První jízda s Fordem Ranger Wildtrak: Silná nafta, luxus a schopnosti
Ranger se v Evropě stal ikonou a pro novou generaci zákazníků fakticky definuje představu o tom, jak má vůz typu pick-up vypadat a fungovat. Ranger byl první volbou evropských zákazníků již dříve, ale nyní jsme využili naše globální zkušenosti s pick-upy a vtiskli tomuto pozoruhodnému novému modelu zcela novou úroveň užitných vlastností.
Celých 60 % prodaných kusů předchozí generace Rangeru připadá na výbavu Wildtrak, což ukazuje, že zákazníci mají zájem o všestranné pick-upy s komfortní výbavou, které poslouží nejen jako pracovní nástroje, ale také ve volném čase.
Právě ve variantě Wildtrak přichází do Rangeru poprvé motor Ford 3.0 EcoBlue V6 o výkonu 176 kW/240 k a točivém momentu 600 Nm. V kombinaci s 10stupňovou samočinnou převodovkou umožňuje Rangeru tahat přívěsy o hmotnosti až 3500 kg.
Vysoký výkon a nízkou spotřebu nabízejí osvědčené vznětové motory 2.0 EcoBlue. V Rangeru budou k dispozici ve variantách 125 kW/170 k se šestistupňovou manuální (XL, XLT, Limited) nebo šestistupňovou samočinnou (Limited) převodovkou a bi-turbo 151 kW (205 k) s 10st. samočinnou převodovkou (Wildtrak). Nový Ranger je také sériově vybaven moderními technologiemi, které zlepšují jeho jízdní projev i průchodnost terénem.
Zdokonalený podvozek nabízí větší nájezdové úhly, lepší křížení náprav a vyšší komfort odpružení na silnici i v terénu. Jízdní charakteristiku vozu lze podle momentální potřeby doladit pomocí šesti přepínatelných jízdních režimů: Normální, Eco, Tažení/vlečení (s automatickou převodovkou), Kluzký povrch, Bahno/vyjeté koleje a Písek. V závislosti na zvoleném režimu se mění mapování plynového pedálu, citlivost protiprokluzového i stabilizačního systému a strategie řazení (u vozů s automatickou převodovkou). Dostupnost jízdních režimů se liší podle výbavového stupně.
Zákazníci se mohou rozhodovat mezi dvěma variantami pohonu všech kol: elektronicky přiřaditelným (i za jízdy) a novým stálým systémem pohonu e-4WD. Ten se dodává sériově pro Ranger Wildtrak 3.0 EcoBlue V6 a 2.0 EcoBlue Bi-turbo.
Tradiční analogové přístroje nahradil v novém Rangeru digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 8 palců. Středová dotyková obrazovka má úhlopříčku až 12 palců a běží na ní nejnovější palubní systém Fordu, SYNC 4A.
Vedle pokročilých asistenčních systémů jako předkolizní asistent Pre-Collision Assist, systém udržování v jízdním pruhu či automatické brzdění před překážkou při couvání přichází Ranger jako první model své třídy také s hlídáním mrtvých úhlů s upozorněním na jiné vozidlo při couvání do vozovky a pokrytím přívěsného vozidla.
Ranger Wildtrak je standardně vybaven střešními ližinami a rozšířenou ochranou spodních partií. V jeho prémiovém interiéru čekají na cestující kožená sedadla s dekorem Micro Rib, vyhřívaný kožený sportovní volant s kontrastními švy, ambientní osvětlení a potah stropní výplně v černém odstínu Ebony.
Výhradně pro variantu Wildtrak nabídne Ford oranžový odstín laku Cyber. Dále jsou v nabídce metalická černá Agate, modrá Lightning, šedá Carbonized, stříbrná Diffused, bílá Frozen, červená Rapid a stříbrná Moondust.
Jak jezdí?
Ranger Wildtrak jsem během prvních jízd mohl vyzkoušet poměrně důkladně. Ford si pro nás připravil delší přejezd po silnici z Prahy do Bělé pod Bezdězem, kde jsme potom absolvovali jízdy na tamním terénním polygonu.
Na zpevněné silnici se jedná o příjemného společníka, který potěší hezkým interiérem a velmi pohodlným podvozkem. Musíte jen dávat pozor na rozměry vozidla, nová generace je větší a zejména širší než ta původní. A právě větší šířka výrazně zlepšila chování v zatáčkách, kdy auto jezdí vlastně jako běžné SUV. Skvělé je i odhlučnění kabiny od motoru a valivých zvuků.
Pod kapotou jsem měl naftový šestiválec, který najdeme i v nové generaci VW Amarok. Jsem moc rád, že Ranger mezigeneračně posílil a nabízí tento plnotučný motor. Jeho 240 koní a 600 nm točivého momentu s autem solidně hýbou, ale nástup je lineární. Není to tedy nějaký mohutný zátah v nízkých otáčkách, ale postupná gradace. Nejvíc potěší kultivovanost, výkonová rezerva a poměrně líbivý zvukový projev.
No a pokud vezmete Wildtrak do terénu, budete nezastavitelní. Problém může nastat jen díky dlouhému rozvoru, což je ale u pick-upů společná vlastnost a je třeba na to myslet na ostrých zlomech. I tady lidé z Fordu připravili náročnou zkoušku schopností a když jsem viděl brody a stoupání či klesání do nesmyslně prudkého kopce, pomyslel jsem si, že to nemůžeme dát. Jenže nový Wildtrak je vybaven závěrkou zadního difu, takže se vyškrábete všude. Stačí vše zamknout, zařadit redukci a příslušný mód a jste téměř nezastavitelní.
Pokud v terénu nemáte tolik zkušeností nebo jen chcete projet jednoduše, lze zvolit i některý z přednastavených režimů. V tom si lze vybrat Kluzký povrch, Bahno/vyjeté koleje a Písek. Auto přizpůsobí nastavení plynového pedálu, stabilizaci, protiprokluzu a podle potřeby i uzavře zadní diferenciál. Nechybí ani elektronicky asistent sjíždění z kopců.
Luxusní provedení Ranger Wildtrak začíná na 1 308 000 Kč bez DPH. První vozy dorazí k českým zákazníkům v červenci 2023.
« Zkusili jsme MG4: Přichází elektrický převrat trhu? Tesla opět nedrží slib: Roadster bude mít zpoždění minimálně čtyři roky »