První jízda s Hyundai Santa Fe: Prostorné, luxusní, úsporné a moc povedené SUV
Největší SUV od Hyundai vstupuje na náš trh ve velkém stylu a to doslova. Nová generace modelu Santa Fe je totiž opravdu velký kus auta, který navíc vypadá jako koncept. Jeho odvážné tvary sice zřejmě budou polarizovat společnost, ale originalita a odvaha se korejské značce nedá upřít. Daleko důležitější je, že novinka je ve všech zásadních ohledech lepší a vyspělejší než minulá generace.
Začněme designem. Ten je sice subjektivní, ale musím se pozastavit nad jeho originalitou a vyřknout značce Hyundai pochvalu, že se nebojí experimentovat a díky tomu příjemně okořeňuje nudné vody mainstreamu. Což platí i pro její sesterskou značku KIA. Začalo to futuristickým a neotřelým modelem Tucson, přes kosmickou Starii a rozhodně nelze opomenout ani řadu Ioniq, které kombinují retro prvky s digitální budoucností. Značka sice nemá žádný unifikovaný, nebo chcete-li, personalizovaný designový jazyk, jako třeba Audi nebo VW, a každý jejich model je unikátní, ale čísla prodejů jasně dokazují, že to funguje. A teď je tady nové Santa Fe, které by ještě několik let zpátky v každém evokovalo, že to může být jedině koncept.
Přísně hranatá karoserie plná ostrých hran a rysů, doplněna o extravagantní a moderní světelnou techniku. Vypadá to dobře, proporčně a je to opravdu velký kus auta. Nový model dosahuje délky 4830 mm, což představuje nárůst o 45 mm oproti předchozí generaci. Je široký 1900 mm a jeho výška vzrostla na 1770 mm, tedy o 85 mm. Rozvor náprav se prodloužil o 50 mm na 2815 mm. Tento růst je částečně způsoben i tím, že přední převis měří 915 mm a zadní 1100 mm – přední je kratší než u předchůdce, zatímco zadní je delší. Zavazadlový prostor nabízí slušných 711 litrů. To je jediný aspekt, kde se novinka zmenšila a výrobce upřednostnil vnitřní prostor posádky. Někomu může design evokovat Land Rover Defender, ale podoba není přílišná, jde jen o krabicový tvar karoserie. Hyundai auto dostatečně odlišil a navíc dává jasně najevo svou příslušnost značce. Motivy na písmeno H najdete skoro všude, i v denním svícení světlometů na obou stranách auta.
Design interiéru klade důraz na praktičnost a pohodlí, což je patrné z bohaté nabídky úložných prostor a dalších užitečných prvků. Cestující v první až třetí řadě sedadel si užívají příjemné a útulné prostředí s promyšleným vybavením, které vyvažuje styl s funkčností. Interiér překvapí důmyslným propojením designu s moderními technologiemi. Skryté dekorační osvětlení ve tvaru H plynule přechází z palubní desky do dveří a doplňuje vnější design, čímž vytváří emocionálně nabitou eleganci a jedinečnost. Dvojitý panoramatický zakřivený displej, skládající se z 12,3″ digitálního přístrojového panelu a 12,3″ displeje navigačního systému, nabízí vynikající ovladatelnost, zatímco 6,6″ dotykový displej ovládacího panelu klimatizace umožňuje snadné ovládání různých funkcí s působivými animacemi. Páka elektronického voliče převodovky, nyní umístěná na sloupku řízení, usnadňuje intuitivní a rychlé ovládání. Víceúčelová konzola, nastavitelná ve dvou směrech, nabízí sdílený úložný prostor i pro cestující ve druhé řadě. Vyjímatelná schránka a výsuvná přihrádka maximalizují využití prostoru. Možnost současného nabíjení dvou chytrých telefonů zajišťuje dvojitá přihrádka s funkcí bezdrátového nabíjení a integrovaným chladicím ventilátorem, který zabraňuje přehřívání. Velké láhve na nápoje lze umístit do držáků na středové konzole, což je jen jeden z mnoha detailů, které kombinují styl s funkčností.
Pochválit musím zvolené materiály a celkový dojem z interiéru. Volant se sice náramně podobá tomu z Range Roveru, ale výsledný dojem je skvělý. Je to někde na pomezí prémiové třídy a to je pro mainstreamovou značku velká pochvala.
Nový systém sedadel, nabízený v pětimístném, šestimístném a sedmimístném uspořádání, poskytuje cestujícím vysoký komfort. Funkce integrované paměti umožňuje řidičům uložit si a vyvolat individuální nastavení sedadel, včetně podélné polohy, sklonu opěradla, polohy opěrky nohy, nastavení volantu a vnějších zpětných zrcátek. Relaxační sedadla s integrovanou opěrkou nohy pro první řadu zajišťují optimální sezení, které poskytuje pocit beztíže a rovnoměrné rozložení tlaku, což zvyšuje komfort.
Prostorný interiér šestimístných verzí nabízí samostatná, elektricky nastavitelná kapitánská sedadla ve druhé řadě s možností nastavení sklonu opěradla. Relaxační režim se aktivuje jedním tlačítkem a umožňuje sklopení sedáků pro pohodlnější polohu nebo snadný přístup k zavazadlům. Sedadla ve druhé řadě lze ovládat prostřednictvím displeje informačního, zábavního a navigačního systému. Dálkové sklápění sedadel ve druhé řadě usnadňuje přístup do zavazadlového prostoru. Sedadla ve třetí řadě mají nastavitelný sklon opěradla, což zajišťuje komfortní sezení, a úchyty ISOFIX přidávají na bezpečnosti a praktičnosti díky bezpečnému upevnění dětských sedaček.
Pod kapotou novinky najdeme výhradně hybridní benzínové motorizace. Nafta se už nenabízí a nabízet nebude. V obou případech jsou kombinovány s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem s objemem 1,6 litru a vlastním výkonem 132 kW/180 koní. V případě hybridní verze se dostaneme na systémový výkon 158 kW/215 koní, u plug-in hybridu je to pak 185 kW/252 koní. Točivý moment je v obou případech shodných 367 Nm. Základní hybrid nabídne možnost volby mezi pohonem předních nebo všech kol, plug-in hybrid je pak vždy s mechanickou čtyřkolkou. Pokročilý systém řízení pohonu všech kol poskytuje vynikající trakci a stabilitu na různých površích. Hydraulické tlumiče a sofistikovaný systém odpružení zajišťují vysokou úroveň komfortu a tlumení nárazů.
Na první jízdní prezentaci jsem mohl okusit hybridní verzi s pohonem všech kol. U té Hyundai slibuje zrychlení na stovku za necelých deset vteřin a je tedy jasné, že to není žádný trhač asfaltu, ale to přeci od obrovského rodinného SUV nikdo neočekává. Ve veřejném prostoru jsem četl mnoho argumentů, proč by mohla být 1,6 neadekvátním motorem, ale není se čeho obávat. Výkon je důstojný a auto je s touto motorizací tak akorát svižné. V žádné fázi testu se motor vyloženě netrápil s hmotností kolem dvou tun a to platilo i pro táhlé dálniční kopce. Navíc jde vždy cítit výrazná asistence sekundárního elektrického pohonu, který krásně vyplňuje prodlevu přeplňovaného motoru v nízkých otáčkách a při rozjezdech.
Vozu nicméně sluší zejména klidné až střední tempo. Nejde jen o motor, ale především o rozměry, protože takovým obrem rychle na okresce jezdit nechcete. Daleko více jsem ocenil opravdu špičkově odhlučněnou kabinu a kultivovaný projev hybridní motorizace. Ta je naštěstí spárována s klasickou automatickou převodovkou a odpadá nepříjemné monotónní hučení, jako například u Toyoty Highlander. Spotřeba? Během asi 70 kilometrové trasy jsem se držel do 7,5 litrů na sto kilometrů a to jsem auto dynamicky nešetřil a zkoušel všechny myslitelné fáze jízdy. Půjde to tedy i za méně a to je na takový parník opravdu slušná hodnota.
Líbil se mi i samotný podvozek, který je naladěn primárně na co nejvyšší komfort a to také plní. Auto se sice mírně pohupuje do všech stran, ale nabízí vytříbenou plavnost a filtraci nerovností. Rozhodí jej jen opravdu ostrá příčná nerovnost, což jde za velkými koly s pneumatikami o nízkém profilu. Samotná práce tlumičů je ale skvělá, což je u takového auta zásadní.
Nový Hyundai Santa Fe je na trhu k dispozici rovnou v rámci akční nabídky, takže základní hybrid s pohonem předních kol začíná na ceně 1 099 990 Kč, za verzi s pohonem všech kol připlatíte 50 tisíc korun. Plug-in hybrid, který může vozit „elektrické“ registrační značky, startuje na částce 1 299 990 Kč.
« Nová emisní norma Euro 6e bude povinná už za pár dní: Dojde ke zpřísnění pravidel a dalším změnám Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet? »