První jízda: Land Rover Discovery Sport 2020
Land Rover skromně popisuje svou novinku jako modernizované Discovery Sport s přídomkem 2020. Jenže pozor, ačkoli zvenku opravdu působí jako facelift s novými světly, pod kapotou a v interiéru se odehrálá revoluce.
Vůz totiž vyměnil platformu a nově stojí na Premium Transverse Architecture, kterou značka používá u svých nejnovějších vozů, včetně nových Range Roverů. To znamená také zcela nové zavěšení předních kol opatřené hydraulickými silentbloky, dutými hliníkovými těhlicemi a kovanými hliníkovými rameny. Zadní víceprvkové zavěšení Integral Link pak prošlo evolučními úpravami. Kromě základního motoru, je také každá verze elektrifikovaná do podoby mild-hybrid pracující s 48V sítí. Brzy se na trh dostane i plug-in hybridní varianta. Skelet vozu je díky nové platformě o 13 % tužší, nádrž na palivo se zvětšila o 20 % (výsledných 65 litrů) a nádrž na AdBlue u naftových verzí se zvětšila ještě více: o 40 % na 17 litrů. Společně s pevně uchycenými pomocnými rámy došlo ke snížení hluku a vibrací pronikajících do interiéru. Platforma rovněž zaručuje v případě nehody maximální bezpečnost.
Pod kapotu se usadily nejnovější pohonné jednotky, skládající se z různě silných dvoulitrů spalujících buď naftu nebo benzín. Discovery Sport je tedy jedním z prvních modelů Land Rover nabízejících motory, které plní přísnější emisní limity. Ty jsou založené na měření spotřeby v reálném provozu (RDE2), které bude povinné od roku 2020. Monitorování produkce emisí v běžném provozu doplňuje klasické laboratorní měření.
Nejúspornější provedení Discovery Sport využívá naftový motor o výkonu 150 koní, pohon předních kol a manuální převodovku. Stejný motor se dá pořídit také s pohonem všech kol, další motorizace už pohon pouze přední nápravy neumožňují. Střední naftovou variantu zastupuje verze D180 (výkon 180 koní) a na vrcholu stojí verze D240. Benzínové motory jsou k dispozici zatím dva a to verze P200 a P250. Startér-generátor spojený se spalovací jednotkou řemenem sbírá během zpomalování pomocí rekuperace energii a tu následně ukládá do baterie umístěné pod podlahou. Tento systém se poprvé představil v novém Range Roveru Evoque. Při rychlostech pod 17 km/h se spalovací jednotka zcela vypne, pokud řidič šlápne na brzdu. Při akceleraci je elektrická energie naopak využívána ve formě odlehčení spalovacího motoru, čímž dochází ke snížení produkce emisí.
Pro ještě větší efektivitu používají modely vybavené pohonem všech kol (AWD) systém Driveline Disconnect. Jednotka PTU (Power Transfer Unit) umístěná u přední nápravy odpojuje během ustálené jízdy spojovací hřídel vedoucí k zadnímu diferenciálu. Tím dochází ke snížení třecích ztrát. Opětovné připojení pohonu všech kol netrvá déle než 500 milisekund. Aktualizovaná byla i devítistupňová převodovka ZF.
Discovery Sport představuje pro Land Rover skutečný obchodní úspěch. V posledních třech letech jde o nejprodávanějším model značky. Do této chvíle bylo prodáno téměř půl milionu exemplářů. Během svého působení na trhu také získalo řadu ocenění a přivedlo ke značce mnoho nových mladých rodin hledajících něco odlišného. Není tedy divu, že si výrobce dal opravdu záležet. Tradiční prvky designu řady Discovery, jako je výrazná kapota, stoupající boční linie nebo zužující se střecha, zůstaly zachovány, přesto nový model představuje odvážnou evoluci. Proporce byly optimalizovány, atraktivnějšímu vzhledu napomáhají také nové diodové světlomety a diodové koncové svítilny, stejně jako upravená maska chladiče a nové nárazníky.
Nejpatrnější změnu prodělal interiér, který se tomu původnímu nepodobá vůbec. Volant si bere od větších sourozenců včetně dotykového ovládaní multifunkčních tlačítek. Palubní deska může být vícebarevná a kompletně pošita kůží, jiné jsou výplně dveří, dekory a dorazilo zde množství nejmodernější technologie. Před řidičem se objevuje digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, který doplňuje větší, 10,25“ dotyková obrazovka multimediálního systému na středové konzole. Pod ním jsou naopak umístěny nové dotykové plochy pro ovládání dalších funkcí auta. Chytrá je pak možná změna otočných ovladačů teploty klimatizace, které se mohou proměnit v přepínání jízdních režimů systému Terrain Response 2 nebo úrovně ventilace. Interiér nyní vypadá mnohem luxusněji a kvalitněji. Dá se říci, že je srovnatelný s Range Roverem, ale Evogue je v každé verzi dražší než Discovery Sport.
Nová sedadla ve všech třech řadách poskytují více pohodlí a díky druhé posuvné řadě dělené v poměru 40/20/40 také větší univerzálnost. Celkově je u nového Discovery Sport k dispozici 24 různých uspořádání interiéru. Novinka je vybavena chytrým vnitřním zpětným zrcátkem. To se stiskem tlačítka dokáže změnit v displej s vysokým rozlišením. Díky kameře umístěné nad zadním oknem má řidiči k dispozici širší úhel záběru (50°) a vynikající viditelnost i za snížených světelných podmínek. Digitální vnitřní zpětné zrcátko zároveň zachovává výhled vzad také ve chvílích, kdy ve druhé řadě sedí cestující, nebo kdy jsou v zavazadelníku rozměrné předměty.
Malé Disco se může pyšnit technologií Ground View, která byla představena s cílem usnadnit řidičům manévrování kolem městských obrubníků nebo v těžkém terénu. Systém vytváří na středovém dotykovém displeji virtuální pohled skrz kapotu na terén pod automobilem. Jde o sériovou verzi systému Transparent Bonnet představeného značkou Land Rover v roce 2014. Z oblasti digitalizace to ale není vše. Bezdrátové dobíjení pro kompatibilní mobilní zařízení je poprvé umístěno ve spodní části středové konzole. 4G WiFi hotspot spolu s konektory USB a 12V zásuvky rozmístěnými v každé řadě sedadel zajistí, že cestující budou mít svá zařízení vždy nabitá a vždy připojená na internet. Pro ještě větší komfort mohou cestující ve druhé a třetí řadě využít vlastní ovladače pro nastavení ventilace.
Nejnovější Discovery Sport je Land Rover každým coulem nabízející výborné schopnosti v každém terénu, a to včetně možnosti přebrodit vodu hlubokou až 600 mm, pohonu všech kol nebo systému Active Driveline druhé generace (v závislosti na konkrétní motorizaci). Terrain Response 2 detekuje povrch, po kterém vůz jede a automaticky upravuje nastavení automobilu. Advanced Tow Assist pak usnadňuje couvání s přívěsem (o hmotnosti až 2 500 kg) intuitivnější a bezpečnější. Standardem pro všechny modely je couvací kamera, stejně jako řada asistenčních systémů. Například adaptivní tempomat se systémem Steering Assist automaticky udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu a zároveň zajišťuje bezpečný odstup od vpředu jedoucích automobilů. Mezi dalšími aktivními bezpečnostními systémy najdeme například Lane Keep Assist, Autonomous Emergency Braking nebo Driver Condition.
Discovery Sport je na trhu umístěn po boku konkurence typu BMW X3 nebo Mercedes-Benz GLC. Němci sice nabízejí šestiválcové motory, ale ani jeden z nich nemůže být se sedmimístnou konfigurací interiéru a nenabídne takovou propustnost terénem. Předběžná základní cena na českém trhu je 986 513 Kč.
Jízdní premiéru jsme absolvovali v okolí španělské Barcelony a nechyběla ani vydatná terénní vložka v katalánské divočině. Land Rover tradičně nechává novináře jezdit co nejvíce a vůz je tak možné poznat opravdu pořádně. K dispozici jsme měli nejsilnější varianty benzínového a naftového motoru. Větší dávku kilometrů jsem pak absolvoval s verzí P250. Ta disponuje výkonem 184 kW a 365 Nm. Zrychlení na stovku trvá 7,2 sekundy a vůz může uhánět rychlostí 225 km/h.
Dynamika je opravdu slušná a motor vyniká především ukázkovou kultivovaností a tichem na palubě. Díky kombinaci přeplňování turbem a asistenci elektromotoru táhne jednotka v libovolných otáčkách a přidává rychlou odezvu na plynový pedál i zajímavý zvukový doprovod. Trochu horší je to se spotřebou, která se tabulkovým hodnotám příliš neblížila. Po okreskách jsem jezdil kolem 13 litrů, v terénu pak údaj stoupl ještě výš. K desetilitrové hranici se lze přiblížit pouze velmi defenzivním jízdním stylem. Pochvalu si již tradičně zaslouží automat ZF, který řadí jednoduše výborně.
Naftový dvoulitr D240 nabízí výraznější kroutící moment 500 Nm a oproti slabším variantám také dvojité přeplňování. Výsledná dynamika je podobná benzínové jednotce P250, ale vyšší kroutící moment jde znát okamžitě. Dieselové Ingenium samozřejmě přidává typický naftový klepot a slabší akustický komfort, s autem však cvičí obstojně. Je ale nutné šlapat na plyn, ve výchozím jízdním režimu se snaží převodovka záměrně držet motor přiškrcený. Spotřeba je nižší než u benzínu, ale i tady je poměrně vysoká. Srovnatelné 2.0 BiTDI umí být úspornější. Disco Sport si v tomto případě říká o průměrných 9 litrů.
Přednosti tohoto vozu jsou ale jinde. Díky použité platformě a pokrokovému podvozku se totiž Disco Sport pohybuje po silnici velmi ladně a pohodlně. Rozhodně se jedná o vůbec nejlepší podvozek ve třídě. Do zatáček se vůz stáčí s nevídanou ochotou a drží se v oblouku bez jakéhokoli náznaku nejistoty. Obligátní nedotáčivost přichází velmi pozdě. Přitom všem zvládá dokonale žehlit nerovnosti. Jako byste krajinou jen tak letěli. Náklony standardního podvozku na dvacetipalcových kolech jsou sice citelné, ale za to pohodlí to stojí.
Podvozek verze R-Dynamic (tento paket je u tohoto modelu také novinkou) na 21 palcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami je citelně tužší a trochu toho pohodlí obětuje. Schopnosti v zatáčkách se ale posouvají ještě dále. Na silnici je toto SUV opravdu velmi přesvědčivé, ale to nejlepší ze sebe umí vydat až v terénu, kde vám jednoduše vezme dech.
Lidé z Land Roveru připravili opravdu náročnou a dlouhou trať v horách pohoří Montserrat nad Barcelonou. Na průjezd jsme potřebovali tři hodiny a pořádně se u toho zapotili, pro auto to však byla hračka. Disco Sport disponuje automaticky ovládanou náhradu uzávěrky zadního diferenciálu a mód určený pro nejnáročnější terén preferuje jízdu na jedničku, která je tak krátká, že efektivně nahrazuje redukční převod. Systém 4×4, ale i chování motoru a převodovky upravuje zvolený režim systému Terrain Response 2, který umí opravdová kouzla. Pokud si někdo není jistý, nebo zapomene navolit, vůz nabízí výchozí režim Auto, který umí rozpoznat aktuální situaci a nastavení si přizpůsobit sám.
Asistentu pro sjíždění svahů s nastavitelnou rychlostí jízdy sekunduje také pokročilejší funkce All Terrain Progress Control, který zajistí, že auto pojede nastavenou, velmi nízkou, rychlostí stále dál a řidič se tak může věnovat jenom volantu. Funkce je dostupná až po zmáčknutí příslušného tlačítka, puristé si terén můžou samozřejmě odřídit zcela sami.
Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je světlá výška vozu a absence terénních pneumatik. Vůz zvládá strmé výjezdy a sjezdy, dropy, překážky na boční náklon, muldy pro křížení náprav a brodění se vodou. Discovery Sport se zdá být nezastavitelné a třeba u bočního náklonu jsem si říkal, že už jdu na střechu a nic, padesáti procentní sjezd dolů mi solidně pohnul žaludkem a stejně to pro auto nebylo žádné drama, prostě je to stále velmi schopný a pravý Land Rover i přes svůj stylový a mladistvý look.
Ve Velké Británii tak zase postavili auto, které dominuje svému segmentu. Kombinace uhlazeného moderního vzhledu, luxusního interiéru a naprosto ukázkově univerzálních jízdních vlastnosti tvoří výborný celek. Pokud hledáte praktické a schopné SUV, tak už nehledejte – Discovery Sport je jasná volba!
« Nová generace Mitsubishi L200 přijíždí do Česka Test ojetiny Volvo S80 T6 AWD. Let první třídou »