První jízda Peugeot 308: Hatchback s duší
Stěžejní model Francouzské automobilky se konečně dočkal nové generace a my byli u toho. Peugeot 308 přináší zcela nový vzhled, techniku i možnosti výbavy. Největším překvapením premiéry byl ale fakt, že se netočila jen kolem baterek. Novinka totiž zvolila trochu odlišný přístup než většina trhu a chce dám lidem především to, o co mají zájem.
Model 308 je pro Peugeot opravdu důležitý. Svoji cestu si k němu našlo již přes 7 milionu zákazníků a jeho poslední generace se dokonce pyšní titulem Car Of The Year 2014 – rozhodně je tedy na co navazovat. Automobilka si dala s novou generací na čas a nic nenechala náhodě. Dokonce ji označuje za „Novou tvář Peugeotu“. A že se na tu „novou“ tvářičku hezky kouká. Už první oficiální snímky daly znát, že vzhled bude silnou stránkou 308 a osobní setkání tento pocit ještě posílilo. Pryč je uhlazený elegantní design dosluhující generace. Ta nová sází na intenzivnější design a ostré linky. Uprostřed velké masky se vyjímá nový znak, který se časem rozšíří i na ostatní modely.
Největší pozornost si ale berou tenké světlomety (které mají premiérově funkci Matrix LED) s denním svícením ve tvaru lvích tesáků. Z nich ostře vystřeluje prolis, který se ztrácí uprostřed dveří, znovu se objevuje u C sloupku a vystupují z něj zadní světla. Design Peugeotu 308 je opravdu skvěle promyšlený a takovou dávku charisma nemá snad žádný konkurent ve třídě. Obecně mám pocit, že design hatchbacků se v posledních letech dostal do slepé uličky a všechny jsou si podobné jako vejce vejci. Třistaosmička je vítaný svěží vítr. Jediné, co mě vyloženě ruší, jsou falešné koncovky výfuků. Proč mají designéři stále potřebu dávat najevo tento prvek, nechápu.
Na prezentaci jsme měli možnost prohlédnout si ho ve všech dostupných barvách a osobně se nemůžu rozhodnout, ve které vypadá lépe. Jestli vám ale padla do oka zelená metalíza, ve které se objevuje na všech reklamních materiálech, mám pro vás dobrou zprávu – je bez příplatku. Je fajn vidět automobilku, která dá v ceně auta i něco jiného než bílou a červenou. Nicméně neměnil se jen design, ale i rozměry – taky poměrně zásadně. Celé auto se natáhlo o 11 centimetrů, rozvor o 5.5, ale výška se snížila o necelé 2 centimetry. Taky se posunulo čelní sklo o 10 centimetrů dozadu, aby víc vynikla dlouhá kapota a 308 získala dynamičtější proporce. A musím říct, že naživo má auto opravdu sportovní šmrnc.
Interiér dál rozvíjí koncept i-Cockpitu, jak ho známe z ostatních modelů značky. Neznám moc řešení, která by tak rozdělovala společnost na dva tábory. Já osobně s ním problém nemám. Vyvýšená kaplička přístrojů defacto nahrazuje head-up dipslej, vše máte hezky na očích a nemusíte je pouštět ze silnice. Volant je sice opravdu drobounký, ale nemám pocit, že by byl níž než v jiných autech. Větší problém než s jeho polohou mám s jeho tvarem, ale že bych kvůli němu neviděl na budíky, nebo si prošoupal kalhoty, to rozhodně ne – a to měřím 190 centimetrů. Každopádně u tohoto interiéru bude nejlepší, když si ho zkusíte na vlastní kůži.
Digitální budíky potěší nepřebernou škálou možností nastavení a taky velice hezkým zobrazením – v nejvyšší výbavě můžou být dokonce 3D. Za známou fasádou se ale nachází zcela nová architektura i systém – konečně, protože infotainment v Peugeotu už potřeboval omladit jako sůl. Na seznámení bylo málo času, takže si soudy nechám do klasického týdenního testu. Na první ochutnání ale působí systém výrazně vyspělejším dojmem. Je svižný, moderní – i když to na můj vkus trochu přehání s přechodovými animacemi – a hlavní myšlenkou při návrhu byla individualizace. Můžete si libovolně skládat oblíbené aplikace, obrazovky, různě přehazovat menu a vlastně si tak postavit infotainment, který bude přesně vyhovovat vašemu způsobu užívání. Přivítat taky můžete aktualizace vzduchem a trvalé připojení k internetu.
Zajímavou novinkou jsou pak „i-Toggles“, což je druhý displej umístěný pod hlavní obrazovkou systému, které fungují jako zkratky. A nejen, že si můžete vybrat nejčastěji využívané funkce (je mi jasné, že start-stop si sem vytáhne každý), ale taky si můžete vytvořit vlastní zkratku. Jednotlivé „i-Toggles“ mají dostatečně velké dlaždice, takže se pohodlně používají i za jízdy, ocenil bych ale aspoň haptickou odezvu. Nicméně je vidět, že i nad infotainmentem se někdo zamyslel, aby Peugeot 308 dokázal držet technologický krok. Já mám zase radost, že Peugeot v jistých směrech udržel jeden technologický krok zpět, protože i v takto futuristickém interiéru se našlo místo na tlačítka. Bohužel se ale nenašlo místo pro fyzický ovladač vyhřívání sedaček. Takhle musíte do menu klimatizace a až tam najít požadovaná virtuální hejblata. Zrovna u funkcí, které se používají tak frekventovaně, bych si za fyzický čudlík snad i připlatil.
Pojďme se ale pověnovat vnitřnímu prostoru. Kufr v základu pobere velice dobrých 412 litrů (hybrid 367). Mě ale daleko víc zajímal prostor na zadních sedačkách, protože to bylo nejbolavější místo dosluhující generace. Pět centimetrů k dobru u rozvoru přineslo své ovoce. Už vzadu nejsem jako sardinka a když sedím „za sebou“ mám ještě drobnou rezervu před koleny. Nad hlavou mi sice zbývá maximálně centimetr, ale i to je zlepšení. Na Golf to stále úplně nestačí, ale rozhodně je to použitelné. Vepředu je pak místa spousta. Dokonce i do šířky auto působí velkoryse. Posaz je sportovní – sedí se nízko a celé auto mě obklopuje. Necítím se ale klaustrofobicky a mám až překvapivě dobrý výhled do všech stran – čehož jsem se při pohledu na úzkou linii oken trochu bál. Sedačky jsou perfektní. Je to samozřejmě tím, že jsem testoval nejvyšší výbavou linii s certifikátem AGR, masážními funkcemi a potažené prémiovou kůží Nappa (taky premiéra v tomto modelu), takže by mě překvapilo, kdybych našel prostor pro kritiku. Abych to nějak shrnul – v oblasti prostoru je velké zlepšení oproti stávající verzi.
Nahoru šla taky kvalita zpracování a zvolené materiály. Tady si skutečně není na co stěžovat. Interiér je zkrátka povedený. Drobnou výhradu bych ale měl. Působí na mě až moc technokratickým dojmem a při vší snaze o minimalismus taky trochu prázdně a neosobně. Oproti exteriéru, který vám rozproudí krev, tady chybí jiskra. Ale v autě jako takovém jsem strávil sotva patnáct minut, je možné, že při denním užívání by se mi dostal víc pod kůži.
A co všechno může váš potenciální Peugeot 308 pohánět? Odpověď je – všechno. Základ samozřejmě tvoří koncernová tříválcová jedna-dvojka (s tímto motorem váží auto pouze 1320 kilogramů). Osvědčený, povedený motor vás vyjde minimálně na 490.000 korun a budete moct volit mezi výkonem 110 a 130 koní. Lze ho mít s manuálem i osmistupňovým automatem. Pak tu mám dobrou zprávu pro vznětové duše, protože do nabídky si našel cestu i diesel. Tím je opět povedená čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 130 koní. Ta vás vyjde minimálně na 520.000 korun. Vrchol nabídky tvoří benzínový čtyřválec o objemu 1.6 litru. Ten je vždy jako plug-in hybrid a nabízí se s výkonem 180 a 225 koní. Hybrid startuje na ceně 785.000 za slabší provedení, respektive 955.000 za nejsilnější variantu (kompletní ceník všech výbav najdete v galerii). Mrzí mě, že jedna-šestka není v nabídce jako čistý benzín. Jestli se ptáte na čistě elektrickém provedení, tak to v nabídce zatím není, ale přijít by mělo příští rok s dojezdem kolem 400 kilometrů a baterií o kapacitě okolo 50 kWh. Elektrická soustava má sestávat z motoru nové konstrukce a baterií s novou chemií – již by se nemělo jednat o lithiové baterie – přesná specifika zatím ale neznáme.
