První jízda: Mercedes-Benz EQC nabízí 300 kW a dojezd 400 kilometrů
Společnost Mercedes-Benz Cars Česká republika zahajuje prodej nového modelu EQC. Téměř 4,8 m dlouhý automobil, který v sobě ztělesňuje to nejlepší z konstruktérského umu tradičního výrobce prémiových vozů, představuje v řadě ohledů revoluční změnu. Vedle ojedinělého designérského ztvárnění, v němž se odrážejí dlouholeté zkušenosti z oblasti aerodynamiky, jde také o nejmodernější použité technologie pro zajištění vysoké úrovně jízdních vlastností, bezpečnosti a pohodlí, na které jsou zákazníci značky Mercedes-Benz zvyklí.
Mercedes -Benz EQC pohánějí dva elektromotory o celkovém výkonu 300 kW (408 k), které prostornému SUV udělují mimořádné vlastnosti. Zrychlení 0– 100 km/h proběhne za 5,1 s a vůz je schopen vléci brzděný přívěs o hmotnosti až 1800 kg. Díky kapacitě akumulátorů 80 kWh a řadě technologií pro úspornou jízdu (spotřeba 22,2 kWh/100 km1) činí jízdní dosah v kombinovaném cyklu EU více než 400 kilometrů.
Každý zákazník dostane k modelu EQC kapalinou chlazenou nabíječku OBL s výkonem 7,4 kW, díky níž je vůz připraven pro nabíjení střídavým proudem jak z domácí elektrické sítě, tak z veřejných nabíjecích stanic. Použitím nástěnné nabíječky Mercedes-Benz Wallbox lze zkrátit dobu nabíjení až o dvě třetiny běžné doby. A ještě rychleji lze elektrickou energii doplňovat stejnosměrným napájením. V závislosti na stavu nabití akumulátorů může EQC využívat maximální nabíjecí výkon až 110 kW. Doba nabíjení z 10 na 80 procent kapacity činí přibližně 40 minut3.
Vůz EQC prošel nadstandardními testovacími procedurami, které měly za cíl ověřit bezpečnost a kvalitu nově pojatého modelu. Dvě stovky prototypů najezdily několik milionů kilometrů v reálném provozu i za extrémních klimatických podmínek čtyř kontinentů (Evropa, Severní Amerika, Asie a Afrika). Zkoušky bezpečnosti a elektrického systému výrazně překonaly legislativní požadavky.
Model EQC je prvním vozem nové řady EQ a vyrábí se v závodě v Brémách. Akumulátory vyrábí Daimler ve vlastním závodě v Kamenci nedaleko Drážďan. Lokální výroba akumulátorů, blízká výrobnímu závodu automobilu, je jedním ze základních faktorů pro úspěšné působení nového modelu na trhu. Letos v Ženevě představil Mercedes-Benz studii dalšího elektromobilu, velkoprostorového prémiového vozu EQV, jehož sériové provedení se představí na podzim na frankfurtském autosalonu. Mercedes-Benz má s elektromobily dlouhou zkušenost, stal se první automobilkou, která v České republice registrovala sériově vyráběné elektromobily (smart fortwo v prosinci 2010). Po celém světě jezdí řada hybridních i čistě elektrických vozidel.
Místem oficiální české premiéry elektromobilu Mercedes-Benz EQC se stalo Centrum čisté mobility energetické skupiny innogy v pražských Malešicích. Veřejné moderní parkoviště disponuje společně s areálem sídla innogy jednou z největších koncentrací nabíječek pro elektromobily v Praze, ale i v celém Česku. Pro innogy se jedná také o další spolupráci s automobilkou Daimler. Pro tohoto výrobce Mercedesů už instalovala více než 1500 dobíjecích bodů ve 22 výrobních závodech.
Veřejnost má v Centru čisté mobility pro nabíjení elektroaut k dispozici dvě rychlonabíječky DC 50kW a dvě standardní nabíječky AC 22kW. Celkem je u nich možné současně nabíjet až osm elektromobilů. Pro interní flotilu elektrických vozidel má innogy dalších 34 nabíjecích míst ve svých areálech.
První jízdní seznámení proběhlo velmi krátce a po Praze, nicméně vůz nám již brzy bude dělat společnost v klasickém týdenním testu, kdy jej pořádně prověříme ve všech režimech. Za sebe musím konstatovat pozitivní dojem z designu exteriéru i interiéru. Ačkoli sdílí platformu a velikost s modelem GLC, vypadá mohutněji a uvnitř nabízí mnohem modernější a hodnotnější interiér. Základem jsou dva obří displeje místo klasických ukazatelů, jak jsme u současných modelů této značky zvyklí. EQC nicméně přidává svůj originální směr. Mercedes-Benz si naštěstí odpustil pseudofuturistické ztvárnění a novinka tak působí poměrně nenápadně, i když se ostatním modelům designově vymyká. Nejbližší konkurencí je podobně ztvárněné Audi e-tron a také Jaguar i-Pace.
Jízdně vůz potěší komfortně odladěným podvozkem a výborně odhlučněnou kabinou. Zátah elektrického pohonu je monumentální a reakce na plyn okamžitá. V rychlosti akcelerace a v otázce pružného zrychlení jsou takto výkonné elektromobily nepřemožitelné. Jízda je tak opravdu potěšující i přes absenci zvuku spalovacího motoru, výkonově totiž rozhodně strádat nebudete. Bát se nemusíte ani o deklarovaný dojezd, EQC hravě pokoří čtyři stovky kilometrů, i když jej nebudete zrovna dynamicky šetřit.
Prodejní cena v ČR začíná na částce 1 965 000 Kč (e-tron je o 129.900 Kč dražší, stojí 2.094.900 Kč) za verzi EQC 400 4MATIC. Ve standardní výbavě je řada pokrokových a komfortních prvků, jako jsou světlomety MULTIBEAM LED, multimediální systém MBUX s hlasovým ovládáním, možnost dálkově spustit klimatizaci nebo vytápění před jízdou, optimalizovaný navigační systém EQ zvyšující ekonomiku jízdy a zkracující dobu nabíjení, pohon všech kol, nejmodernější bezpečnostní a asistenční systémy a řada dalších položek. Při příležitosti zahájení prodeje převratného modelu připravila automobilka i omezenou sérii EQC Edition 1886, odkazující svým názvem na rok vzniku nejstarší automobilky na světě.
« Škoda představila model Scala Monte Carlo BMW M4 Edition ///M Heritage. Výkony a exkluzivita podle tradice »