Konečně levné, praktické a stylové MPV: První jízda s Fordem Tourneo Courier
Ford představil dva zcela nové užitkové modely: Nové generace dodávek Tourneo Custom a Tourneo Courier pro osobní využití a Transit Custom a Transit Courier pro nákladní účely. Obě osobní verze jsme krátce prozkoumali a také jsme si je vyzkoušeli v praxi.
Ford Tourneo Courier a nové vozidlo vyvinuté přímo společností Ford. V hierarchii značky se zařadilo pod model Connect, který je podle Fordu označen jako “prémiovější”. I přesto, že je menší než Connect, je stále docela prostorné. Je kratší o 16 cm než krátká verze Connect L1, avšak na délku stále přesahuje 4,3 metru. Široký je téměř 1,9 metru a vysoký přes 1,8 metru. Kufr je také menší, o 25 litrů, ale i tak do něj standardně naložíte 577 litrů zavazadel s roletou, resp. 1188 litrů bez ní. Toto vozidlo je pouze pětimístné, jiná varianta není k dispozici. Druhá řada sedadel je nejen sklopná, ale také se dá sklápět do prostoru nohou, což zvětšuje zavazadlový prostor až na 2162 litrů. Sedadla jsou dělená v poměru 2:3.
Toto vozidlo má velmi zajímavý vzhled. Na první pohled si všimnete impozantní přední části s velkou maskou chladiče a integrovanými světlomety. Ford tvrdí, že design tohoto modelu čerpá inspiraci z SUV. K dispozici je také verze Active, která má venkovní design s ochrannými plasty na karoserii. Kromě toho jsou k dispozici ještě dvě výbavy: Trend a Titanium. Všechny varianty nabízejí dostatečnou základní výbavu pro současnou dobu. Tuto výbavu lze samozřejmě dále rozšířit pomocí různých výhodných balíčků nebo jednotlivých prvků příplatkové výbavy.
Pro nejmenší užitkový model je omezený výběr možností pohonu. V současné době je k dispozici pouze benzinový tříválec 1,0 EcoBoost s výkonem 92 kW/125 koňmi a točivým momentem 200 Nm. Tento motor je k dispozici buď s manuální 6stupňovou převodovkou nebo s dvouspojkovým 7stupňovým automatem. Pohon je vždy a pouze na přední kola; varianty s pohonem všech kol nejsou k dispozici a ani nebudou.
Brzy bude k dispozici také verze poháněná čistě elektřinou. Tato verze bude vybavena elektromotorem o výkonu 100 kW/136 koní. Na rozdíl od většiny elektromobilů jiných značek, Ford poskytne svým zákazníkům také tzv. “frunk” neboli přední zavazadlový prostor. Jeho objem činí 44 litrů, což je ideální například pro uložení dobíjecích kabelů, které tak nebudou překážet v hlavním kufru.
Za volantem tohoto vozidla je velkorysé množství prostoru, zejména pro hlavu. Strop je vysoký a nad ním se nachází další odkládací přihrádka. Obecně je zde dostatek úložných prostor, což usnadňuje uložení telefonu, pití, svačiny, klíčů nebo dětských hraček.
Samotná palubní deska je poměrně jednoduchá, protože hlavní interakce probíhá prostřednictvím displeje multimediálního systému. Pod tímto displejem se nachází pouze několik tlačítek, která slouží k (de)aktivaci několika funkcí, jako je například vyhřívání čelního skla, ovládání klimatizace a topení, aktivace maximálního odvětrání čelního skla, vyhřívání zadního skla a parkovací asistent. Dále zde najdete otočný ovladač hlasitosti multimediálního systému, který zároveň řídí (de)aktivaci hudby a samozřejmě startovací tlačítko.
Při stisku startovacího tlačítka se probouzí benzinový tříválec umístěný pod přední kapotou. Na rozdíl od modelu Focus, je jeho zvuk vcelku zřetelný, avšak bez výrazných vibrací. Překvapivě, ve větším modelu Ford Tourneo Custom je naftový motor mnohem tišší… Při jízdě v kabině malého Tourneo Courier je však všechno relativně klidné, díky účinnému tlumení podvozku a redukci aerodynamického hluku, což Ford skvěle zvládl. Mimochodem, oba nové modely jsou vybaveny systémem Ford SYNC 4 a řadou aktivních asistentů pro pohodlnou jízdu.
Pokud jde o dynamiku, ani ta není špatná. S dvěma osobami na palubě tato malá dodávka nabízí slušné zrychlení a díky automatické převodovce motor pracuje velmi efektivně, což znamená, že předjíždění na okresních silnicích není žádný problém. Nicméně, zábava z řízení tohoto vozidla není na programu dne. Jeho chování je spíše mdlé, posilovač řízení má příliš výrazný účinek a podvozek je trochu tužší, než byste možná čekali. Nicméně, pokud jde o přepravu rodiny na výlet nebo přepravu pracovního nářadí a kolegů na místo určení, zvládne to s lehkostí a spolehlivostí.
Aktuální ceník uvádí tři úrovně výbavy a jednu motorizaci, přičemž elektrická verze bude dostupná až na podzim. Základní cena modelu Ford Tourneo Courier s manuální převodovkou začíná od 526 200 Kč bez DPH (636 702 Kč s DPH), zatímco verze s automatickou převodovkou startuje od 576 200 Kč bez DPH (697 202 Kč s DPH). Nejvyšší cenová hladina je spojena s verzí Active s automatickou převodovkou, která začíná od 636 400 Kč bez DPH (770 044 Kč s DPH). Příplatkové možnosti v ceníku nejsou příliš bohaté, avšak některé přídavné prvky jsou k dispozici.
« První jízda s novým Fordem Tourneo Custom Test ojetiny Daihatsu Sirion: Bezkonkurenční malý hatch s nízkou cenovkou, japonskou spolehlivostí a motorem od Toyoty »