Já si na testovací jízdu vytáhl rovnou nejsilnější provedení – tedy plug-in hybrid o výkonu 225 koní a 360 Nm. Na papíře jde o velice slibné hodnoty, je ale potřeba brát v úvahu hmotnost lehce přesahující 1.7 tuny. V reálu je tak auto svižné, zůstává ale trochu za očekáváním. Potěší ale skvělé reakce na plynový pedál a sladění elektromotoru s tím spalovacím. Tahle dvojka si předává práci naprosto netušeně, takže při zrychlení nedochází k žádnému cukání nebo chvilkovým poklesům výkonu. Celkově působí soustava velice kultivovaně. Hybrid by měl být schopný ujet 60 kilometrů čistě elektricky, což mi vzhledem k baterii o kapacitě 12,4 kWh přijde skvělá hodnota. Jak to bude v reálu vám ale zatím říct nedokážu. Pokud jde o dobíjení, ze zásuvky jste auto schopni dobít asi za 4 hodiny, za pomocí wall boxu za hodinu a tři čtvrtě.
Dobrý dojem mám z jízdních vlastností. Auto se chová vyzrále a působí robustně. Podvozek skvěle zvládá nerovnosti, je poddajný, dobře odhlučněný a když na něj ale zatlačíte, tak nepůsobí gumově. Naopak v krajních mezích projevuje příjemnou sportovní tuhost, která ale nepřekračuje snesitelné meze. Nikde se mi auto nepodařilo nachytat na švestkách a nedočkal jsem se žádných tupých ran, ani poskakování – a to je vzadu jen torzní příčka. Třistaosmička je zkrátka velice jistá a poslušná.
Řízení je potom velice rychlé a přesné. Až mě překvapilo, s jakou ochotou ho 1.7 tuny těžký hybrid poslouchá. Kdybych nevěděl, kolik auto váží, hádal bych o dva metráky méně. V klikaté pasáží testovací trasy jsem se tak přistihl, že jsem si jízdu začal užívat, nevědomky jsem zvyšoval tempo a vlastně si k autu začal budovat vztah. Líbila se mi i kalibrace brzdového pedálu – ten bývá u hybridů trochu nevyzpytatelný. Odhlučnění mi přišlo taky povedené. Nechci tu vynášet finální soudy k jízdnímu projevu po společných dvaceti kilometrech. První dojem je ale výborný. Peugeot 308 se jízdně přiblížil prémiovým konkurentům. Je tichý, poddajný, poslušný, působí sebevědomě a má takovou tu správnou jiskru. Už se těším, až si spolu užijeme celý týden.
Tak to máme za sebou. První dojem je extrémně důležitý a za sebe musím říct, že nový Peugeot 308 se vytáhl. Čekal jsem krásné auto a to jsem taky dostal. Dostal jsem ale taky skrz na skrz moderní vůz, který skvěle jezdí, poskytne slušný vnitřní prostor a umí být takovým individualistou, jako jeho majitel. Vůbec se nebudu divit, když je začnu potkávat na každém rohu. Myslíte si, že jsem sám, koho 308čka okouzlila? Ale kdeže. Tohle auto se totiž jako jediné se spalovacím motorem probojovalo do finále o Evropské auto roku.
Peugeot 308 má za sebou českou premiéru a brzy dorazí k prvním zákazníkům. A věřím, že ti ho budou mít rádi. Takhle osobité auto si trochu té lásky zaslouží.
« Bezpečná jízda po vydatnější sněhové nadílce má svá pravidla Většina žen se autoservisům raději vyhýbá »