První jízda s Hondou ZR-V: Civic á la crossover
Honda se odhodlala vstoupit na trh SUV nižší střední třídy a namířit proti Toyotě Corolla Cross, Vůz tak přijíždí vyzbrojen aktuálním hybridním systémem známým z modelu Civic, jež v Česku vyhrál titul Auto roku. K tomu všemu s ním sdílí i podvozkové komponenty a povedený interiér. Tohle by mohla být volba pro zákazníky, kteří rádi řídí, ale Civic je jim jednoduše malý. Jestli to tak opravdu je, jsem zjišťoval v katalánské Barceloně na prvních jízdách.
Model ZR-V překlenuje propast mezi modelem HR-V a novým CR-V. Jestli vám název zní nezapamatovatelně, je to pro to, že takový model nikdy v historii automobilky neexistoval. Pokud chcete zamotat hlavu ještě více, vězte, že ZR-V se původně představilo pro Ameriku a Asii, ale tam se prodává pod označením HR-V… Nicméně evropský model byl řádně přepracován, zejména pohonné ústrojí a detaily v interiéru.
Elegantní design exteriéru zaujme nadčasovou kombinací hladkých nepřerušovaných povrchů, které splývají zepředu dozadu, s přesnými mezerami mezi panely a přesně definovanými detaily, jako je ostře rýhovaná čára obvodu. Nerušivý vzhled, začínající vpředu přes štíhlé světlomety s jasně definovanými osobitými světly a velkou stylizovanou mřížkou chladiče, pokračuje po čistých bocích a vrcholí výrazným zadním nárazníkem a zadními světly, která jsou úhledně integrována do výklopných dveří.
Auto vypadá opravdu svěže, ale nemůžu se ubránit dojmu, že zadní část příliš nekoresponduje s tou přední. Ta je totiž vyloženě ostrá a připomíná mi typickou masku jednoho italského výrobce s trojzubcem ve znaku. Za to zadní část je poměrně střídmá, snaž až vyloženě americká. Neberte to ale jako kritiku, celkově vzato je ZR-V opravdu hezké auto.
Verze Sport a Advance mají navíc dvojitý výfuk, který je zakončen leštěným chromovým rámečkem s vysokým leskem a středovým modrošedým lemem, který dodává zadní části vozidla další hloubku a definovaný vzhled.
Zákazníci si mohou při uvedení na trh vybrat z pěti barev exteriéru, a to Diamond Dust Pearl, Ruse Black Metallic, Radiant Red Metallic, Platinum White Pearl a Still Night Blue Pearl. Model ZR-V má ve standardní výbavě 18palcová litá kola. Ve verzi Elegance mají kola povrchovou úpravou v odstínu Pewter Grey, ve verzi Sport v odstínu Matt Berlina Black a verze Advance jsou nabízeny s úpravou Diamond Cut a Berlina Black s prémiovějším vzhledem.
S výškou 1 620 mm (bez nákladu), šířkou 1 840 mm a délkou 4 568 mm a rozvorem 2 657 mm model ZR-V ideálně zapadá do aktuální řady SUV vozů značky Honda. Vůz je o 50 mm širší než model HR-V a o 59 mm nižší než model CR-V, je kompaktní a přitom prostorný a nabízí přesvědčivou rovnováhu schopností, prostornosti a všestrannosti.
Konstruktéři společnosti Honda se zaměřili na vytvoření stylové, elegantní kabiny, která nenápadně integruje užitečné funkce, maximalizuje jejich přínos. Výsledkem jejich práce je krásná a zároveň dokonale funkční kabina. Její výhody se projevují ve snadném používání v každodenním životě – má řadu úložných prostorů a užitečných funkcí, například několik nabíjecích USB slotů.
Dále byly použity vysoce kvalitní materiály, detailní povrchová úprava a jemné osvětlení s cílem vytvořit prémiovou atmosféru. Nízko posazená palubní deska a vyvýšená středová konzola spolu s plyšovými chrániči kolen a loketními opěrkami navozují cestujícím pocit pohodlí, zatímco sofistikovaná technologie rozhraní ovládání udržuje řidiče a cestující ve spojení s vnějším světem. K dispozici jsou navíc funkce Apple CarPlay a Android Auto.
Velká devítipalcová dotyková obrazovka je umístěna uprostřed široké horní palubní desky, která se táhne přes přední část kabiny a umocňuje tak pocit širokého bočního prostoru.
Dělená středová konzola je navržena zvlášť pro model ZR-V. Úhledně začleňuje ovládací tlačítka a tlačítko parkovací brzdy, jež jsou optimálně umístěny pro snadné použití. Tlačítkový volič rychlostních stupňů s elektronickým řazením byl přepracován. Nově má jedinečný tvar a každé tlačítko má svůj pohyb. Řidič tak může jednotlivé funkce používat intuitivně, aniž by musel spustit oči ze silnice.
Verze Advanced mají vyhřívaný volant; vyhřívání se ovládá tlačítkem nenápadně umístěným na spodní části centrálního paprsku volantu. Originální kovové pádlové voliče jsou namontovány u všech verzí a nabízejí plnou kontrolu nad rekuperační brzdnou silou technologie e:HEV.
V závislosti na verzi mají sedadla textilní, polokožené nebo celokožené čalounění s vysoce kvalitními detaily a prošíváním. Modely verze Elegance mají elegantní černé látkové čalounění sedadel Mélange se složitým reliéfním vzorem doplněným detaily na palubní desce.
Ve verzi Sport najdeme kombinaci stylové syntetické kůže a kombinované všívané látky – jako zdobné prvky jsou zde vyšívané akcenty a zářivé stříbrné detaily na polstrování. Barevné provedení přináší do interiéru hravější tón a je doplněno vysoce lesklým povrchem středové konzoly a dveřních panelů.
Za volantem vozů verzí Elegance a Sport je umístěn sedmipalcový digitální přístrojový panel TFT, který spolu s analogovým rychloměrem poskytuje řidiči klíčové informace. Informace infotainmentu se zobrazují vlevo a informace o vozidle a asistenčních systémech řízení uprostřed. Modely verze Advance jsou dodávány s plně digitalizovaným 10,2palcovým TFT displejem. Verze Advance mají navíc i zcela nový šestipalcový head-up displej (HUD), který se promítá na vnitřní stranu čelního skla.
Devítipalcová dotyková obrazovka umístěná v horní části palubní desky zobrazuje jasné a aktuální informace pro řidiče a spolujezdce. Infotainment je totožný s tím, který známe už z modelu Civic a funguje vlastně výborně. Je uživatelsky přívětivý, rychlý a graficky v pořádku.
ZR-V je postaven na uznávané hybridní technologii e:HEV společnosti Honda, jejíž součástí je vylepšená verze systému dvou elektromotorů. Stejně jako u modelu Civic e:HEV hnací ústrojí nyní dosahuje celkového výkonu 135 kW a točivého momentu 315 Nm, což umožňuje zrychlení z klidového stavu na 100 km/h za pouhých 7,8 sekundy. Plně hybridní hnací ústrojí kombinuje vysoce výkonnou lithium-iontovou baterii a dva kompaktní, výkonné elektromotory s nově vyvinutým 2litrovým zážehovým motorem s Atkinsonovým cyklem a s přímým vstřikováním, který bez upozornění přepíná mezi elektrickým, hybridním a konvenčním pohonem bez jakéhokoli zásahu řidiče.
Honda se totiž nepustila cestou plně elektrického pohonu, ani plug-in hybridu s velkými bateriemi. Ona se tak úplně nepustila ani cestou tradičního hybridu. O pohon se stará trojice motorů – jeden spalovací, jeden elektrický (který slouží jako generátor) a druhý elektrický, který auto pohání. Dvoulitrový atmosférický čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu slouží většinu času pouze pro generování elektřiny. Jeho výkon je 105 kW, ale jelikož se o pohon auta stará převážně elektromotor o výkonu 135 kW a 315 Nm, uvádí Honda u ZR-V právě tuto hodnotu. Píšu „převážně“, protože on umí přidat ruku k dílu i čtyřválec. Ale pouze ve chvílích, kdy je požadavek na výkon nad sílu elektrické soustavy (nebo ve vysokých rychlostech).
