mini-jcw-2021-lci-2

První jízda: MINI John Cooper Works Cabrio

21. 5. 2021 • MINI, Novinky, Testy

Spojení MINI a John Cooper Works je založeno na tradici trvající mnoho desetiletí, na společných závodních úspěších a sdíleném povědomí o potěšení z jízdy, individualitě a prémiové kvalitě. Před šesti desítkami let připravil konstruktér sportovních vozů John Cooper pro klasické MINI cestu na závodní okruhy a rychlostní zkoušky rallye. Tři celková vítězství na Rallye Monte-Carlo pomohla z malého britského vozu vytvořit legendu již v 60. letech. V bližší minulosti byla sportovní kariéra lemována především šesti celkovými triumfy MINI na Dakar Rallye. Současná řada špičkových sportovců zahrnuje modely ze segmentu malých a kompaktních prémiových vozů. Každý z nich přináší extrémní potěšení z jízdy a fascinující charisma zajištěné pohonem a podvozkem využívajícími technologie ze světa motorsportu, které kombinuje se specifickými designovými prvky exteriéru a interiéru. Během prvního seznámení jsem měl možnost vyzkoušet modernizované JCW v otevřené verzi Cabrio. Je to pořád stejně ulítlá motokára?

MINI v úpravě John Cooper Works patřilo vždy mezi mé oblíbené vozy kategorie hothatch. JCW sice nikdy nebylo nejrychlejší a nedrželo rekord na Ringu, ale nabídlo nespoutaný charakter pouličního rváče, který na všechny okolo plival a nadával, prostě takový chuligán. Jedná se o automobil, který byl v každém ohledu navržen pro největší možné potěšení během každého okamžiku za jeho volantem. Současná generace tuto tradici stále ctí a navíc nabídne i větší motor, což je v dnešní době downsizingu dost nevídaná věc. Stará 1.6 byla nahrazena dvoulitrem s větším výkonem, přičemž váha auta se, i přes větší rozměry, podařila udržet na přijatelné hranici nepřesahující 1.3 tuny.

mini-jcw-2021-lci-5 mini-jcw-2021-lci-14

Nová karoserie a lepší materiály navíc zajistili lepší tuhost a vyšší obratnost. No a pak tu máme design… MINI se nebojí být odvážné, respektive hodně extravagantní. Zachována samozřejmě byla charakteristická diagonálně vedená linie od předního A sloupku k předním kolům, která tvoří přechod mezi kapotou motoru a předním blatníkem. Ta je totiž typickým prvkem designu i klasického MINI, jež zde mělo viditelný svar povrchových dílů karoserie. Sportovní varianta JCW navíc přidává agresivnější tvarování nárazníků, sportovní prahy a nebo třeba střešní křídlo v případě hatchbacku. Výsledkem je opravdu hezké auto s adekvátním důrazem na své sportovní zaměření.

V rámci modernizace mezi nejdůležitější změny exteriéru patří redukovaný design přední části se šestihrannou maskou chladiče, která je nyní větší a výraznější. Nové jsou boční ozdoby a čistě navržený zadní nárazník, v jehož spodní části je nyní umístěn obzvláště nápadný difuzor, lemující dvě koncovky sportovního výfukového systému.

Uvnitř nalezneme přepracovaný sportovní volant čalouněný kůží Nappa s multifunkčními tlačítky, leskle černým obložením a logem John Cooper Works. Do standardní výbavy patří sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, pedály z nerezové oceli, antracitové čalounění stropu a specifická řadicí páka nebo volič převodovky. Samozřejmostí je také multifunkční přístrojový panel za volantem, který je pro menší dva vrcholné sportovní modely k dispozici na přání.

