IMG_3782

PRVNÍ TEST Jaguar XFR-S

10. 10. 2013 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Testy

motor: 95%

převodovka: 100%

podvozek: 90%

zpracování: 90%

praktičnost: 85%

Kladivo na M5! Má charakteru na rozdávání, neskutečný zvuk a je to JAGUAR!

Verdikt:

Jako první v České republice jsem dostal možnost zkusit si nejnovější přírůstek do rodiny rychlých Jaguárů – XFR-S! Taková možnost se opravdu neodmítá a bez váhání jsem zamířil pro klíče od této supersportovní limuzíny. Na jízdu v tomto modelu jsem se neskutečně těšil už od doby, kdy se představil. Recept na toto auto zněl totiž velmi lákavě: osmiválcový pětilitr dopovaný kompresorem vepředu a pohon zadních kol s elektronickým samosvorným diferenciálem. Klasická koncepce, jak se sluší a patří, nejlepší kombinace slibující obrovskou porci zábavy za volantem této divoké britské šelmy.

Tím se postupně dostáváme k motoru a použité technice. V prvé řadě se inženýři z Jaguaru povrtali v elektronickém diferenciálu a přenastavili také Dynamic Stability Control. Následně se upravil také podvozek, který se snížil o 2 cm a instalovala se nová, kovaná, 20-palcová kola Varuna, která jsou obutá do pneumatik s rozměry 265/35 a 295/30 (vpředu / vzadu). Motor byl použit samozřejmě stejný, jako v případě námi testovaného XKR-S Cabrio. Pod kapotou bije tedy totožný, kompresorem přeplňovaný, celohliníkový osmiválec o objemu rovných 5,0 litrů. Ten má 32-ventilovou hlavu s čtveřicí vaček, které disponují navíc duálním, nezávislým, proměnným časováním (CIVCT). Motor má samozřejmě také přímé vstřikování SGDI a disponuje také dvojicí mezichladičů, které mají  své vlastní vodní chlazení. Tento agregát zde ale produkuje o 1 kW navíc (díky novému sání, výfuku a přeprogramování řídící jednotky), takže se může pyšnit výkonem 405 kW (551 koní) a hodnotou točivého momentu 680 Nm. S pomocí osmistupňové automatické převodovky ZF s technologií Quickshift zvládne tento über-sedan zrychlení na 100 km/h už za 4,6 sekundy a elektronický omezovač rychlosti Vás v rozletu zastaví na rovných 300 km/h. Vše  adekvátně krotí Jaguar High Performance brzdový systém s kotouči 380 mm vpředu a 376 mm vzadu. Celé auto se ale také zpevnilo, upravena byla například i hnací hřídel a zlepšena byla odezva na plynový pedál. Motor pak dostal nevyhnutelně dle módního trendu navíc i systém Start / Stop.

xfrs5

Zvenčí je samozřejmě patrné, jakých změn doznal exteriér vozu. Bodykit oproti XFR dostal ještě větší agresivnější nádech, kdy se zvětšily otvory vzduchu v předním nárazníků, který mimochodem dostal také spojler z uhlíkových vláken. O lepší průtok vzduchu se pak starají rozšířené boční prahy a karbonový difuzor v zadním nárazníku. Nově také přibylo velké přítlačné křídlo, které bude bezpochyby nutnou záležitostí v rychlostech přesahujících 200 km/h. Celkově vypadá XFR-S opravdu agresivně a nepostrádá dávku elegantní urozenosti značky Jaguar. To, že budí respekt potvrdili i řidiči, kteří v zrcátku šelmu spatřili a ihned začali vyklízet prostor. Rozruch ve městě je pak naprosto očekávatelný a tato šelma nenechá chladného nikoho, každý se otočí!

