První jízda s Hyundai Staria: Převrací svět dodávek naruby
Do Česka přistála jedna očekávaná novinka a já se byl podívat, co ukrývá pod svým nezaměnitelným kabátem. Hyundai Staria neuvěřitelně přitahuje pozornost už jen kvůli svému vzhledu. Futuristický design, který jak kdyby vypadl z Bade Runneru, je doslova uhrančivý. Automobilka opět ukazuje, že si věří a že už rozhodně nechce kopírovat nebo hrát na jistotu.
Staria je sebevědomá a při živém setkání vskutku působivá. Šokem pro mě byly rozměry vozu. Opakuje se tu podobný fenomén jako v případě IONIQU 5. Z fotek auto totiž vypadá daleko menší – čekal jsem něco jako Volkswagen Caddy. Se svými 5.2 metry je ale o třicet centimetrů delší než základní Multivan. Mohutnost ještě umocňují dva metry na šířku a téměř to samé na výšku. Tohle auto umí udělat hodně silný první dojem.
Ikonický „světelný meč“ táhnoucí se přes celou příď ale není vyhrazen všem verzím. U nižší výbavové varianty Tour bude LED pás svítit jen po stranách, stejně tak u nákladní verze VAN, která dorazí na trh později. Dle výbavy se lehce můžou měnit i hlavní světlomety. Pro verzi Tour Luxury můžete ještě zvolit bronzové prvky (maska, znaky, zrcátka), v takovém případě se vám ale omezí výběr barev na stříbrnou, bílou a černou – ve které auto dle mého vypadá nejlépe. Jinak se toho Hyundai ale vůbec nebojí, protože si můžete nakonfigurovat klidně i zářivě žlutou.
I interiér se mění podle zvolené varianty. Já měl k dispozici nejvyšší výbavu Tour Luxury, tak začnu s ní. Ta se nabízí výhradně jako sedmimístná a má být jakýmsi luxusním obývákem na kolech. To se potvrdí hned po otevření posuvných dveří (samozřejmě automaticky). Objeví se před vámi dvě křesla, která vypadají jak z luxusního masážního salonu. Jsou potažená kůží Nappa, mají jak odvětrávání tak vyhřívání a polohovatelná jsou elektricky ve všech směrech. Taky je lze položit do jakési „lounge“ pozice, kdy se z nich prakticky stanou lehátka. Sedačky jako takové jsou perfektní. Skvěle drží tělo, jsou komfortní a v „lehátkové“ pozici vám bude cesta utíkat tak, že si ani nevšimnete, že se něco stalo. Pro druhou řadu sedadel jsou samozřejmě dostupné USB zdířky a spousta odkládacích prostor.
Ve třetí řadě je pak běžná lavice pro tři. Na tu se nastupuje mezi sedadly druhé řady – není tu klasické odklápění. I tady se můžete těšit na parádní komfort, už se ale nedočkáte takové variability sezení. Ohledně prostoru si ale není na co stěžovat. Interiér Starie je skutečně neuvěřitelně prostorný. Pocitu vzdušnosti ještě nahrává obří prosklení a panoramatická střecha. Automobilka tvrdí, že auto bylo vyvíjeno zevnitř ven a potřeby pasažérů byly na prvním místě – a je to znát.
Nicméně našel jsem i pár věcí, které zamrzí. Tou první je nemožnost objednat zatmavená okna – bude vám muset pomoci váš oblíbený garážník. Pro náš trh taky není dostupná obytná verze ani otočné sedačky. No a nakonec. Sedadla nelze vyndávat. Můžete je pouze posouvat, popřípadě zvednout sedák třetí řady do svislé polohy, čímž si vytvoříte za druhou řadou slušně velký zavazadelník, přístupný ale pouze uličkou mezi sedadly. Je zkrátka znát, že Staria je především luxusní vůz a ne stěhovák. Později by ale měla být dostupná varianta Tour se šesti sedadly ve dvou řadách a zvětšeným kufrem.
Verze Tour je u nás zatím dostupná v devítimístné verzi. Máte tak k dispozici tři řady sedadel po třech místech. I v takové konfiguraci auto pojme přes 1300 litrů nákladu. Sedačky ani zde ale nelze vyndat.
Nakonec bude ještě dostupná verze VAN, která bude sloužit především pracantům. Ve třímístném provedení je schopná spolknout až 4935 litrů. Ložná plocha má délku 2500 mm a pobere až tři europalety. V šestimístné verzi pojme nákladová prostor 2890 litrů, ložná plocha je 1705 mm. Maximální zatížení provedení VAN je dle verze až 1.1 tuny. I verze oblečená do montérek si ale zachovává jedinečný vzhled a interiér. Upřímně se těším, až někde uvidím na stavbě jezdit tyhle mimozemšťany. Však pracovní nástroj nemusí vypadat jak cihla.
Pojďme ale na přední sedadla. Interiér není o nic méně originální než exteriér. Taky se mu daří navodit velice exkluzivní a luxusní atmosféru. Všechny kontaktní plochy jsou měkčené, celá palubní deska a výplně dveří jsou potaženy koženkou a zpracování je zcela bez chyby. Snad jen by nemusel být celý středový panel vyvedený v klavírovém laku – není možné ho udržet čistý. Ovládání a multimédia jsou pak shodná například s nový Tucsonem. Je zde ale jedna zajímavá funkce navíc. Tou je interiérová kamera, která snímá dění na zadních sedačkách a intercom. Když mluvíte s někým vzadu, je hlas zesilován skrze reproduktory a obráceně. Nemusíte tak na sebe křičet. Kaplička přístrojů je umístěná navrchu palubní desky, podobně jako například u Peugeotího i-cockpitu. Díky vyššímu dodávkovému posazu ale není sebemenší problém s tím, že by vám věnec volantu zakrýval část displeje, takže tady to funguje na výbornou a budíky tak defacto fungují jako head-up displej. I přes všudypřítomnou modernu a luxus jsme ale pořád v dodávce. Můžete se tak spolehnout na to, že je zde spousta odkládacích prostor.
Z pohonných jednotek je na výběr zatím pouze jedna. A věřím, že vám udělá radost – jde totiž o 2.2 litrový diesel. Časem má přibýt ještě full hybridní verze. Stále je pro mě šokem, že se Staria nechystá jako čistý elektromobil. Když se na auto dívám, doslova si o to říká. Navíc má Hyundai obrovské know-how na poli elektromobility. Ale co už, zpět k dieselu. Ten má výkon 130 kW a 430 Nm a známe ho například ze Santa Fe. Motor je kultivovaný, velice dobře odhlučněný a síla mu rozhodně nechybí. Pro podobné auto je takový motor ideální. Medvědí porce točivého momentu zajistí slušnou pružnost a jakousi nenucenost. O spotřebě vám toho ale zatím moc neřeknu, protože jsme na sebe měli jen necelou hodinku.
Lze jej ale párovat jak s manuálem, tak s automatem a na výběr je pohon jak předních kol, tak všech. Já měl na zkoušku čtyřkolku s osmistupňovým automatem a minimálně z krátké ochutnávky nemám ke spolupráci téhle dvojky výhrady. Zatím ale nebudu vynášet žádné soudy, to si nechám až po delší zkušenosti. Stejně tak jsem neměl šanci zkusit pohon všech kol, ale je to vlastně stejná osvědčená technika ze Santa Fe. Staria určitě nebude žádný offroad, ale se slušnou světlou výškou 186 mm se určitě nebudete muset bát tu a tam opustit bezpečí silnic a rozhodně vás při rodinných cestách nezaskočí žádná nepřízeň počasí.
Luxusní, nepřehlédnutelná, praktická – to všechno si můžeme odškrtnout. Zbývá odpovědět na poslední otázku. Jak jezdí? Staria, podobně jako nový Multivan, nevyužívá užitkovou platformu, ale přijíždí na základu z osobního auta – konkrétně Santa Fe. Díky tomu najdeme na zadní nápravě víceprvek, což se zásadně podepsalo na kvalitě jízdního projevu. Krátce bych to mohl shrnou tak, že Staria vlastně jezdí jako Santa Fe – a to berte jako pochvalu. Staria dává od prvních metrů znát maximální zaměření na komfort. Je klidná, vyzrálá a sebevědomá. Taky v sobě má takovou tu správnou těžkopádnost, díky které máte pocit, že řídíte pořádný kus auta.
Podvozek velice statečně vysává všechny nerovnosti a k posádce toho moc nepustí. I přes velkou poddajnost se ale nemusíte bát nějakého houpání nebo kolíbání. Auto skvěle zvládá pracovat se svojí hmotností a jízda je tak velice klidná. Potěšilo mě taky, jak zvládá krátké ostré nerovnosti. Nedočkáte se otřesů, bouchání do kabiny, ani žádného skřípání. Jízdně tohle dodávku zkrátka ani nepřipomíná. Velice dobré je taky odhlučnění – bohužel jsem neměl šanci vyzkoušet delší dálniční úsek, ale první dojem je opravdu pozitivní. Verze Luxury je vybavena čelním i bočními akustickými skly. Jsem zvědavý, jaký rozdíl bude u verzí bez tohoto prvku výbavy.
Příjemné je i řízení. To je na dnešní dobu poměrně tuhé, ale díky tomu si lépe uvědomujete tu masu auta kolem sebe. Především je ale přesné a Staria ho ochotně poslouchá. Dokonce ani při svižnějším tempu na okreskách nepůsobila bezradně a nechala si toho dost líbit. Samozřejmě nesmíte zapomínat na to, že pořád sedíte v dodávce, ve svojí třídě ale určitě patří k nejovladatelnějším. Jen nezapomínejte na její rozměry. Občas se můžete dostat docela do úzkých.
Na jízdu bylo poměrně málo času, nebudu tedy zatím vynášet žádný finální verdikt. Na první dobrou udělala Staria ale vynikající dojem. Je tichá, komfortní, zahrne vás luxusem a jízdně má k osobáku tak blízko, jak jen je při jejich rozměrech možné. Taky je vybavena celou škálou nejmodernějších technologií. Je zde kompletní sada asistentů známých z ostatních vozů značky. Auto tak samo nouzově zabrzdí, drží se v pruzích (až do 180 km/h), pokud při vystupování zaznamená blížící se auto, zamkne dveře, aby vám děti nevyskočily v nebezpečný moment do silnice a lze ji taky propojit s chytrým telefonem. Můžete tak pomocí něj auto například odemknout, hlídat jeho polohu, nebo si na dálku plánovat trasy. Zkrátka vrchol evropské nabídky se vším všudy. Její ceny startují na 899,990,- za devítimístnou verzi Comfort s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Vrchol nabídky představuje varianta Tour Luxury s pohonem všech kol a automatem za 1.449.990,-
Hyundai Staria je skutečné zjevení. Její vzhled je výjimečný a nastavuje zcela nová pravidla. Okouzlí luxusním interiérem a jízdními vlastnostmi hází rukavici těm největším esům segmentu. Zamrzí jen absence verze Camper na Evropském trhu, ale třeba se nad námi automobilka časem smiluje. Tak jako tak, je tohle neuvěřitelně svěží vítr v kategorii osobních dodávek.
Plusy
– Prostorný interiér
– Design
– Luxus
– Jízdní vlastnosti
Mínusy
– Nevyjímatelné sedačky
– Nelze továrně zatmavit okna
« Maserati MC20 se představilo v otevřené verzi Cielo Test Kia Sorento 2.2 CRDi AWD: Ochránce rodiny »