První jízda s BMW 2 Active Tourer: Jedno z mála nových MPV
MPV, kdysi tolik oblíbená kategorie velkoprostorových vozidel rodinného zaměření je dnes téměř vymřelým druhem. Na trhu zbývá pár obstarožních modelů, jak třeba Ford Galaxy a většina automobilek se z tohoto segmentu stahuje a tyto vozidla nahrazuje deriváty postavenými na základech užitných dodávek. Zmínit můžu třeba VW Caddy. V prémiové třídě ale stále zbývá pár hráčů. Mercedes-Benz se svou třídou B a nově také BMW řady 2 Active Tourer, který přijíždí v nové generaci a dokazuje, že má stále, co nabídnout.
Předchozí generace vozu s tímto konceptem karoserie, která byla uvedena na trh v roce 2014, spojila efektivní využití vnitřního prostoru s charakteristickými jízdními vlastnostmi BMW, a díky tomu získala další cílové skupiny. S podílem 80 % pro BMW nových zákazníků se jí podařilo přesvědčit mimořádně velký počet zákazníků k nákupu jejich prvního BMW. Celkem se první generace BMW řady 2 Active Tourer prodalo více než 430 000 kusů. Nové vydání bylo jasně přizpůsobeno preferencím a potřebám evropských zákazníků. Nejdůležitějším samostatným trhem i nadále zůstává Německo.
Vnější rozměry nového BMW řady 2 Active Tourer jsou větší než u jeho předchůdce. Na délku měří o 32 milimetrů (nyní 4386 mm), na šířku o 24 milimetrů (1824 mm) a na výšku o 21 milimetrů (1576 mm) více, což novému modelu propůjčuje vzhled, který vizuálně ztělesňuje jak jeho velkorysý vnitřní prostor, tak sportovní zaměření. Zatímco rozvor se oproti odcházejícímu modelu nezměnil a činí 2670 milimetrů, rozchod kol se u přední nápravy zvětšil o 25 milimetrů (na 1586 milimetrů) a v případě zadní o 26 milimetrů (1588 milimetrů), což má pozitivní vliv na ovladatelnost a agilitu.
Při vývoji byl velký důraz kladen na cílené zlepšení aerodynamických vlastností, které mají přínos pro jízdní dynamiku i hospodárnost. Proudění vzduchu kolem vozu je pečlivě usměrňováno následujícími prvky: aktivním systémem vzduchových klapek v BMW masce chladiče ve tvaru ledvinek i v nasávacích otvorech ve spodní části předního nárazníku (jsou nastavitelné podle potřeby v deseti úrovních); vzduchovými clonami na krajích předního nárazníku; zapuštěnými klikami dveří; kombinací střešního spoileru a bočních aerodynamických lišt okolo zadního okna; velkým difuzorem ve spodní části zadního nárazníku; aerodynamicky optimalizovanými koly z lehké slitiny; a téměř zcela zakrytým podvozkem s přesně tvarovanými vzduchovými kanály a skrytými koncovkami výfuku. Tyto prvky v kombinaci s dynamickými proporcemi vozu zlepšují součinitel odporu vzduchu; v závislosti na modelové variantě činí součinitel cx 0,26.
Hodnocení designu nechám na vás dle přiložených fotografií, ale obecně platí, že novinka přejímá stylistické prvky z aktuálních modelů a vypadá nyní mnohem sebevědoměji a dospěleji. Karoserie je proporční a zejména zadní část se mi hodně líbí. Pokud je to zvenčí spíše taková decentní evoluce, tak interiér je přesný opak, tam se odehrála hotová revoluce.
Odhalí to už první letmý pohled, Active Tourer je totiž první běžné BMW, které přebírá nejmodernější operační systém 8 s dvojicí prohnutých displejů, které byly dosud k vidění pouze u elektromobilů z divize BMW i. Nabídka asistenčních systémů, které jsou součástí standardní nebo volitelné výbavy, rovněž představuje nové měřítko jak pro modelovou řadu BMW, tak pro celý tržní segment. S dvojicí displejů také toto BMW přišlo o tradiční otočný ovladač, což pro někoho může být smutnou zprávou. Dobrou ale je, že ovládání je plně dotykové a menu systému je přehledné a nejpoužívanější funkce jsou dostupné na první klik. Ano, chce to zvyk, ale pokrok je to veliký, o tom nelze diskutovat.
Druhým viditelným faktem je, že se razantně změnila kvalita interiéru, matriálů a celkové ergonomie a provedení. To byl slabina předchozí generace, která uvnitř působila mírně lacině. To vše vzalo za své. Interiér je plný hezkých detailů, vytříbených materiálů a zcela odpovídá své ceně a příslušnosti k prémiové rodině. Líbí se mi levitující středový tunel s novým provedením ovládání převodovky a tlačítky na audio a jízdní režimy. Pod ním navíc vznikl praktický odkládací prostor. Interiér se prostě povedl, je to úplně jiná liga než u předchůdce a pro mě jedno z největších překvapení na tomto modelu.
Komplexní koncepce pasivní bezpečnosti maximalizuje ochranu cestujících v extrémně širokém spektru kolizí a zohledňuje požadavky nárazových zkoušek na všech trzích, kde bude nové BMW řady 2 Active Tourer nabízeno. Kromě extrémně tuhé kabiny pro cestující a vysoce odolných nosných struktur patří do souboru bezpečnostních prvků také integrovaná bezpečnostní elektronika, která aktivuje zádržné systémy ve správném pořadí, v optimálním okamžiku a s požadovaným účinkem pro konkrétní typ a závažnost nárazu. V případě bočního nárazu se mezi řidičem a spolujezdcem na předním sedadle aktivuje středový airbag, který zvyšuje ochranu cestujících. Nové BMW řady 2 Active Tourer je standardně vybaveno také aktivní kapotou, jež zvyšuje úroveň ochrany chodců. Pyrotechnické patrony v případě střetu vozidla s chodcem kapotu zvednou, což mezi kapotou a tvrdými spodními konstrukcemi vytvoří větší deformační prostor.
Nové motory, druhá generace 48V mild hybridní techniky BMW, sedmistupňová dvouspojková převodovka Steptronic, která je součástí standardní výbavy všech modelových variant, a zcela přepracovaný podvozek posouvají hospodárnost i agilitu na podstatně vyšší úroveň. Při uvedení na trh v únoru 2022 si zákazníci budou moci vybrat ze tří zážehových motorů a jednoho vznětového. O několik měsíců později se nabídka rozšíří o dva plug-in hybridní modely. Ty budou nově vybaveny technologií BMW eDrive páté generace, která přináší zlepšení dynamiky a výrazně prodloužený dojezd čistě na elektřinu: 225e s kombinovaným výkonem 245 koní a 230e produkující dokonce až 326 koní. Baterie o kapacitě 16 kWh (plné nabití by díky 7,4kWh palubní nabíječce mělo zabrat jen lehce přes dvě hodinky) by mohla zajistit dojezd cca 80 km, což většině majitelů pohodlně pokryje každodenní popojíždění.
Pátá generace technologie BMW eDrive používaná v plug-in hybridních modelech rovněž stanovuje nová měřítka z hlediska hospodárnosti a úspory zdrojů. Princip konstrukce elektromotorů umožňuje vyhnout se použití vzácných kovů, což znamená, že BMW Group není závislá na dostupnosti těchto kritických surovin. Během vývoje současné generace bateriových článků byl podíl kobaltu obsaženého v katodovém materiálu snížen na méně než deset procent. BMW Group navíc kobalt a lithium potřebné pro vysokonapěťové baterie nakupuje sama a následně je dodává firmám, které bateriové články vyrábějí. Společnost tak může zajistit, aby při těžbě a zpracování kobaltu a lithia byly dodržovány standardy ochrany životního prostředí a udržitelnosti a aby nedocházelo k porušování lidských práv.
Nabídku motorů otevírají přeplňované tříválce 1,5 (benzinový 218i s výkonem 136 k, dieselový 218d produkující 150 koní), ale vy si nejspíš budete chtít dopřát čtyřválec. Na výběr budete mít 170koňový 220i a 218koňový 223i, jenž si můžete dopřát i s pohonem všech čtyř kol xDrive.
Platforma vychází stále z vozu MINI, respektive modelu Countryman. Primárně je tak dvojka předokolka, pokud si u vybraných motorizací nepřiplatíte za pohon všech kol. Ten pak pomocí lamelové spojky připojí do hry i zadní nápravu. Použitá platforma pak vozu propůjčuje specifické a velmi příjemné jízdní vlastnosti. Na první jízdu jsem si zvolil nejsilnější benzínovou variantu 223i, tedy foukaný benzínový dvoulitr o výkonu 218 koní. Ten je známý také z vozů MINI nebo třeba BMW řady 1.
Má krásný a výrazný zvuk, chce se mu do otáček a slušné reakce. Auto s ním bylo až překvapivě dynamické. Podvozek pak působil i se sportovním M paketem velmi komfortně a jistě zároveň. Překvapilo mě, s jakou chutí se vůz vrhal za volantem do zatáček, jak agilně měnil směr a poslouchal. Takto žádné jiné MPV opravdu nejezdí a mnichovské DNA je tu jasně citelné. Autu také nechybí hravost a dovolím si tvrdit, že se s ním i hezky vyblbnete. Na to však byla dvacetiminutová jízda příliš krátká, takže si o tom povíme až po klasickém týdenním testu. Už teď ale vím, že 2 Active Tourer jezdí lépe než konkurence od Mercedesu a také působí mnohem vyspělejším dojmem.
Ceny včetně DPH modelů BMW řady 2 Active Tourer na českém trhu:
BMW 218i Active Tourer – 100 kW/136 koní: 757 900 Kč
BMW 220i Active Tourer – 125 kW/170 koní: 809 900 Kč
BMW 223i Active Tourer – 160 kW/218 koní: 928 200 Kč
BMW 218d Active Tourer – 110 kW/150 koní: 863 200 Kč
« Na český trh vstupuje první čínská automobilka: Nabídne dostupné elektromobily Test Škoda Enyaq iV 80x Sportline: Kdo nespěchá, miluje ho »