Pak se připojuje na kola skrze jednorychlostní e-CVT převodovku. Ta umí virtuálně řadit, takže se nemusíte bát vysavačového efektu. A nutno říct, že je simulace řazení velice uvěřitelná. Soustava taky obsahuje baterii, do které se ukládá přebytečná energie. Ta má kapacitu jen něco přes 1 kWh. Systém se zdá podobný tomu, co jsme mohli již dříve vidět například v Hondě C-RV, dle automobilky jde ale o zcela nový motor. Nová je i baterie. Ta je oproti předchozí generaci výrazně menší, její hustota se ale podařila navýšit na dvojnásobek. Celý systém by měl dosahovat účinnosti 41%, což je skutečně pozoruhodné (samozřejmě mimo svět čistých elektromobilů).
Zní to složitě, že? Ve skutečnosti je to ale velice elegantní řešení, které přináší téměř samé výhody a zároveň od vás nevyžaduje, abyste nějak zásadně měnili svůj jízdní styl. A pokud budeme brát hybridní pohon jako něco, co se snaží skloubit výhody spalovacích motorů a těch elektrických, nenapadá mě moc jiných, co by to dělalo lépe. Při běžné jízdě se totiž vůz chová jako obyčejný elektromobil. Pohybuje se bez vibrací, řazení, naprosto kultivovaně a sametově jemně. Reakce na povely plynového pedálu jsou stejně tak okamžité, byť nástup výkonu není tak agresivní, jako u bateriově poháněných elektromobilů.
Pokud jezdíte dynamicky, bude spalovací motor s elektromotorem spolupracovat daleko intenzivněji, ale stále vás nebude v kabině rušit. Samotné připojení nedoprovází žádné cuknutí ani zpoždění. Systém je vyladěný skutečně špičkově a mozek auta si distribuci výkonu řeší zcela sám. Můžete maximálně volit mezi režimy ECO/Normal/Sport, ty ale jen mírně mění charakteristiku posilovače řízení a reakce na plynový pedál. Z počátku jsem byl k tomu, že nám Honda nabídne pouze jeden motor, skeptický – obavy byly ale zbytečné. Tohle prostě funguje. Dynamika je velice dobrá, pružnost taky a navíc to nežere. Ve městě se mi dařilo jezdit i pod čtyři, dálnice si řekla o 6.2 a průměr jsem uzavřel těsně nad pěti litry na sto.
A co podvozek? Vpředu je uspořádání vzpěry MacPherson namontované na lehký hliníkový přední pomocný rám s účinnou výztuhou a žebrovou strukturou, která zajišťuje tuhost a stabilitu. Víceprvkové zavěšení zadní nápravy a plovoucí pomocný rám společně zajišťují předvídatelné řízení. Žádné kompromisy, Honda ZR-V je prostě skvělá vždy a všude. Samotný komfort mě až zarazil. Sebevědomí, s jakým požírala nerovnosti bych očekával spíš od o třídu většího auta. Ani série krátkých ostrých nerovností se nepropasíruje do kabiny a ty velké s grácií vymaže. A nejde jen o samotnou poddajnost, ale i styl, jakým kontroluje jednotlivá kola v zavěšení.
Nedočkáte se žádného houpání ani kymácení. Komfortnější hatch mě nenapadá. O to větší překvapení je, jak moc se auto dokáže koncentrovat na okreskách. Doteď poddajný podvozek dokáže perfektně kopírovat silnici a byť má při nájezdu do zatáčky tendence se lehce naklonit, velice rychle najde neutrální pozici, zaklekne a drží. I při svižném tempu si ale poradí s nerovnostmi a vy si k němu tak můžete dovolit opravdu hodně. Ochota a lehkost, s jakou ZR-V poslouchá vaše povely, je úžasná. Tomu sekunduje i perfektní řízení. Auto působí jako jeden homogenní celek. Sebemenší impulz od volantu se ihned přenáší na silnici. Ta upřímnost, přesnost a vstřícnost směrem k řidiči je parádní. Je to sice hybrid bez převodovky, ale každý kilometr zatočených silnic jsem si perfektně užíval. Lépe jezdící věc v dané kategorii prostě nenajdete.
Honda ZR-V se v Česku začíná prodávat se základní cenou od 939.900 Kč včetně DPH. České zastoupení značky zatím zveřejnilo pouze startovací cenu, kompletní ceník bude zveřejněn později.
« Autem bezpečně na zahraniční dovolenou Česko je desáté ve snižování fatalit na silnicích, evropským šampionem v bezpečnosti je Polsko »