Po usednutí dovnitř se žádné drama nekoná – interier doznal jen decentních změn a dominují mu především krásné anatomické sportovní sedáky, které nabízejí potřebnou podporu a zachovávají nutnou dávku komfortu. XFR-S není okruhovou záležitostí a zůstává v segmentu absurdně rychlých luxusních sedanů.  Palubní deska je kompletně obšita černou kůží, prošívána modrou nití korespondující s lakem karoserie a je doplněna o karbonové dekory a leštěné tmavé lišty.  Krásná kombinace! Volant zůstává stejný jako u slabších verzí – není třeba jej nahrazovat, protože nabízí skvělý tvar a přesně padne rukou.

xfrs2

Polohu za volantem nacházím ihned a navíc Jaguar působí velmi útulným dojmem. Interiér řidiče krásně obklopí a hýčká ho svým luxusem a provedení. Vizuálně je interiér Jaguaru něčím úplně jiným, než na co jsme zvyklí v prémiovém segmentu. Ergonomie není dokonalá a třeba integrace většiny funkcí do jednotného displaye není zcela šťastné řešení, ale člověk se tu cítí dobře, jako doma. A to je důležité. To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky JaugarDrive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Efektní jsou i dotyková palubní světla (stejně jako v Range Roveru Evoque) a perličkou je pak uzavírání a následné otevírání všech výdechů klimatizace při startování motoru.

Nezbývá než zmáčknout tlačítko Start/Stop a přivést osmiválcovou bestii k životu. A když říkám bestii, tak to přirovnání berte naprosto vážně. Motor naskočí s neuvěřitelným zaštěknutím, prásknutím do výfuku a ustálí se na volnoběhu. Cítím “husí” kůži po celém těle a tak XFR-S posílám rovnou do nejtvrdšího sportovního režimu, řadím na otočném ovladači automatické převodovky Drive a posílám plyn směrem k podlaze.

Šelma vyráží vpřed s neuvěřitelnou razancí a nástup výkonu je díky kompresoru okamžitý už od volnoběžných otáček. Dostávám kopanec do zad, který končí až v omezovači a začíná znovu celým spektrem na druhý převodový stupeň. A to samé na další a další. První rovinka je za mnou, koukám na rychloměr a Jaguar na pár stovkách metrech uhání rychlostí 180 Km/h. Je opravdu neuvěřitelně rychlý. Motor má charakteristiku téměř jako atmosféra, jen s neporovnatelně větší razancí. Automatická převodovka ZF je tady jedinou možnou volbou, řadím si pomocí pádel pod volantem a vůbec nelituji, že vůz nemůže být vybaven manuálem.

xfrs1

Změna převodů je blesková a hlavně doprovázena o krásné střílení do výfuku. Navíc v dynamickém režimu nechá motor točit do omezovače a nepřeřadí. V dnešní době neexistuje lepší převodovka s hydrodynamickým měničem a je moc dobře, že vedle BMW ji používá i tato britská značka. Jenže Jaguar se rozhodl jít ještě dále a tak převodovka řadí natvrdo a měnič je používán jen při rozjezdech! Takže se vlastně jedná o sekvenci. A jde to cítit, při každém přeřazení nahoru dostanete silný kopanec do zad a mohutný zátah a řev se znova opakuje. Je to opravdu návykové! Pružnost a razance motoru se jen těžko slovně popisuje, je to prostě brutální síla a je úplně jedno, v jakých otáčkách zrovna jedete a jaký převodový stupeň je aktuálně používán. Prostě dostanete ránu a vystřelíte vpřed!

Přichází série technických pasáží – ideální místo na prověření řízení a gripu podvozku. Zatáčky projíždím rychlostí, ze které by naše policie upadla do kómatu a rovnou mě postavila ke zdi, ale XFR-S drží stopu fantasticky. Nezaznamenal jsem nejmenší náznak kroucení a odskakování. S řevem zběsilé bestie se řítím do první ostřejší zatáčky, podřazuji na dvojku a na apexu plně beru za plyn. Šelma se okamžitě dostává do ladného driftu, kouří, prská a nechává za sebou tlusté čáry ještě daleko za zatáčkou na třetí převodový stupeň. Jsem překvapený jak lehce se auto řídí a jak je v driftu ovladatelné. Můžete ho držet pod krkem a stejně bude poslouchat na slovo. Samozřejmě, že  vyžaduje zkušenější přístup k řízení, 551 koní na zadních kolech vyžadují rozvažnou práci s plynovým pedálem. Při rychlé jízdě čistou stopou si má občas šelma tendenci hodit zadkem na výjezdu z apexu, ale i tak se nejedná o žádné drama. Ovladatelnost a grip je prostě perfektní.

