První jízda s Hondou Civic: Hybrid pro nadšené řidiče
Model Civic společnost Honda poprvé představila v roce 1972 a vždy ho popisovala jako „vůz pro lidi z celého světa“. Nyní staví na 50leté tradici, s více než 27,5 miliony prodaných kusů ve 170 zemích. 11. generace modelu Civic představuje moderní pojetí charakteristického tvaru tohoto modelu. Odráží nerušivý, elegantní design, kterým se vyznačují modely Honda nedávno uvedené na evropský trh.
Konstruktéři se zaměřili na to, jak se může prolínat uspořádání exteriéru a interiéru s cílem zajistit pohodlnější a více osvěžující zážitek z jízdy, tedy zlepšení každodenního života vlastníků vozu. Díky využití přístupu vývoje společnosti Honda „Man-Maximum, Machine-Minimum“ (M/M), který vychází ze zásady, že účelem technologií a designu je vyhovět potřebám řidiče a spolucestujících, se podařilo nabídnout svěží zážitek z jízdy. Model Civic vzbuzuje důvěru prostřednictvím intuitivních ovládacích prvků, poutavé ovladatelnosti, dynamiky a výkonného hnacího ústrojí, které vyhoví všem jízdním požadavkům.
Součástí standardní výbavy je osvědčená technologie hnací jednotky e:HEV . Tím se završuje cíl značky elektrifikovat do konce roku 2022 všechny hlavní modely nabízené v Evropě. Hybridní hnací jednotka využívá lithium-iontovou baterii k pohonu dvou kompaktních elektromotorů, které spolupracují s dvoulitrovým zážehovým motorem s přímým vstřikováním. Systém je nyní plynulejší, poskytuje citlivější přísun výkonu a lepší pocit lineárního zrychlení a také nabízí vysokou úsporu paliva a nízké emise CO2.
Honda po třech předešlých generacích upustila od extravagantního designu a vsadila na sportovní eleganci. Pro vytvoření sportovnějšího vzhledu připomínajícího kupé je rozvor kol nového modelu Civic o 35 mm delší než u předchozího modelu, ale zadní přesah karoserie je o 20 mm kratší a celková výška je menší. Nejvyšší bod linie střechy je posazen více dopředu než u předchozího modelu. Elegantní vzhled vozu dotváří mírný sklon k zadním výklopným dveřím. Zadní výklopné dveře vyvinuté pomocí nové výrobní technologie a vyrobené s použitím pryskyřice jsou o 20 % lehčí než u předchozího modelu a hrají zásadní úlohu při dosažení elegantnějšího designu. Nijak však neovlivňují prostor pro hlavu na zadních sedadlech.
Přední část má ostřejší design nárazníku a v horní části mřížky je použit síťovaný vzor, který podtrhuje sportovnější vzhled. Černá lišta na obou stranách spodního nárazníku byla přemístěna tak, aby vozu dodala nižší, usazenější vzhled. Vzadu jsou výška podlahy zavazadlového prostoru a koncová světla umístěny níže. Zadní konce kapoty byly sníženy o 25 mm, přední sloupky byly posunuty o 50 mm dozadu s cílem zarovnat je se středy předních kol. Díky tomu má vůz vyváženější proporce v profilu a širší a stabilnější postoj ze všech úhlů. V důsledku toho kola a pneumatiky vypadají větší, což v kombinaci s širším rozchodem zadních kol a lemovanými podběhy pomáhá zmenšit vizuální mezeru mezi kolem a podběhem, zajišťuje nižší a jistější postoj a navozuje pocit větší obratnosti. I přes širší rozchod kol zůstává celková šířka vozu 1800 mm, stejně jako u předchozího modelu.
Elegantní světlomety byly provedeny tak, aby doplňovaly plynulý boční profil a zdůrazňovaly nízké těžiště a dynamický styl nového modelu Civic. Devět LED diod, včetně světel pro denní svícení, představuje ostrou, a přesto přístupnou, grafiku. Centrální poloha dálkových světel zajišťuje systému předních světlometů, který rámují dynamická světla denního svícení, vzhled připomínající zornice. Zadní světla byla integrována do zadních výklopných dveří vyrobených s použitím pryskyřice, což zajišťuje čistý výhled dozadu bez viditelných linií. Zatímco grafika zadní linie je zachována ze stávajícího modelu, horní a spodní část světel víka je také osvětlena a při sešlápnutí brzdy se široce a elegantně rozzáří.
K dispozici je řada provedení litých kol, z nichž každé vyjadřuje kultivovaný a dynamický vzhled. Verze Elegance má ve standardní výbavě 17palcová hliníková kola, zatímco verze Sport a Advance jsou vybaveny 18palcovými koly s dvoubarevným povrchem. Nový Civic bude k dispozici s výběrem moderních barev. Standardní barva bude Sonic Grey. Mezi další barvy karoserie patří perleťové Premium Crystal Red a Premium Crystal Blue a také metalízy Crystal Black a Platinum White.
Za sebe musím říct, že se mi nový Civic jedenácte generace velmi líbí, i když mi trochu chybí odvázanost minulého modelu, který budil pozornost všude. To se s novinkou už stávat nebude. Je nutné si ale uvědomit, že se jedná o globální model a musí vyhovět vkusu kdekoli. V reálném prostředí vůz vypadá lépe než na fotkách a dá vyniknout širší a nižší stavbě karoserie.
Uvnitř se změnilo také hodně a zejména celková kvalita, zpracování, ergonomie a design ušel velký krok kupředu. Interiér ztělesňuje stejně čistou a moderní designovou filozofii exteriéru. Uspořádání zaměřené na uživatele se vyznačuje vysoce kvalitními materiály a přehlednou přístrojovou deskou. Příjemné dotykové body dále zlepšují zážitek řidiče a cestujících, přičemž síla pružiny v tlačítkách je pečlivě upravena tak, aby napodobovala ovládání špičkových domácích spotřebičů.
Středová konzola je navržena a uspořádána stylově a prakticky. Obsahuje dva držáky nápojů umístěné rovnoběžně k řadicí páce. Před ní je umístěna velká přihrádka, do které se vejde největší iPhone. Černé oblasti středové konzoly se vzorem rybí kosti (a dveřní panely u modelů Advance) jsou opatřeny povrchovou úpravou odolnou proti poškrábání a otiskům prstů, aby byl zajištěn trvanlivý a atraktivní povrch. Velkokapacitní centrální úložný box je nyní vybaven loketní opěrkou s mechanismem, který automaticky otevírá horní část na 60 stupňů, takže cestující nemusí ke zvednutí víka otáčet tělo.
Kabina také nabízí světlý a vzdušný vnitřní prostor pro cestující na zadních sedadlech, a to díky designu šestidílného prosklení, včetně nových zadních oken za zadními dveřmi. Střední sloupek byl navržen tak, aby vypadal tenčí, než je, s horní částí vnitřního dveřního panelu tvarovanou tak, aby aktivně zachycovala vnější světlo, což umocňuje pocit prostoru pro cestující na zadních sedadlech.
Pokračující design zaměřený na snížení rušivých prvků a zbytečných detailů, inovativní výstupy vzduchu umístěné v celém interiéru umožňují širší, ale méně rušivé proudění vzduchu v kabině. Mřížka s voštinovým vzorem na celé šířce ventilačního otvoru zajišťuje prémiový vzhled.
Sedadla byla navržena s ohledem na pohodlí a funkčnost. Látkové i kožené varianty jsou vyrobeny ze silného nemačkavého materiálu, který se vyznačuje čistým, prémiovým povrchem. Zadní panel předního sedadla je vyroben z jednoho kusu materiálu, což přispívá k nerušenému výhledu zezadu. K dispozici jsou dvě provedení sedadel interiéru: černá s hladkými akcenty a černá s bílým prošíváním. Látková sedadla jsou standardní u modelů verze Elegance, zatímco vyšší verze Sport je standardně dodávána s kombinací látky a kůže, zatímco vozy verze Advance mají celokožené čalounění.
Nový model bude první model Civic vybavený stabilizačním sedadlem Honda pro cestující na předních sedadlech. Sedadlo obsahuje vyztuženou strukturu z pryskyřice pro podporu celé spodní části těla cestujícího, od pánve přes bederní páteř, a zajišťuje tak větší stabilizaci a podporu.
Nový systém infotainmentu byl navržen pro vyšší komfort, pohodlí a bezpečnost, přičemž systémy Apple CarPlay a Android Auto jsou součástí standardní výbavy. Poprvé u modelu Civic budou u vrcholné výbavy Advance vybaveny 10,2″ plně digitální přístrojovou deskou nabízející uživatelům řadu přizpůsobitelných zobrazení, která jim předají ty nejrelevantnější informace.
Civic je také vybaven rozšířenou sadou pokročilých bezpečnostních prvků a pomůcek pro řidiče Honda SENSING, které byly vylepšeny speciálně pro tento model. Zavedení nových inteligentních pomůcek pro řidiče a technologie aktivní bezpečnosti spolu s větším počtem airbagů a novými konstrukčními prvky navrženými pro lepší ochranu při kolizi zajišťují optimální bezpečnost řidiče a cestujících.
Psal jsem to už u současné generace HR-V, nový interiérový směr Hondy se mi velmi líbí a těší mě svou kvalitou a ergonomií. Kvituji zachování hardware tlačítek pro ovládání klimatizace a základních funkcí. Moc se mi také líbí pojetí výdechů ventilace. Naopak nemám radost, že Honda zde zrušila pákový volič převodovky a nahradila je tlačítky. Stejně to má třeba i Hyundai Tucson a ani tam se mi to z praktického hlediska nelíbí.
Hybridní technologie e:HEV byla pro nový Civic vylepšena a poskytuje celkový výkon 135 kW a točivý moment 315 Nm, díky čemuž Civic zrychluje z klidu na 100 km/h za 7,8 sekundy.Plně hybridní hnací ústrojí kombinuje vysoce výkonnou lithium-iontovou baterii a dva kompaktní elektromotory s nově vyvinutým dvoulitrovým zážehovým motorem s Atkinsonovým cyklem a s přímým vstřikováním. Systém e:HEV hladce přepíná mezi režimy elektrického, hybridního a konvenčního pohonu bez jakéhokoli zásahu řidiče.
Při jízdě v městském prostředí jede vozidlo většinu času v režimu elektrického pohonu, který neprodukuje žádné emise a přitom využívá své charakteristické vlastnosti – plynulost a citlivost. Když řidič vyžaduje silnější zrychlení, vůz se přepne do režimu hybridního pohonu. Kola pak pohání výkonný elektromotor, přičemž požadovanou elektrickou energii generuje spalovací motor.
Při jízdě konstantní vysokou rychlostí, například na dálnici, se systém přepne do režimu konvenčního pohonu a vůz je přímo a účinně poháněn zážehovým motorem s minimálními ztrátami. V případě potřeby mu pomáhá elektromotor. Když se požadovaná energie pohonu zvýší směrem k nejvyšší rychlosti, systém se přepne zpět na hybridní pohon s cílem uvolnit plný výkon elektromotoru.
Ve všech jízdních režimech dochází k rekuperaci energie uvolňované při brzdění a zpomalování. Tím se zlepšuje celková účinnost a výsledkem je pozoruhodně nízká spotřeba paliva, zejména při častém zastavování a rozjíždění. Díky vysoké tuhosti klikového hřídele a sekundárního vyvažovacího hřídele vykazuje motor ve srovnání s předchozích generací systému e:HEV nižší vibrace v celém rozsahu otáček, což umožňuje plynulou jízdu ve všech jízdních režimech.
Lineární ovládání pohonu vzájemně koreluje zvuk a otáčky motoru a zajišťuje tak přirozenější pocit ze zrychlení, což je hlavní vylepšení oproti předchozím hybridním vozům značky Honda. V režimu Sport to ještě vylepšuje systém aktivního ovládání zvuku, který zprostředkovává vylepšený sluchový vjem.
Pomocí voliče pohonu mohou uživatelé plynule přepínat mezi čtyřmi jízdními režimy: „Normal“, „Sport“, „Eco“ a „Individual“. Režim Sport zostřuje odezvu plynu a zlepšuje výkon, zatímco režim Eco upravuje odezvu plynu pro zlepšení spotřeby paliva. Nový režim Individual umožňuje uživatelům přizpůsobit vlastnosti vozu Civic jejich stylu jízdy, včetně charakteristiky řízení a odezvy plynu. Uživatelé mohou kdykoli přepnout zpět do režimu Normal, kde vůz poskytuje nastavení, které vyvažuje výkon a efektivitu.
Technologie přímého vstřikování umožňuje vícenásobné vstřikování paliva do motoru během pracovní zdvihu. To se nazývá vícestupňové vstřikování a snižují se tím emise v širokém provozním rozsahu. Nově propracovaná struktura motoru, optimalizovaná pro rychlejší a účinnější spalování a větší točivý moment, také pomáhá novému modelu Civic vyrovnat se s vyšším kompresním poměrem, a to díky lepšímu chladicímu výkonu. V kombinaci s Atkinsonovým spalovacím cyklem dosahuje špičkové tepelné účinnosti 41 %.
Nejnovější verze inteligentní napájecí jednotky (IPU) je umístěna pod zadními sedadly. Je tak optimalizováno celkové uspořádání vozu. Kompaktní rozměry jednotky umožnily využít silnější základnu sedadla, což zvyšuje pohodlí cestujících. Nová řídicí jednotka pohonu (PCU) umístěná kvůli úspoře místa pod kapotou řídí vysokonapěťový elektrický výkon hybridního systému. Zvýšení úrovně výkonu jednotky PCU a hustoty energie uložené v jednotce IPU umožňuje elektromotoru využít větší výkon v širším rozsahu jízdních scénářů. A v důsledku toho může spalovací motor běžet při nižších provozních otáčkách, což snižuje spotřebu paliva a umožňuje vyšší úrovně točivého momentu při vyšších rychlostech. O přenos na kola se pak stará e-CVT. To ovšem není převodovka, ani variátor.
A co podvozek? Vylepšení stability v zatáčkách bylo dosaženo díky o 35 mm delšímu rozvoru a o 18 mm širšímu rozchodu zadních kol ve srovnání s předchůdcem vozu. Reakce a zpětná vazba řízení a jsou rychlejší díky sníženému tření ložiska uložení tlumiče a kulového kloubu. Tření v řízení se tak snížilo o 28 % oproti předchozímu modelu.
Mezi další změny zlepšující dynamiku patří použití lehkého a vysoce tuhého hliníkového předního pomocného rámu, přepracované přední tlumiče a snížení tření táhla tlumiče. Stabilitu v zatáčkách dále zlepšuje zvýšení tuhosti karoserie o 19 % oproti předchozímu modelu. Hliníková kapota nového modelu Civic je o 43 % lehčí než ocelová kapota předchozího modelu, zatímco zadní výklopné dveře vyrobené s použitím pryskyřice jsou o 20 % lehčí než dříve. Strategické použití lehčích materiálů v kombinaci s konstrukčními vylepšeními vyústilo v lehkou, ale vysoce tuhou karoserii. S důrazem na dynamické zaměření byl použit nový řídicí algoritmus zpětné vazby elektrického posilovače řízení.
Za volantem
Vyčerpávající, ale nový Civic si to zaslouží, protože se jedná o technicky opravdu pokročilé auto. Zejména pak hybridní systém Hondy, kde spalovací motor funguje vlastně jako generátor energie pro ty elektrické, je prostě fantastický a stále se divím, že to tak nedělá více automobilek. Honda mě na první jízdy pozvala do španělského Madridu a ty pak probíhali v jeho okolí v blízkých horách. Mohl jsem si tak vyzkoušet jízdu ve městě, na dálnici, ale také na klikatých silnicích v kopcích. Ideální.
