První jízda: Mercedes-Benz V je se silným motorem ještě přesvědčivější
Mercedes-Benz má se stavbou luxusních osobních dodávek dlouholeté zkušenosti, jistě si pamatujete třeba model Viano, který je předchůdcem současné třídy V. Ta na něj úspěšně navazuje a posouvá chápaní vozidla MPV na zcela novou úroveň. Dosud však měla jeden deficit – absenci silnějšího motoru v nabídce. To je naštěstí minulostí a nový model V 300d nabízí celých 240 koní výkonu a mohutný točivý moment 500 Nm. Jak jezdí jsem se vydal zjišťovat do okolí Barcelony.
Nejprve si ale zopakujeme, co se v rámci modernizace změnilo. Mezi zásadní změny patří přepracovaná čelní část vozu (nové provedení předního nárazníku s výraznými vstupními otvory pro chlazení a nová struktura masky chladiče. Hvězda Mercedes je umístěna uprostřed mřížky chladiče a je ohraničena dvěma stříbrnými lamelami) a silný čtyřválcový dieselový motor OM 654. Poprvé je dostupná i automatická převodovka 9G-TRONIC, zatímco bezpečnostní a asistenční systémy včetně Active Brake Assist stále odpovídají nejvyšším standardům. Novou Třídu V lze v Evropě objednat od března 2019 a ceny v České republice začínají na 988 000 Kč bez DPH.
Zákazníci mají i nadále k dispozici koncept personalizace s atraktivními liniemi AVANTGARDE a EXCLUSIVE, zatímco Linie AMG se stane vizuálně ještě atraktivnější: k dispozici dostala diamantovou mřížku chladiče s chromovými prvky a působí ještě sportovnějším dojmem. S novou ocelovou modrou a zejména hyacintovou červenou metalízou budí Třída V ještě více emocí. Na samém vrcholu nabídky pak stojí černá 19” desetipaprsková černá kola s vysokým leskem.
Interiér Třídy V je moderní a čistý zároveň. Facelift přináší nové výdechy klimatizace se sportovním, turbínovým vzhledem, stejně jako nové budíky na přístrojové desce. Zjednodušený design nyní řidiči umožňuje lepší orientaci. Nové čalounění z kůže Tartufo Nappa pak ještě více podtrhuje eleganci vozu a přidává se po bok kůže Lugano a Nappa ve stávající nabídce šesti možných čalounění ve světlém či tmavém provedení. Moderní a elegantní je taktéž nový dvoupruhový dekor použitý na palubní desce a bočním obložení, který doplňuje stávající nabídku dekoru.
Volitelná luxusní sedadla pro první řadu za řidičem jsou skutečným bonbónkem pro ty, kteří si rádi užijí plně sklopné lůžko, masáž zad nebo výkonnou klimatizaci jako ve Třídě S. Cesta ve Třídě V jako ve VIP shuttlu se nyní stane spíše spa procedurou po náročném letu nebo obchodním jednání.
Ještě bezpečnější
Se standardním Asistentem při poryvech bočního větru řidič získává podporu pro udržení Třídy V na silnici i v případě velmi nepříznivých větrných podmínek. Asistent sledování bdělosti, který byl ve Třídě V poprvé představen před pěti lety, posunul vůz na zcela novou úroveň v oblasti bezpečnostních standardů celého segmentu. Díky svým bezpečnostním prvkům si faceliftovaný model svou výsadní pozici i nadále uchovává.
Active Break Assist může totiž nyní předpovědět možnost kolize s vozem vepředu a vydá vizuální a akustické varování. Pokud řidič zareaguje, Active Break Assist zvýší brzdný tlak tak, aby odpovídal nastalé situaci. V případě, že řidič zareagovat nestihne, systém začne brzdit zcela autonomně. V městské dopravě navíc Active Break Assist reaguje na pevné překážky či chodce přecházející přes vozovku. Díky tomu se může řidič nehodám zcela vyvarovat, nebo alespoň zmírnit jejich možné následky.
Dalším bezpečnostním prvkem použitým i Třídy V vůbec poprvé je Highbeam Assist Plus. Ten řidiči poskytuje neustálé a široké osvětlení vozovky bez zbytečného oslnění ostatních účastníků provozu. V přítomnosti protijedoucího vozidla či vozidla jedoucím před Třídou V se hlavní LED světla částečně deaktivují a vytvoří patřičnou mezeru v kuželu světla. Zbývající části vozovky jsou nadále osvětleny hlavními světlomety.
Jízda vás pohltí
Třída V zná jedno velké kouzlo – kdykoli do ní sednu, chci se okamžitě vydat na druhý konec kontinentu a zažít cestou nespočet dobrodružství. Může za to dokonalý interiér, pohodlná křesla a senzační výhled z vozu. Samotná atmosféra a klid na palubě to jen podtrhuje. Dnes se daleko vydat nemůžu, ale mám pro sebe celé pobřeží kolem španělské Barcelony a také přilehlé horské silnice. Volba testovacího vozu byla jasná – nový a především silný motor 300 d jsem zvolil s pohonem jedné nápravy. Můžete mít samozřejmě i pohon všech kol 4Matic, ale chtěl jsem poznat potenciál motoru bez další přidané hmotnosti.
Už od studeného startu je motor velmi kultivovaný a uvnitř jej téměř neslyšíte, po zahřátí je situace vlastně perfektní. Takto odizolovaná kabina je ve třídě MPV jedinečnou záležitostí, což je vlastně i celé auto. Pohyb po městě je zcela plynulý a nová převodovka řadí velmi rychle a plynule. O její práci nebudete mít ani tušení. V ucpané španělské metropoli si ani jednou necukla. Vydávám se mimo město do horské oblasti. Možná to zní jako bláznovství, ale třída V umí být velmi agilní. Na volant reaguje okamžitě a ochotně se stáčí do oblouku. Své rozměry popírá opravdu dobře a řídit ji na zatočené silnici je radost.
Tomu napomáhá i silný motor. Konečně! Pokud mi v minulosti něco scházelo, byl to právě tento agregát. Zrychlení za 7,9 vteřiny na stovku je opravdu slušná hodnota, ale daleko citelnější je to u pružného zrychlování třeba na dálnici. Právě v této oblasti vůz v minulosti trpěl nejvíce.
Mezi další inovace nové generace motoru patří kombinace hliníkových válců a ocelových pístů, spalovací proces využívající stupňovitý výklenek pístů a svrchní vnější vrstva válců NANOSLIDE® pro snížení tření v motoru. Většina komponent snižující emise je nainstalována přímo v motoru. Integrovaný technologický přistup sestávající ze spalovacího procesu využívajícího stupňovitý výklenek pístů, dynamické vícecestné recirkulace výfukových plynů a umístění emisní soustavy hned u motoru se stará o snížení spotřeby i emisí. Díky blízkosti motoru, izolované pozici jednotlivých komponent a recirkulaci výfukových plynů systém netrpí na tepelné ztráty a funguje neustále v ideálních podmínkách. Výsledkem je opravdu příznivá spotřeba. V rámci rychlostních limitů můžete jezdit lehce nad 7 litrů, dynamicky pak kolem 9.
Podvozek je také velmi silným článkem vozidla. Jeho agilitu jsem už zmínil, ale je tu ještě samotný komfort. Ten je i na velkých kolech přímo ukázkový a s většinou nerovností si hravě poradí. Řízení je sice přeposilované, ale poměrně strmé. Verze s pohonem pouze zadních kol je tedy velmi agilní a navíc se do volantu nepřenášejí rušivé síly od pohonu.
Dvě stovky kilometrů napříč Katalánskem mě opět přesvědčilo o kvalitách tohoto jedinečného MPV. Není divu, že se jich prodalo před modernizací přes dvě stě tisíc kusů. Jako luxusní rodinné vozidlo, nebo stylový přepravník osob hotelů a dopravních společností funguje na výbornou. Více si o jízdních dojmech řekneme po regulérním týdenním testu.
« Reportáž: Vančík Rallysprint Kopná 2019 Kradená auta míří hlavně na východ. Do Česka si pro ně jezdí zahraniční gangy »