První jízda: Jaguar F-PACE SVR je 550-koňové kladivo
Může se to zdát jako bláznovství, ale extrémně výkonných SUV v posledních letech přibývá. Průkopníkem bylo Porsche se svým modelem Cayenne Turbo a proti němu cílí například Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, BMW X5/X6 M, AMG GLE 63 AMG nebo třeba Range Rover Sport SVR. Není jich málo a nyní se připojuje další hráč do party s jaguáří šelmou ve znaku. F-PACE SVR je spíše kompaktnější SUV a velikostí se řadí pod všechny zmíněné, ale značka ho staví po boku právě legendárního Porsche. Rozměrově spíše odpovídá třeba GLC 63 AMG nebo právě Alfě.
To je však vedlejší, tohle auto je čistě o emocích a nějakou praktičností vás zatěžovat nebudu. Stejně chcete jen vědět, jak jezdí. Brutálně! Nicméně vnitřní prostor je velkorysý, kufr také a klidně jej můžete používat jako rodinné auto. Pokud jste tedy dostatečně bláznivý jedinec. Když jsem loni testoval RR Sport SVR, nedokázal jsem se nabažit absurdního zvukového projevu a zátahu osmiválce s kompresorem. Projev této jednotky je totiž zcela unikátní a na trhu už dnes nic podobného neexistuje. Motor zná jen dva režimy – ON a OFF. Velkému a těžkému Sportu to však šlo jen na rovinkách, do zatáček jste rychle jet nechtěli, to mi věřte. F-PACE SVR slibuje maniakální rychlost v přímce, ale také schopnosti v zatáčkách. Vždyť má platformu ze sportovního F-TYPE. Jestli dokázal dostát svého slibu jsem zjišťoval na azurovém pobřeží a v přilehlých kopcích. Asi těžko si lze představit lepší místo pro důkladné první rande. Zrodila se láska plná vášně? To si pište!
Co má tedy pod sukní, tedy ehm, kapotou? F-PACE SVR osazený kompresorem přeplňovaným zážehovým pětilitrovým motorem byl vyvinut divizí Special Vehicle Operations (SVO). Maximální výkon 550 koní představuje nárůst o 44 % ve srovnání s dosud nejsilnější variantou F-PACE S. Maximální točivý moment je 680 Nm. Vůz zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,3 sekundy. Nejvyšší rychlost dosahuje hodnoty 283 km/h. Úpravy aerodynamiky, které zahrnují větší otvory pro přívod vzduchu vpředu a výdechy vzduchu na předních blatnících snižují tlak v podbězích, snižují vztlak, zlepšují chlazení a optimalizují stabilitu ve vysokých rychlostech. Mezi další změny patří rozšířené blatníky nebo prahové nástavce. Kapota exkluzivně připravená pro SVR dostala navíc otvory pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru.
Upravený zadní spoiler je doplněn novým nárazníkem, do kterého jsou zasazeny dvě dvojité koncovky výfuku vybaveného aktivní klapkou. Zadní nárazník má po stranách umístěné další malé aerodynamické prvky vyhlazující proudění vzduchu ze zadní části automobilu. Vylepšený podvozek používá na obou nápravách progresivní pružiny, které jsou tužší o 30 % vpředu a o 10 % vzadu. Nový stabilizátor snižuje náklony karoserie o pět procent.
Lehká kovaná kola o velikosti 21 palců, na přání budou dodávány disky ještě o palec větší, jsou vzadu oproti přední nápravě širší o 25 mm. To dále zlepšuje jízdní vlastnosti vozu. 22 palcové disky jsou vpředu o 2,4 kg a vzadu o 1,7 kg lehčí a jejich design vylepšuje chlazení zvětšených brzd. Brzdové kotouče mají v průměru 395 mm vpředu a 396 mm vzadu. Dvoudílná konstrukce snižuje jejich hmotnost. SVR je první varianta této řady vybavená elektronicky řízeným aktivním diferenciálem na zadní nápravě (EAD).
Jaguar také optimalizoval inteligentní systém pohonu všech kol (IDD) pro maximální využití zadního elektronicky řízeného diferenciálu. Pro SVR byl upraven také posilovač řízení, stejně jako adaptivní tlumiče (Adaptive Dynamics) nebo dynamický režim jízdy. Ten přináší rychlejší řazení automatické převodovky i ostřejší odezvu plynového pedálu a řízení.
Interiér modelu F-PACE SVR nabízí sportovní sedadla, která poskytují lepší boční vedení. Sedadla jsou zároveň prošívaná a mají vyražené logo SVR. Také zadní sedadla mají podobně jako ta přední výrazné tvarování. Sportovní charakter vozu je pak dále podtržen sportovním voličem převodovky, který nahradil otočný volič.
Monstrum na silnici
Pokud jste někdy slyšeli šestiválcový F-PACE S, dost možná jste si pomysleli, co museli Britové brát za materiál, aby do světa pustili tak uřvanou bestii. Věřte, že SVR toto posouvá ještě o několik nepochopitelných levelů dále. Zvukem je přímo nutné začít, protože je jednoduše neuvěřitelný! Mačkám startovací tlačítko a SVR zařve jako hladový medvěd probuzený po zimním spánku. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa, ten řev je nepopsatelný… SVR s aktivním výfukem chrčí, řve, střílí a já opravdu netuším, jakým zázrakem toto auto prošlo homologací. Nebudu vás vůbec zatěžovat standardním režimem a SVR putuje okamžitě do režimu Dynamic, kde motor poskytuje plný výkon, vražednou odezvu, podvozek své nejtužší nastavení a výfuk se rozeřve ještě více. Posílám plyn do podlahy a zažívám peklo!
Zdrcující akcelerace za řevu monstra se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Zátah kompresoru je totiž bez zpoždění a mnohem intenzivnější, než u turbomotorů. Díky pohonu všech kol a vyšší váze je trakce ideální a bez ztráty prokluzováním kol letíte vpřed. Dvě stě je tam hned a pak přijde zatáčka a vy se začnete bát. Není k tomu ale důvod, SUV ochotně zatočí a s neuvěřitelnou agilitou vykrouží oblouk. Nevím, jak to technici SVO udělali, ale toto auto popírá fyzikální zákony.
Abyste mě chápali, celosvětová novinářská prezentace proběhla na silnici Route Napoleón, která je svým profilem ideální pro ověření všech jízdních dovedností. Esíčka, vracáky, utahováky, ale i rychlé pasáže miezi údolími se středními poloměry zatáček. To, že je SVR v přímce zdrcující, je jasné. Že umí i zatáčet a být hravé je naopak velké překvapení. Tento model i ve standardním provedení patří na špičku třídy díky podvozkovým částem přímo ze sporťáku F-TYPE. Vrcholná verze to úpravami a zejména aktivním diferákem na zadku posunula ještě úplně jinam. SVR zaklekne do oblouku v absurdní rychlosti, drží se a pokud nepolevíte, výkon zadní kola pošle do boku. Přední vám pak pomůžou vyrazit vpřed. Váhu a vyšší těžiště pocítíte až na brzdách, které dávají najevo, že mají dost práce. Jinak wow, auto funguje výborně.
Zmínit musím převodovku ZF s funkcí Quick Shift, která používá měnič jen při rozjezdech a pak to tam prostě střílí natvrdo! Hlavně ta razance směrem nahoru je v sériovém sportovním autě zcela nevídaná. Jen se na pádlo podíváte a už vás do zad nakopne další kvalt, ozve se ohlušující rána z výfuku a prostorové vidění se ještě více zúží. Převodovka navíc dovolí brnkat o omezovač.
Dobře, zkusil jsem i komfort. Jaguar nám totiž zarputile tvrdil, že toto auto můžete používat denně. Musíte k tomu samozřejmě obětovat nároky na komfort. I na francouzských silnicích byl vůz poměrně tvrdý, v Praze to asi nebude úplně ono. Není to však žádná hrůza a pokud vám tvrdší nastavení vyhovuje, proč ne. SVR je však hlavně o charakteru a o jednotce, která už brzy nebude mezi živými. Kdoví, kolik aut tento motor ještě dostane, předpokládám, že to je jedno z úplně posledních.
Jaguar F-PACE SVR bude možné objednat již od května u všech autorizovaných dealerů. Předběžná cena startuje od 2 672 769 Kč. To je výrazně méně, než zaplatíte za daleko sterilnější Porsche.
« Test ojetiny Hyundai ix20. Levné na pořízení i následnou údržbu Test BMW M2 Competition. Že už BMW není co dříve? Ale kdepak! »