První jízda: Renault Mégane GT
Renault v těchto dnes oficiálně přiváží na tuzemský trh novou generaci svého stěžejního modelu Mégane a my měli tu možnost usednout za volant rovnou nejsilnější verze GT. Nebudeme dlouho chodit okolo horké kaše a hned se pustíme do toho, co Renault o novém Méganu pustil do světa. Například rozvor náprav se natáhl o 28 milimetrů, vůz je posazen o 25 mm níže k silnici, než generace předchozí a na druhou stranu byl rozšířen rozchod kol vpředu (o 47 mm) a vzadu (o 39 mm). Vůz stojí na modulární platformě platformě CMF-CD (Common Module Family), kterou sdílí i nové modely Nissanu.
Vůz bude od začátku nabízen se třemi zážehovými přeplňovanými motory TCe 100, TCe 130 a TCe 205. První dva jmenované jsou standardně spojeny s manuální převodovkou, TCe 130 může mít alternativně sedmistupňový dvouspojkový automat EDC7, který je v nejvýkonnější verzi standardem a jedinou možností. Vznětové motory zastupují Energy dCi 90, 110 a 130. Pouze prostřední z nich je v nabídce rovněž se samočinnou převodovkou, šestistupňovou dvouspojkovou. Pro model GT je k dispozici také Energy dCi 165 EDC6.
Až u třetí generace Laguny Renault představil řízení všemi koly pojmenované 4Control. A nabízí jej i u nejnovější generace svých modelů. S příchodem čtvrtého vydání Méganu je tato technika poprvé k vidění rovněž v kompaktním segmentu. Najdete ji standardně u sportovní varianty GT. Premiérou na C segmentu je i barevný Head-up display a obří display infoteinment systému R-Link 2. Ten má v horizontálním uspořádání celých 8,7 palců. K dispozici je i menší horizontální verze o velikosti 7 palců.
Interiér sám o sobě je mezigeneračně velkým skokem kupředu. Už na první pohled je velmi atraktivní neobvyklý a troufám si říci – evokující prémiový nádech. V mainstremu určitě takto provedený interiér není standardem. A nepokulhává ani po stránce zpracování, které je kvalitní, vše skvěle lícuje a nikde nic nepovrzává. Samotné materiály jsou výtečné, většina palubní desky je navíc měkčená. Líbí se mi digitální přístrojový štít s velmi hezkou grafikou. Uživatel si navíc může volit až z pěti motivů zobrazení.
Velkou frajeřinou je také ambientní osvětlení interiéru, které objímá celý středový panel s tunelem a najdete jej také na B i C sloupcích. Libovolně si pak můžete nastavovat intenzitu osvětlení a na výběr je také několik barev (dvě modré, zelená, červená a fialová). Tyto barvy se také mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu (Comfort = modrá, ECO = zelená, Sport = červená a Perso = jakákoliv Vámi zvolená).
Vnější design pak kopíruje novou designovou éru značky, kterou odstartoval model Talisman. Nebudu zbytečně popisovat, co se na karoserii událo, to vám řeknou fotografie. Za sebe můžu říci, že se mi nová generace Méganu moc líbí a v reálu vypadají dobře i přední světlomety s podivnými “kly” pro denní svícení. Z profilu se pak jedná o vyloženě atraktivní a dynamicky vypadající auto. Zadní část jasně odkazuje na francouzskou avantgardu. Jo, tohle vypadá moc dobře. Pro extroverta nejlepší možná volba na segmentu. Renault se toho holt nebojí a žádné nudně vypadající krabice vyrábět nehodlá.
Jízda
Verze GT se liší sportovněji vyhlížejícím designem. Vpředu se objevují jiné nárazníky s většími otvory pro přívod vzduchu, vzadu zaujmou dvě koncovky výfuku a výrazný difuzor. Na karoserii najdeme také nápisy Renault Sport. Sportovní divize se na vývoji auta podílela a dodala také třeba 18palcová hliníková kola. Především však vyladila motor 1.6 TCe na 205 koní, upravila výfukový systém a také převodovku EDC7.
Uvnitř nejprve potěší špičková sportovní sedadla podobná skořepinám. Mají integrovanou hlavovou opěrku a velké boční vedení od ramen až po stehna. Narozdíl od opravdových skořepin však nabídnou ideální kompromis mezi pohodlím a držením těla. Opravdu, takto dobrá sedadla jsem dlouho v ničem neviděl, pokud vůbec ano. Potěšil mě i sportovní volant. Je příjemně malý s tlustým věncem navícpošitým perforovanou kůži. Krásně padne do ruky. GT verze pak má kontrastní modré prošívání interiéru a několik ozdobných lišt. Vypadá to moc dobře.
Hned po nastartování jsem tlačítkem R.S. Drive na středové konzole přepnul vůz do režimu Sport. Tím se změnila tuhost posilovače řízení, zostřila převodovka a došlo k přemapování plynového pedálu. Hraniční rychlost systému 4Control vyrostla z 60 na 80 kilometrů v hodině. Do této rychlost se zadní kola natáčejí proti smyslu předních maximálně o 2,7°, při vyšší rychlosti je smysl natáčení obou náprav stejný. Řídicí jednotka je umístěna přímo na zadní nápravě, přičemž při hraniční rychlosti jsou zadní kola kolmo k její ose.
Na systém 4Control je třeba si chvíli zvykat, auto s nim zatáči opravdu výrazně lépe a může se stát, že zatáčku dotočíte až moc. Při opravdu rychlé jízdě zase dělá problém odhad limitu podvozku, zejména pak na mokré vozovce. GT totiž působí naprosto “neutrhnutelným” dojmem. Nemám nejmenších pochyb, že toto auto bude v zatáčkách mnohem rychlejší, než Clio R.S. a to je přitom nejedná vyloženě o ostrý hothatch, ale spíše takové kompaktní GT. Nicméně je toto auto opravdu velmi rychlé jak na rovině, tak v zatáčkách. Podvozek je navíc skvěle odladěný a filtruje dobře nerovnosti a nepřenáší žádné rázy. Dokonce i náklony karoserie jsou zcela minimální.
Motor potentně zatahuje v jakýchkoli otáčkách a rychlostech a vydává při tom krásný mechanický zvuk. Převodovka EDC7 prodělala razantní změnu, řadí teď výrazně rychleji, plynule a nedělá nejmenší chyby. Dokonce i odezva na řazení pádly (jsou pevně umístěny na sloupku řízení) je okamžitá. A pokud chcete, umí nabídnout i funkci řízeného startu, který krásně zatlačí do sedadel a pošle auto, co nejefektivněji vpřed. To však není vše. Po vzoru závodních speciálů je vůz vybaven funkcí Multichangedown – stačí podržet levé pádlo ve sportovním režimu a převodovka podřazuje sama tak, aby co nejúčinněji brzdila auto motorem před zatáčkou. Pochválit musím to, že se skříň nebojí držet auto v otáčkách těsně před omezovačem.
Hodně se mi líbilo i progresivní řízení z tuhým odporem a ideální strmostí. Mégane GT je velmi rychlé auto se skvělým podvozkem a výtečným motorem. Už teď se těším na klasický týdenní test, tohle totiž vypadá na nového krále segmentu!
« BMW M3 GTS G-Power na prodej – 650 oranžových koní za 3.7 milionu McLaren 570GT – Praktický sporťák s kufrem o objemu 370 litrů »