xfrs4

Za jeho volantem okamžitě zapomenete, že řídíte tak velké auto a budete si užívat skvělou zábavu. Kdyby Vás do vozu někdo posadil se zavázanýma očima, řekli byste, že řídíte M3. A ne, nepřeháním. Agilita XFR-S je jednoduše neuvěřitelná – přiletíte k vracečce, nabrzdíte a pošlete šelmu na apex, ona se zakousne, vykrouží perfektní oblouk a zamíří k další zatáčce. Kde jsou sakra ty dvě tuny? Vždyť na podobných silnicích se občas trápí i pořádný sportovní hatchback… Řízení sice není příliš tuhé a ani zrovna komunikativní, ale je třeba mít na paměti, že se stále jedná o velký sedan a ne o vyloženě sportovní auto. K tomu má Jaguar v nabídce F-Type.

Jaguar nalezl ideální naladění podvozku, kdy vůz zvládá všechny povrchy na jedničku. Přitom vás bude rozmazlovat svým komfortem a udivovat svou sportovností. Zapomeňte na uskákaný kompromis od BMW, který funguje jen na dokonalém povrchu, nebo na přehnaně umělé podvozky sportovních AUDI. XFR-S vítězí na plné čáře ať jste na alpské silnici, dálnici, nebo na rozbité české okresce. Reakce na plyn jsou naprosto ukázkové! Stejně tak i brzdy – u velkých a těžkých aut dávají sbohem hodně brzo, jenže XFR-S umí jezdit deset kol na okruhu bez přestávky v plném nasazení a brzdy nevadnou. Natož tak někde na okresce. Brzdný účinek je navíc skvěle lineární a dobře dávkovatelný.  Jak jsem se této šelmy ze začátku bál, tak teď zjišťuji, že je to hodná a poslušná kočička, která se nesnaží svého řidiče vystrašit k smrti. Levá střídá pravou a Jaguar letí silnicí s naprostou jistotou.

A pak tu máme zvukovou kulisu! Silné osmiválcové Jaguary jsou svým projevem proslulé a i tento model nabízí charismatický osmiválcový baryton, který je navíc dost hlasitý. Při puštění plynu si hrubiánský odpilvne a při každém přeřazení decentně střelí. Je to prostě nádhera!

xfrs3

Poté co se vydovádíte na své oblíbené okresce stačí přesunout volič převodovky na D, vypnout dynamický režim a z rozzuřené šelmy se rázem stane poslušná kočička, která vás bude hýčkat svým luxusem, komfortním podvozkem a příjemným vrněním z podkapoty. Mám rád vyvážené jízdní vlastnosti a fakt, že nemusíte být okruhový mistr světa, abyste ze silného auta dokázali vymáčknout maximum. Pokud však máte rádi zákeřná auta, které vás omotají o první jabloň, jste na špatné adrese. Když nad tím tak přemýšlím, Jaguar vytvořil nejlepší sportovní sedan vyšší střední třídy! A to berte jako fakt.

Plusy

  • Zvuk
  • Image a design
  • Dokonalé jízdní vlastnosti
  • Komfort
  • Je to novodobý Jaguar
  • Kvalita zpracování
  • MOTOR
  • převodovka

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Kvůli předsudkům ho nemáte doma

Za zapůjčení vozu srdečně děkujeme zlínské společnosti ROKO-MOTOR – prodejní a servisní síti značek Jaguar a Land Rover

Technické údaje

Motor

Zážehový, kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 5 000 ccm
Největší výkon: 405 kW (551 k) při 6 000 – 6 500 ot./min
Největší točivý moment: 680 Nm při 2 500 – 5 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 300 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 18,7 l
Mimo město: 8,7 l
Kombinovaná: 12,5 l
Objem palivové nádrže: 69,5 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 961 mm
Šířka: 1 920 mm
Výška: 1 460 mm
Rozvor náprav: 2 909 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 891 kg
Užitečná hmotnost: 479 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 500 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 963 l

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz