1-2

První jízda: Jaguary XE, XF a F-Pace s novými motory Ingenium

3. 7. 2017 • Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Jaguar vylepšil své SUV F-PACE a sportovní sedany XF a XE. Novinky pro modelový rok 2018 zahrnují nejnovější motory Ingenium a praktické a bezpečnostní funkce dostupné ve všech třech modelech. Všechny tři modely dostaly dva zcela nové čtyřválcové zážehové motory Ingenium a silný dieselový motor s výkonem 240 koní.

Tyto zážehové čtyřválce o objemu 2,0 litru s výkony 200 koní (k dispozici u XE a XF) a 250 koní mají celohliníkovou konstrukci s nízkým vnitřním třením. Ta poskytuje vynikající tepelné vlastnosti a lehkou konstrukci, která zaručuje nižší spotřebu a lepší dynamiku vozidla. Verze s motory o výkonu 200 koní jsou odlišeny označením 20t, zatímco verze s výkonem 250 koní poznáte podle označení 25t.

Řada vznětových motorů byla rozšířena o dvoulitrový čtyřválec Ingenium přeplňovaný dvěma turbodmychadly a s výkonem 240 koní a točivým momentem 500 Nm. Zesílený motor má lepší písty, klikový hřídel a vstřikovače paliva a je prvním čtyřválcovým motorem od Jaguar Land Roveru přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Jejich sekvenční zapojení zvyšuje výkon při vysokých otáčkách a zdokonaluje reakce při nízkých otáčkách motoru. Modely Jaguar F-PACE, XF a XE vybavené novým vznětovým motorem jsou odlišeny označením 25d.

jag1

Všechny motory Ingenium nabízí velmi nízké úrovně tření, které zaručují optimální nízkou spotřebu a kultivovanost. Tyto zážehové jednotky pak využívají twin-scroll turbodmychadla, která eliminují prodlevu a optimalizují výkon a úspornost. Systém průběžně variabilního zdvihu ventilů zlepšuje u obou motorů sání vzduchu. Nové pohonné jednotky s výkonem 200 a 250 koní mají elektrohydraulickou regulaci ventilů, která zaručuje vysokou flexibilitu. Tato patentovaná technologie dovoluje plně variabilní regulaci zdvihu sacích ventilů pro dosažení optimální úspornosti, výkonu a točivého momentu v celém rozsahu otáček.

Nový systém přímého vstřikování s tlakem 200 barů navíc zajišťuje čistší spalování. Má uprostřed umístěné vstřikovače s optimalizovaným tvarem vstřikovaného paprsku, což zvyšuje úspornost a snižuje emise. Poprvé v historii Jaguaru jsou také výfukové svody integrovány v odlitku hlavy válců. Chladicí kapalina procházející potrubím výrazně zkracuje čas ohřívání, kdy jsou motory nejméně úsporné. To snižuje spotřebu paliva a emise.

XF a XE pro modelový rok 2018 nabízí zákazníkům větší zážitek z jízdy prostřednictvím systému Configurable Dynamics, který je nabízen jako samostatná funkce. Systém řidiči dovoluje nastavit vozidlo tak, aby vyhovovalo jeho osobním preferencím. Pro motor, převodovku a řízení může volit mezi nastaveními Normal nebo Dynamic. Zvolená kombinace se aktivuje zapnutím režimu Dynamic tlačítkem s šachovnicovým praporkem na středovém tunelu. Systém Adaptive Dynamics, který řidičům umožňuje při kombinaci se systémem Configurable Dynamics přizpůsobit kromě nastavení motoru, převodovky a řízení také nastavení podvozku.

Společným jmenovatelem novinek modelového roku 2018 je u všech tří vozů rozšíření nabídky a zvýšení pohodlí a praktičnosti. Nastavitelná přední sedadla v modelech F-PACE a XF byla zdokonalena přidáním ergonomických hlavových opěrek. Nové opěrky mají elektricky ovládané nastavení výšky s možností manuálního nastavení bočních opěrných ploch.

Jízda

Ze všeho nejvíc nás samozřejmě zajímá práce motorů v praxi. Vyzkoušet paletu Jaguárů s novými motory jsem vyrazil do Německa, kde mě čekala poměrně členitá trať čítající dálniční přejezdy, města a především pak opravdu hezké klikaté okresky. Začněme nejprve modelem F-Pace s dieselovou jednotkou 25d, na kterou jsem byl moc zvědavý. Základní dvoulitr sice během týdenního testu stačil, ale charakter vozidla rozhodně nepodtrhoval. Nový nejsilnější diesel však dává už solidních 240 koní a ještě slibnějších 500 Nm točivého momentu. Motor v praxi funguje výborně a auto s ním působí mnohem dynamičtěji, než benzínová verze 25t, která by snesla vyšší kroutící moment. Problém nastává v oblasti kultivovanosti, kde si i nejsilnější verze dieselového dvoulitru ponechává hrubý a hlučný chod. V tomto ohledu je benzínová verze výrazně lepší. Ve výsledku je však 25d rozhodně lepší verze, než 20d s výkonem 180 koní.

jag1

Obdobná situace je i v modelech XF a XE, kde jsou stejné agregáty, nicméně právě v sedanech působila benzínová motorizace tentokráte svižněji, než dieselová. V zatáčkách se projevila menší váha nad přední nápravou a oba sedany se s chutí a agilitou vrhali do zatáček. V modelu XE 25t se pak jednalo o vyloženě radostné svezení. Malý sedan je jeden z mých nejoblíbenějších aut na segmentu vůbec a jsem moc rád, že Jaguar přišel s další benzínovou verzí, byť třílitrový šestiválec s výkonem 380 koní je stále výrazně lepší volbou, spíše nutnosti, řekl bych.

XE 25t s výkonem 250 koní však nabídne nadprůměrnou dynamiku, příjemný zvuk a chuť zatáčet. Trochu jsem se obával faktu, že se jedná o první moderní motor Jaguaru přeplňovaný turbodmychadlem, ale naštěstí se jim podařilo zachovat příjemnou odezvu na plyn a chuť vyrazit do otáček. Kompresorová jednotka je však v tomto ohledu lepší. Výsledkem je však příjemný motor s ideální sílou a překvapivým zvukovým projevem.

Největším pokladem je u XE i XF však samotný podvozek, který se Jaguaru povedl na jedničku s hvězdičkou. Nadšení ze zatáček je ohromné, auto poslouchá na sebemenší povel a vždy vykrouží perfektní oblouk. Za to vděčí i řízení, které je opravdu strmé a velmi přesné. Na trhu není auto s lépe naladěným elektronickým posilovačem, které by takto ochotně reagovalo na každý povel volantem. Německá konkurence musí mít těžký spánek, protože jízdními vlastnostmi na Jaguar prostě nemají.

jag3

Lehkost a špičková ovladatelnost je výsledkem promyšlené konstrukce vozidla za majoritního použití hliníku a nízko uloženého těžiště. Podvozek navíc používá pokrokové a nadstandardní zavěšení Integral Link s dvojitými příčnými rameny. Grandiózní show dále doplňuje fantastická automatická převodovka ZF, která svých osm rychlostí sází s naprostou samozřejmostí, bleskově a nepostřehnutelně. Na trhu neexistuje lepší převodová skříň.

V rámci modelového roku 2018 se však odehrála ještě jedna podstatná změna u motorizace XE S s třílitrovým šestiválcem přeplňovaným kompresorem. Jaguar totiž standardně zvýšil výkon z 340 koní na celých 380. A je to naprostá pecka! Jednotky přeplňované kompresorem se chovají zcela jinak a vynikají především neúnavným zátahem od volnobežných otáček až k omezovači. Další zásadní rozdíl je poté v odezvě na plyn – je zdrcující a okamžitá. Stačí se pedálu jemně dotknout a Jaguar vás zběsile nakopne a zatlačí do sedadla. Zátah je opravdu fantastický a příjemně hrubiánský. Celkový projev auta v dynamickém režimu je totiž velmi teatrální. XE předvádí úžasnou show plnou šestiválcového vytí, pískání kompresoru a hromobití výfuků. Oproti F-Type je zvuk více nakřáplý – jako tenorista, co už něco pamatuje.

jaguar xe s 4

Motoru nechybí ani chuť po otáčkách a lineární gradace výkonu. Je velká škoda, že od kompresorů odešla veškerá konkurence a v příštích generacích s nimi nepočítá už ani Jaguar Land Rover. Jejich projev a zátah je však nezapomenutelně úchvatný a jsem moc rád, že si je Jaguar zatím dokázal udržet. Ovšem nic není jen tak a člověk musí být ve střehu – náhlý a neutichající přísun výkonu totiž dokáže vystrašit.

V zatáčkách je třeba plynový pedál dávkovat s rozvahou a pokud zaprší, je lepší zapnout zimní režim a jen tak se plížit, jinak vás šelma může škaredě kousnout. Přetáčivost sice přichází čitelně, ale udržet příval síly na zadních kolech dá zabrat. Je to jedno z aut, na které si člověk musí zvyknout, osahat si ho, něco najezdit a pak teprve začít tlačit na pilu. Převodovka v manuálním režimu nabídne okamžitou odezvu na řazení pádly pod volantem a každá “benzínová hlava” jistě ocení fakt, že převodovka v tomto režimu neodřadí nahoru, ani když budete klepat na bránu omezovače jako zběsilí. Pořád vzpomínám na vytočenou dvojku a ukázkový drift, který doprovázela kanonáda z výfuků a typické brnkání motoru o omezovač… Jaguar XE S je opravdu fenomenální stroj s neskonalým charakterem a dokonalými jízdními vlastnostmi.

jaguar xe s 1

Motory Ingenium detailně

Těžištěm novinek modelového roku 2018 je rozšíření řady motorů Ingenium. Řada F-PACE se proto dočkala tří nových pohonných jednotek. Nový dvoulitrový čtyřválcový dieselový motor Ingenium s výkonem 163 koní přináší optimalizovanou spotřebu paliva a emise CO2 pouhých 126 g/km. Nová verze s přímo řazenou převodovkou a pohonem zadních kol disponuje točivým momentem 380 Nm a nízkou spotřebou paliva 4,8 l/100 km. Jde o nejhospodárnější verzi celé řady a nese označení E-Performance. Základní cena F-PACE E-Performance je 1 204 555 Kč.

Stávající čtyřválcový diesel Ingenium s výkonem 180 koní je v modelovém roce 2018 navíc poprvé k dostání se samočinnou převodovkou a pohonem zadních kol. Může se pochlubit emisemi CO2 134 g/km a kombinovanou spotřebou paliva 5,1 l/100 km. Ceny startují od 1 274 372 Kč.

Zákazníci, kteří hledají silnější diesel, si budou moci poprvé vybrat nový motor Ingenium s výkonem 240 koní. Dvoulitrový čtyřválcový motor přeplňovaný dvěma turbodmychadly slibuje vyšší výkon ve vysokých otáčkách, aniž by tím utrpěla odezva v nízkých otáčkách. Varianta s pohonem všech kol s označením 25d je k dostání s osmistupňovou samočinnou převodovkou Jaguar. Tato kombinace přináší emise CO2 153 g/km, spotřebu paliva 5,8 l/100 km a zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,2 sekundy. Základní cena Jaguaru F-PACE 25d AWD startuje od 1 461 438 Kč.

Nový dvoulitrový zážehový čtyřválcový motor Ingenium s výkonem 250 koní je k dostání se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. Má jedno twin-scroll turbodmychadlo a dává točivý moment 365 Nm od pouhých 1200 min-1. F-PACE díky tomuto plynulému a pohotovému zážehovému motoru zvládne zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy a v konfiguraci s pohonem zadních kol má emise CO2 170 g/km a spotřebu paliva 7,4 l/100 km. Základní cena verze F-PACE 25t AWD začíná na 1 414 974 Kč.

JAGUAR XF
Sportovní sedan XF modelového roku 2018 přináší tři nové pohonné jednotky, mezi které poprvé patří dvoulitrový zážehový čtyřválec Ingenium s výkony 200 a 250 koní. Verze s výkonem 200 koní je k dostání s pohonem zadních kol a kombinuje tradiční výkon Jaguaru s vynikající hospodárností. XF s novým motorem akceleruje z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy a má spotřebu paliva 6,8 l/100 km a emise CO2 154 g/km. Základní cena XF 20t startuje na 1 239 282 Kč.

Silnější motor o výkonu 250 koní je k dostání se samočinnou převodovkou a pohonem zadních nebo všech kol. Verze s pohonem zadních kol se účinností vyrovná motoru o výkonu 200 koní, přesto zvládne zrychlení z nuly na 100 km/h za pouhých 6,6 sekundy. Cena tohoto XF 25t začíná na 1 336 082 Kč.

jag2

Kromě stávajících vyspělých čtyřválcových vznětových motorů Ingenium společnosti Jaguar Land Rover s výkony 163 a 180 koní si budou zákazníci moci objednat také nový motor s výkonem 240 koní. Ten bude možné kombinovat s pohonem zadních nebo všech kol. Spotřeba paliva činí 5,3 l/100 km a 5,5 l/100 km a emise CO2 139 g/km a 144 g/km. Model zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy. Cena XF 25d začíná od 1 363 307 Kč.

JAGUAR XE
Model Jaguar XE se dočkal celé řady novinek. Rodina zážehových motorů Ingenium určených pro model XE se rozrůstá o verzi s výkonem 200 koní, samočinnou převodovkou a pohonem zadních kol (20t od 1 016 763 Kč), o verzi s výkonem 250 koní a pohonem zadních kol (25t od 1 138 126 Kč) a o verzi se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol (25t AWD od 1 209 274 Kč). Zákazníci tak mají ještě větší možnost výběru než dosud.

Motor o výkonu 200 koní disponuje točivým momentem 340 Nm a XE díky s ním akceleruje z klidu na 100 km/h za 7,1 sekundy. Dosahuje kombinované spotřeby 6,3 l/100 km a emisí CO2 144 g/km. Silnější verze s výkonem 250 koní a pohonem zadních kol nabízí stejnou spotřebu paliva a emise CO2, ale z nuly na 100 km/h se dostane za pouhých 6,3 sekundy. Zdokonalená trakce poskytovaná systémem pohonu všech kol ukrajuje z hodnoty zrychlení desetinu sekundy (nyní 6,2 sekundy) a zaručuje emise CO2 154 g/km.

Zákazníci, kteří hledají ještě větší dynamiku, mohou sáhnout po vylepšené verzi XE S. O třílitrový šestiválcový motor se dělí se sportovním modelem F-TYPE. Jeho výkon díky tomu vzrostl ze 340 na 380 koní (XE S od 1 572 516 Kč).

Zákazníci, kteří dávají přednost dieselovým motorizacím, mohou zvolit nový motor Ingenium přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Přestože se jedná o čtyřválec, nabízí úroveň výkonu srovnatelnou s šestiválcovou motorizací. Motor s výkonem 240 koní poskytuje točivý moment 500 Nm od 1500 min-1, což tomuto sportovnímu sedanu s pohonem všech kol stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy, emise CO2 se pohybují kolem 137 g/km a kombinovanou spotřebu paliva 5,2 l/100 km (XE 25d AWD od 1 426 711 Kč).

XE, stejně jako sportovní sedan XF, je nyní k dostání se systémem Configurable Dynamics jako samostatnou funkcí, která přináší ještě větší možnost přizpůsobení potřebám řidiče.
Systém Adaptive Dynamics, který také nabízí možnost úpravy nastavení podvozku, je nyní k dostání u vozů se samočinnou převodovkou a výkonem 180 a 340 koní. Bude však k dispozici pro nové dvoulitrové zážehové motory Ingenium s výkonem 200 a 250 koní. Při objednání multimediálního systému Touch Pro a systému Adaptive Dynamics získáte informační displej Dynamic-i, který rozšíří centrální dotykový displej o stopky, ukazatel přetížení a grafiku akcelerace a brzdění.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz