displeje.
Informační ukazatele u vyšších výbavových linií disponují jemnou grafikou s možností upravovat vzhled prostřednictvím tří různých uspořádání; varianta F SPORT přitom používá exkluzivní vzhled informačních ukazatelů s otáčkoměrem, displejem hybridního systému a rychloměrem. Obsah multi-informačního displeje lze aktualizovat nebo měnit pomocí spínačů systému Touch Tracer na volantu bez nutnosti odklánět zrak od vozovky.
Volant samotný se chlubí novým designem. Optimální průřez a rozmístění i tvar opěrek pro palce pomohli definovat zkušení mistři výroby Takumi, aby byl zajištěn co nejpříjemnější úchop pro optimální pocit kontroly a propojení s vozidlem. Volič převodovky tvarovaný podobně jako ve vlajkových modelech Lexus LC a LS byl záměrně navržen co nejmenší, avšak tak, aby příjemně padl v ideálním úhlu do ruky.
Počet fyzických spínačů na palubě nového NX se snížil na 45 (z původních 78) a nyní jsou tyto seskupeny v určených zónách podle funkce. Pro nejčastěji používané funkce jsou i nadále k dispozici fyzická tlačítka ve prospěch rychlejšího a intuitivnějšího ovládání. Tlačítka používaná během řízení jsou uspořádána kolem volantu; ovladače audiosystému a klimatizace byly soustředěny na obrazovce centrálního displeje; a ovládací prvky řízení, které lze používat u stojícího vozidla, se nacházejí na středovém panelu.
S novým modelem se též poprvé představuje zbrusu nová multimediální platforma, kterou charakterizuje vyšší výpočetní výkon, rychlejší odezva a intuitivnější ovládání. Ovládání systému s novým dotykovým displejem je stejně bezproblémové a jednoduché jako používání tabletu. Standardně dodávaný systém Lexus Link Connect používá 9,8″ obrazovku s povrchovou úpravou zabraňující odleskům. Procesor je v porovnání s předchozím multimediálním systémem 2,4x rychlejší. Kromě dotykového displeje k ovládání slouží fyzická tlačítka pro rychlé navolení nejčastěji používaných funkcí. Nabídky a ovládací prvky se zobrazují formou ikon na řidičově straně displeje, kde jsou vždy snadno v dosahu; samotná obrazovka je uspořádána do jednotlivých sekcí podle úrovni podrobnosti informací.
Systém Lexus Link Pro, k dispozici pro vyšší výbavové linie (nebo jako prvek na přání), používá 14″ obrazovku, která patří k největším v segmentu. Jemná grafika zaručuje skvělou čitelnost za všech světelných podmínek a použitý procesor je ještě rychlejší – 3,6x ve srovnání s dosavadním systémem. Barvy a písma lze měnit prostřednictvím pěti nabízených motivů. Oba uvedené systémy podporují vlastní nastavení až pro tři různé uživatele vozidla; které nastavení se má použít systém automaticky rozpozná podle konkrétního použitého zařízení nebo klíčku.
Kabina je propracovaná, prostorná a bude vás rozmazlovat svou kvalitou a pohodlím, jak se na luxusní model sluší a patří – prostě je vypiplaný (takřka) k dokonalosti. A to včetně infotainmentu. Konkurenci tak nejspíš ztuhl úsměv na rtech a zákazníci by měli zpozornět. Zpracování a smysl pro detail má totiž Lexus už tradičně bezkonkurenční. Konečně k tomu dodává i výborný a dobře ovladatelný infotainment.
Nekompromisní návrh interiéru NX přinesl i velkorysý prostor pro zavazadla: výška zavazadelníku se v porovnání s předchůdcem nezměnila, ale prostor je o 40 mm delší. Bez sklopení sedadel tak objem dosahuje 545 litrů – to znamená ještě více místa pro každodenní použití. Sklopením sedadel je možné prostor pro náklad zvětšit dokonce až na 1 436 litrů. Je zde dostatek místa pro trojici golfových vaků nebo dva velké cestovní kufry (77 a 63 litrů) i bez sklápění sedadel.
Co je pod kapotou? Motorizace jsou dvě a obě silně elektrifikované. Oba hybridní systémy jsou postaveny na spalovacím motoru 2,5 litru s Atkinsonovým cyklem. Základní hybridní (dobíjí se pouze jízdou) verze NX 350h už podle označení oproti předchozímu 300h posílila, konkrétně o podstatných 45 koní (nyní má 244 koní, které mohou pohánět jednu nebo obě nápravy), takže projevuje citelně větší radost ze života (nemusíte ho tolik ždímat, takže je i tišší), a přitom jezdí stále příkladně úsporně (klidnější jezdci se vejdou do šesti litrů).
Vyšší verze NX 450h+ je plug-in hybrid, což znamená, že jeho baterii o kapacitě 18,1 kWh dobíjíte ze zásuvky, čímž získáte až 76 km čistě elektrického dojezdu (když elektřina dojde, jezdíte dál v úsporném hybridním režimu). PHEV verze má také vyšší kombinovaný výkon (309 koní) pohánějící vždy všechna čtyři kola, výhodu lacinějšího provozu (pokud budete pravidelně nabíjet) doplňují další bonusy dané nízkoemisní „elektrickou“ SPZ.
Nová platforma s lepšími dynamickými vlastnostmi v porovnání s NX předchozí generace přináší nižší těžiště (-20 mm), zvětšení rozchodu předních i zadních kol a lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami. Krom toho zaručuje vysokou úroveň tuhosti nezbytné pro jízdní dynamiku, agilní reakce a stabilitu – tuhost je o 30 % vyšší než u předchůdce. NX používá novou konstrukci zavěšení se vzpěrami McPherson na přední nápravě, resp. dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny vzadu.
Z použitých opatření jmenujme optimalizaci úhlu mezi spodními rameny a horními úchyty zavěšení; fyzické umístění tlumičů ve prospěch hladkého zdvihu; a optimalizaci způsobu regulace tlumicích sil adaptivního odpružení AVS. Precizní seřízení ložiska vzpěry, tvořícím místo spojení mezi tlumičem a samotným vozidlem, napomohlo k přirozeným reakcím řízení a stabilitě za jízdy v přímém směru. Tlumiče jako takové používají přepracovaná pouzdra i těsnění a jsou naplněny novým typem kapaliny s vylepšenými vlastnostmi.
Přední a zadní stabilizátory se vyznačují tenkostěnnou dutou konstrukcí pro úsporu hmotnosti bez negativních dopadů na požadované vlastnosti. Zadní stabilizátor u provedení s pohonem všech kol je odlišně vytvarován kvůli zástavbě diferenciálu zadní nápravy. K tuhosti náprav přispěl způsob upevňování kol k nábojům pomocí šroubů (namísto matic), čímž se zároveň snižuje neodpružená hmotnost vozidla; k dalšímu snížení hmotnosti napomohlo použití nového hliníkového unášeče nápravy.
Systém adaptivního odpružení AVS, používaný provedení F SPORT, se nyní chlubí širším provozním rozsahem a jeho součástí je i lineární elektromagnet akčního členu pro jemnější nastavení účinku tlumení a hladší odezvu na změny povrchu vozovky a jízdních podmínek. Výsledkem těchto opatření jsou menší náklony vozidla, ostřejší handling, větší jízdní pohodlí a uklidňující pocit jistoty za volantem.
Nové NX se od počátku nabízí s možností pohonu všech kol napříč všemi provedeními. Plug-in hybridní verze NX 450h+ standardně používá lehký a prostorově nenáročný inteligentní elektronicky řízený pohon všech kol Lexus E-Four; tentýž pohon je na přání k dispozici i pro hybridní verzi NX 350h. Systém s dodatečným elektromotorem na zadní nápravě zajišťuje automatické rozdělování hnacího momentu mezi přední a zadní kola v poměru od 60:40 až po 20:80, čímž zajišťuje uklidňující záběrové schopnosti při rozjíždění z místa nebo během jízdy na zasněžených cestách a kluzkých površích.
Systém „Trail Mode“ – poprvé v rámci modelové nabídky Lexus – integruje řízení pohonu AWD, brzdění a hnací síly s cílem zamezit prokluzování kol během jízdy na nekvalitním či nezpevněném povrchu ve prospěch lepších schopností vozu při zdolávání terénu. Například pokud jedno z kol ztratí kontakt s vozovkou, systém přibrzdí protáčející se kolo a přesměruje hnací moment na kolo v záběru, přičemž zároveň upraví odezvu škrticí klapky i charakter řazení.
Ufff, vyčerpávající, ale Luxus si prostě na novém NX dal opravdu záležet. První jízda byla jen letmá, s vozidlem jsem najel zhruba 50 kilometrů a konkrétně s provedením 350h F SPORT. Už teď si ale troufám říci, že je to jedno z nejlépe jezdících aut na svém segmentu, ne-li vůbec to nejlepší. Podvozek nabídne vynikající plavnost a filtraci nerovností a přitom vůz krásně a agilně zatáčí bez citelných náklonů. Uvnitř je ticho a auto příjemně pluje krajinou. Planetová převodovka nyní funguje lépe, ale pořád je asi největší slabinou auta. Pokud jedete klidně, nevíte o ní. Pokud budete chtít využít dynamiku vozidla, připravte se, že vám dá o motoru vědět. To je však pro tuto koncepci typické.
Ve výsledku je ale Lexus NX konečně plnohodnotný prémiový produkt, který konkurenci potrpí a obhájí si svou cenovku. Design je atraktivní, sebevědomý a kabina naprosto špičková. To platí i pro podvozek a léty prověřený hybridní systém. Více si povíme po klasickém týdenním testu, už teď se na něj těším.
Základní cena Lexusu NX 350h činí 1 340 000 Kč (verze 4×4 je o 50 tisíc dražší), plug-in hybridní NX 450h+ pak stojí 1 850 000 Kč.
« Test Citroën C4 PureTech 155: Šokující zvenčí, praktický uvnitř Nový Renault Austral, technologické SUV “Nové vlny” »