V praxi systém funguje opravdu parádně a o jeho práci vlastně vůbec netušíte. Auto si zcela logicky volí ideální variantu pohonu. Kombinovanou spotřebu bez zásadních nároků na dynamiku jsem držel kolem 4 litrů. Výhodu hybridu pocítíte zejména ve městě, kde jde jezdit ještě za méně a Civic je tedy velmi klidný a tichý parťák. Po zkušenostech z HR-V nebo Jazzu jsem byl mírně skeptický k jízdě po dálnici, ale Honda nám na prezentaci tvrdila, že na projevu e-CVT silně zapracovala.
No ale znáte to, každý chválí to své. Jenže pozor, nebyly to žádné marketingové plky. Na dálnici jsem vozu šlápl na krk a čekal zběsilé kvílení motoru v konstantních otáčkách a ono nic! Civic totiž umí simulovat virtuální stupně a ještě vám generuje, sic umělý, ale kupodivu velmi příjemný zvuk řazení. Kvílení je tedy pryč a zvuk není vůbec otravný. Tohle považuji za ohromný progres pohonu e:HEV.
Ve sportovním režimu je pak vše ještě umocněno a auto jede opravdu akorátně. Líbí sem plynulost zrychlení, kdy se Civic veze na vlně točivého momentu elektromotorů a přitom vydává hezký zvuk spalováku.
Bez jakýchkoli výhrad zůstává podvozek, který Honda dost inovovala. Auto je náramně pohodlné, drží kontakt s vozovkou a působí naprosto nenuceně. Na denní jezdění je to naprosto ideální společník. Už dlouho jsem neřídil auto tak příjemně odladěným podvozkem. Civic dokázal skombinovat moderní technologie s poctivým feelingem staré školy, který poznáte právě na podvozku. Auto je agilní, krásně zatáčí a v oblouku zvládne opravdu vysoké rychlosti. Přitom působí až lehkonoze, i když váží jedna a půl tuny. Také řízení je příjemně strmé a tuhé.
U hybridů mi většinou vadí necitlivé brzdy s ostrým nástupem rekuperace, tady jsou však přesné a dobře dávkovatelné. Nemůžu si pomoct, ale Honda nový Civic opravdu stavila podle starého receptu řidičského auta, takhle dobře jsem se v mainstreamovém novém autě už dlouhou dobu nesvezl.
Kolik za něj?
Cena začíná na 769 900 Kč. Řada začíná verzí Elegance, která je standardně vybavena 17palcovými litými koly, látkovým čalouněním sedadel, předními a zadními parkovacími senzory a zadní kamerou, sedmipalcovým multi-informačním displejem přístrojové desky a osmi reproduktory, systémem infotainmentu kompatibilním s Apple CarPlay/Android Auto a navigací. Stejně jako všechny nové modely značky Honda jsou všechny verze modelu Civic vybaveny systémem Honda SENSING – komplexním systémem bezpečnostních technologií a pomůcek pro řidiče, včetně systému pro udržování v jízdním pruhu a nové funkce asistenta při jízdě v dopravní zácpě.
Verze Sport, v nabídce od 799 900 Kč, má ve výbavě kombinaci čalounění sedadel z látky a umělé kůže, sportovní pedály, LED mlhová světla a jedinečná lesklá černá zrcátka doplňující černé rámy oken s nízkým leskem, a také poutavá 18palcová černá litá kola.
Verze Advance začíná na 879 900 Kč a zahrnuje vylepšený prémiový systém 12 reproduktorů BOSE. Vozy verze Advance mají také panoramatickou prosklenou střechu, adaptivní dálkové světlomety (ADB) a 10,2palcový multi-informační displej přístrojové desky. Mezi další prvky výbavy patří 18palcová litá kola ve dvou odstínech černé s diamantovým brusem, kožená sedadla a vyhřívaný volant.
« Ojetina jako investice: Průměrný Superb meziročně navýšil hodnotu o 52.109 Kč První jízda s pětiválcovou Cuprou Formentor VZ5: Pekelná dokonalost »