mini-jcw-2021-lci-17 mini-jcw-2021-lci-24

Ve všech modelech přináší nový ovládací systém vylepšené možnosti pro rychlé a intuitivní ovládání funkcí vozu, audiosystému, komunikace, navigace a aplikací. Živé widgety na 8,8palcovém dotykovém displeji centrálního přístroje nyní slouží k aktivaci požadované položky menu, její výběr se provádí pohybem prstu podobným jako u chytrých telefonů. Nově jsou k dispozici pro grafiku na centrálním přístroji a multifunkčním panelu na sloupku volantu dva barevné světy. Režim „Lounge“ zaujme relaxačními modrými a tyrkysovými tóny, zatímco režim „Sport“ přináší kombinaci červené a antracitové barvy. Volbu těchto barevných světů lze spojit s jednotlivými jízdními režimy MINI, umožňujícími nastavení buď zaměřené spíše na komfort, nebo intenzivně sportovně.

Nově sestavená provedení interiéru a výbavové balíčky umožňují snadné přizpůsobení konfigurace všech modelů John Cooper Works osobním požadavkům jednotlivých zákazníků. Provedení Trim je k dispozici jako alternativa ke standardní variantě. Tato výbava obsahuje obzvláště atraktivní metalické laky, jako je červená Chili Red, zelená Rebel Green, šedá Rooftop Grey nebo modrá Island Blue. Její součástí jsou také kola z lehké slitiny John Cooper Works s průměrem 18 palců pro modely v segmentu malých vozů a 19 palců pro vrcholové sportovní verze kompaktního segmentu. Exteriér i interiér takto vybavených vozů vylepšují také leskle černé povrchy Piano Black a čalounění kombinací látky Dinamica a kůže v černém provedení Carbon Black.

mini-jcw-2021-lci-15

Nově sestaveny byly také pakety výbavy zvyšující komfort a zlepšující konektivitu a asistenční systémy nabízené pro všechny modely. Novinkou v nabídce je systém varování před opuštěním jízdního pruhu, zahrnutý ve výbavě Driving Assistant. Aktivní systém pro udržování rychlosti nově obsahuje také funkci Stop&Go a ve spojení s 8stupňovou převodovkou Steptronic Sport zvyšuje komfort v situacích, kdy pomalý provoz dočasně omezil potěšení z jízdy.

Pod kapotou stylového šílence kluše 170 kW/231 koní ze čtyřválcové dvoulitrové jednotky dopované velkým TwinScroll turbem. Zvýšení výkonu motoru proti tomu v MINI Cooper S bylo docíleno optimalizací přivádění vzduchu do a odvádění výfukových plynů z motoru a dále novým nastavením turbodmychadla. Modifikovány byly prvky jako vzduchový filtr, měřič množství nasávaného vzduchu, výfukový systém a katalyzátor, aby se minimalizovaly ztráty škrcením na sací a výfukové straně motoru. O přeplňování se stará turbodmychadlo TwinScroll, jehož dvě komory na turbínové straně živí výfukové plyny vždy jen ze dvou válců.  Proti přeplňovanému motoru Cooperu S jsou písty i hlava válců zesíleny a jinak tvarovány a společně s ventily jsou také vyrobeny z jiných odolnějších materiálů. Přímé vstřikování benzinu pracuje s tlakem až 120 bar. Točivý moment byl navýšen na 320 N.m.

mini-jcw-2021-lci-8

Hnací síla je standardně přenášena na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, na přání je připravena 8stupňová převodovka Steptronic Sport. MINI John Cooper Works potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h 6,3 sekundy nebo 6,1 sekundy s automatickou převodovkou. Jeho maximální rychlost činí 246 km/h. Poněkud těžší Cabrio zrychlí na 100 km/h za 6,6 nebo 6,5 s a dosahuje maximální rychlosti 242 km/h.

Konečně usedám za volant a jsem mile překvapen, pocitově je zde poměrně dost prostoru ve všech směrech a posed je jednoduše geniální. Oproti minulé generaci je znatelně komfortnější. Je sportovně tuhé, ale přitom dostatečně filtruje všechny typy nerovností, do karoserie nepropouští rázy a dokonce i odhlučnění je na solidní úrovni. Převodovka řadí hladce, motor je tichý a nevadí mi vlastně vůbec nic.

mini-jcw-2021-lci-10

JCW plní přesně, co slibuje a nabízí perfektní spojení řidiče, stroje a čisté radosti z jízdy. Auto má na přeplňovaný motor skvělou odezvu na plyn a TwinScroll turbo táhne prakticky od volnoběžných otáček až po omezovač. Výsledkem je lineární zátah a neutichající zaražení těla v sedáku. Řízení je příjemně tuhé už v normálním režimu, po stisknutí tlačítka sport však ztuhne ještě více a výrazně se změní odezva na plyn, samozřejmě k lepšímu – JCW pak reaguje a jde za plynem jako plnohodnotný sportovní vůz.

U modernizované generace mě však pár věcí i zklamalo. Tak třeba řízení už nemá tolik zpětné vazby a je až zbytečně citlivé. Testovaný model byl navíc vybaven automatickou převodovkou, která nebyla zlá, co se rychlost týká, ale rozhodně to není do sportovního této velikosti úplně to pravé. Abych zase nebazíroval na manuálu, do cabria automat dává rozhodně největší smysl z celé řady JCW, protože se předpokládá, že se s ním budete chtít i jen tak kochat s větrem ve vlasech. Nepotěšila ani docela vysoká spotřeba, která se málokdy dostala pod 9 litrů. Vůz bral spíše 13 litrů. Další věcí je pak samotný výkon. Moderní auta se natolik zrychlila i v běžných segmentech, že JCW už nepůsobí tolik rychlé, jako tomu bylo dříve.

mini-jcw-2021-lci-6

Nicméně MINI jsou a vždy byla především o úchvatném podvozku. Jako volitelná výbava je nyní k dispozici nejnovější verze adaptivních tlumičů, která díky nové technologii frekvenčně selektivního tlumení (tlumicí síla se přizpůsobuje frekvenci kmitání kol) zajišťuje dále vylepšenou rovnováhu mezi sportovností a jízdním komfortem. O tom se přesvědčíte hned, co přijde série zatáček, vlásenek a podobných radost přinášejících úseků – MINI má prostě fenomenální podvozek – u JCW  je sada s tužšími tlumiči, o 10 mm sníženou světlou výškou a mohutnějšími nápravovými stabilizátory. Standardem pro všechna MINI je nezávislé zavěšení všech kol. V kategorii aut s délkou 3,7 m stále rarita! Sportovní brzdový systém vyvinutý ve spolupráci se specializovaným výrobcem Brembo je součástí standardní výbavy.

mini-jcw-2021-lci-4

Podvozek poslouchá na každý povel a jede přesně tam, kam mu ukážete. Důležitým poznatkem je nutnost vypnutí stabilizace, když chcete jet opravdu rychle – ta má totiž tendenci zasahovat i při minimálním prokluzu předních kol a zatáčky tak budete projíždět o poznání pomaleji, protože vám jednoduše vypne výkon na výjezdu z apexu. Problém nastane až na horším povrchu, kde je spousta příčných nerovností a děr. Vůz začne odskakovat a přední kola velmi rychle ztrácejí trakci. Určitě by pomohl samosvorný diferenciál, který bohužel v nabídce není, ale na větší vině jsou především naše silnice.

mini-jcw-2021-lci-7

První letmé seznámení ukázalo, že works funguje stále velmi dobře. Ano, lze najít pár nedostatků, ale má charakteru a stylu na rozdávání. Tím největším nedostatkem zůstává průměrný výkon motoru a cena, která přesahuje milión korun, což je za auto, které nabízí téměř nulovou praktičnost prostě hodně. Než MINI odsoudíte je třeba pochopit, že tato značka nikdy nechtěla a nebude levná – je to stylovka pro lidi, kteří ji vnímají jako doplněk své osobnosti a nebojí se za to zaplatit. Za své peníze dostanou čistou radost a za volantem se budou vždy usmívat. Po modernizaci je navíc zase o kousek lepší a zejména interiér ušel obrovský krok kupředu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz