defender_110_p525-20230903-017

První jízda s Land Roverem Defender V8: 525 koní, kompresor a neodolatelný charakter

28. 9. 2023 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Land Rover, Luxusní vozy, Novinky, Testy

V posledních měsících je to kolem nás samá elektrifikace a ústup od tradičních velkých spalovacích motorů. Jenže stále existují značky, které se nebojí uvést na trh zdánlivě nesmyslné auto. Jedou z nich je i Land Rover, který nabízí velký krabicovitý offroad s osmiválcem spalujícím benzín pod kapotou. Motor to ale není ledajaký, dopuje ho navíc ještě kompresor, což je v dnešní době unikátní řešení.

defender_110_p525-20230903-004 defender_110_p525-20230903-011

Defender V8 nabízí agilnější jízdní vlastnosti a menší náklony karoserie díky unikátnímu nastavení převodovky a podvozku zahrnujícímu nové pružiny, jiné charakteristiky tlumičů a elektronicky řízený zadní diferenciál. To vše doplňuje charakteristický zvuk vidlicového osmiválcového motoru. Vysoký výkon má na svědomí kompresorem přeplňovaný zážehový motor Land Rover o objemu 5,0 l, který produkuje 525 koní a 625 Nm. Spojený je s osmistupňovou automatickou převodovkou. Vůz zrychlí z nuly na 100 km/h jen za 5,2 sekundy, nejvyšší rychlost dosahuje hodnoty 240 km/h.

defender_110_p525-20230903-013 defender_110_p525-20230903-010

Výjimečné schopnosti v terénu jsou pro Defender charakteristické. Vidlicový osmiválcový motor k tomu přidává úroveň zábavného řízení mimo jiné díky systému Terrain Response rozšířenému o režim Dynamic. Tento režim řidičům pomáhá využít dynamičtější charakter a lepší jízdní vlastnosti také na šotolině a nezpevněném povrchu. Náklony karoserie při extrémních průjezdech zatáčkami pomáhají omezovat stabilizátory, které mají větší průměr a které jsou plné. Systém Yaw Controller regulující pohyby karoserie při rychlé jízdě využívá kromě přibrzďování kol také unikátní elektronicky řízený aktivní zadní diferenciál a tím poskytuje perfektní kontrolu stáčení Defenderu V8 ve chvílích, kdy se vůz dostává na hranici přilnavosti.

Defender V8 je okamžitě rozpoznatelný díky řadě unikátních prvků vnější karoserie, jako jsou speciální plakety, dvě výrazné dvojité koncovky výfuku a unikátní litá kola o velikosti 22 palců v provedení Satin Dark Grey. Dále se od ostatních variant liší zvětšenými dvacetipalcovými brzdovými kotouči a brzdovými třmeny lakovaným odstínem Xenon Blue.

defender_110_p525-20230903-008

V interiéru model nabízí sedadla kombinující čalounění Ebony Windsor Leather, Miko Suedecloth a Robustec, zatímco odhalený příčný nosník automobilu v oblasti palubní desky dostal speciální povrchovou úpravu Satin Black. Čtyřramenný volant je potažený Alcantarou a disponuje matně chromovými pádly manuálního řazení, která jsou určena pouze modelům V8. Výbavu doplňuje kůží potažený kryt airbagu i volič převodovky, stejně jako podsvícené prahové lišty se symbolem V8.

defender_110_p525-20230903-052 defender_110_p525-20230903-055

Změny jsou to vizuálně decentní, tady totiž hraje hlavní roli motor pod kapotou a ten je jedním slovem fantastický. Už jen samotné nastartování je zážitek, motor vyštěkne a ustálí se na brumlavém volnoběhu. Tento bad guy má názor na greendeal jasný… Nemyslete si ale, že verze V8 promění Defender ve sportovní stroj, to vůbec. Auto je sice rychlé, ale stále velmi plavné, komfortní a rychlé tempo v zatáčkách není to, co by tento vůz nezvládal, ale rozhodně to nevyhledává. Je to o charakteru. Kompresorem přeplňované motory mají velmi lineární nástup výkonu a okamžité reakce. Oproti jednotkám přeplňovanými turbodmychadly je ten rozdíl výrazný. Jednoduše šlápnete na plyn a Defender vyrazí vpřed za jekotu kompresoru a hromobití osmiválce. Okamžitě.

defender_110_p525-20230903-080

Čísla zrychlení vám toho moc nenapoví, Defender je totiž těžký vůz vážící 2,9 tuny a s aerodynamikou malého činžáku. 5,2 sekundy tedy není drtivé číslo, ale na tento tank je to velmi přesvědčivé. Jen si tak sedíte vysoko, obklopení masou plechu a užíváte si dynamiky dostupné v jakýchkoli otáčkách. No a pokud nebudete chtít poslouchat orchestr pod kapotou, velký osmiválec má ještě druhou stranu mince a tou je absolutní kultivovanost. V klasickém silničním tempu se jen tak tiše převaluje a kabina je prostá jakýchkoli vibrací a zvuků. Přesednutí do naftové verze je v tomto ohledu patrným krokem zpět. Jen se samozřejmě nesmí řešit spotřeba. Nějakých 160 kilometrů testovací trasy po dálnici, okreskách a silnicích přes kopce končíme se 14,9 litry benzinu. Naštěstí je tu 90litrová nádrž.

lr_def_90_group_250221_05

Ten den jsem přesedl i do Defenderu 130 s naftovým šestiválcem a mohl porovnat rozdíly v podvozku. V8 je drtivě rychlý v přímce, to už jsme si řekli. Zatáčky ale zvládá mnohem lépe díky vylepšenému podvozku, o kterém jsem psal výše. Auto se tak citelně méně naklání a je stabilnější. Řízení má aktivní převod, a tak se nemusíte bát, že byste si ve V8 ukroutili ruce. Pocitově to dělá z tohoto monstra poměrně agilní auto, ačkoliv musíte mít na paměti, že fyziku zde opravdu nelze ošálit.

lr_def_110_v8_22my_250221_02

A co jízda v terénu? I verze V8 si ponechává stejné schopnosti a shodné systémy jako klasický Defender. Máte tu tedy redukční převodovku, závěrky nebo vzduchový podvozek, který lze zvednout dle potřeby. V terénu je tak stále nepřekonatelný, tedy pokud vám nebude líto těch krásných dvaadvacítek kol. Limitem zde jsou vlastně jen silniční pneumatiky. V rámci testu jsme však zavítali i na soukromý lesní pozemek, kde si pro nás kluci z Land Rover Experience připravili náročný terén a navíc pršelo, což situaci ještě více zdramatizovalo. I tak a přes silniční pneumatiky se Defender V8 pouštěl do opravdu strmých svahů, bočních náklonů a terénních překážek.

lr_def_v8_90_22my_250221_12 defender_110_p525-20230903-109

Defender V8 vás postupně dostane do kolen a zamilujete si jej. Není to taková ta láska na první pohled a předem byste tohoto chladného drsného týpka mohli odsoudit a zařadit mezi nesmyslné pozéry. Jenže to by byla chyba. Tohle auto kombinuje vytříbený komfort, luxus, styl a výkon s nadprůměrnými schopnostmi na silnici i mimo ni. Je to jednoduše takový ten chlápek s pokřiveným charakterem, ale plný charizma.

defender_110_p525-20230903-006

Rozhodně to však není levné auto. V testované středně velké variantě 110 (dostupný je i pro krátkou 90) začíná na částce 3 658 795 korun.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz