První jízda: Hyundai Tucson 2020
Asi málokterá novinka byla letos tolik revoluční a tak jiná. Hyundai si na nové generaci svého zásadního modelu Tucson dal opravdu záležet a do mainstreamové třídy C-SUV přináší závan extravagance a prémiové výbavy.
Právě Tucson je pro korejskou automobilku jeden z nejdůležitějších modelů v globálním měřítku. Není divu, SUV se stále těší narůstajícímu zájmu zákazníků. Minulá generace byla na našem trhu ve své třídě dokonce vůbec nejprodávanějším zástupcem. Velkou roli v tom hraje i továrna umístěná v Nošovicích, jelikož Tucson od roku 2011 vzniká i v továrně Hyundai Motor Manufacturing Czech, kde aktuálně zaujímá asi 70 % výroby a zásobuje Evropské trhy. Nová generace tedy byla pro Hyundai klíčová.
Na první pohled novinka šokuje především designem. ten je velmi extravagantní a má několik zajímavých řešení. Třeba antracitová maska chladiče zaujme LED světlomety, která nejsou v běžném stavu vidět. To má na svědomí použití špionážní technologie. zaznamenáte je až v zapnutém stavu. Diody jsou schované v masce chladiče. Opravdu unikátní a zajímavé řešení, které budí nebývalou pozornost. Zajímavý je i neviditelný zadní sterač, jež je zapuštěný nad víkem kufru. Mlhovky byste také hledali marně, jsou integrovány v hlavních světlometech. Zajímavé je i zapuštěné zadní logo do sklad, které působí třírozměrným dojmem. Spolu se svalnatými prolisy a dynamickým tvarem se jedná o draze až luxusně vypadající auto, které v hlavním proudu nemá obdob.
Překvapení budete i po otevření dveří. Interiér nese zcela novou architekturu a vypadá jednoduše parádně. V interiéru se prostor harmonicky prolíná s technologiemi a informacemi. Dvě ozdobné stříbrné lišty ve tvaru inspirovaném vodopády sahají od středového panelu až do zadních dveří a ladí s vrstvenými prémiovými materiály povrchů v neutrálních odstínech. Nový 10,25“ displej multimediálního a navigačního systému je ústřední dominantou interiéru, v němž se designéři značky Hyundai zřekli fyzických ovladačů a tlačítek. Všechny multimediální a navigační funkce, topení, ventilace i klimatizace se ovládají dotykovými prvky (kromě základní výbavy). Celému interiéru vládnou velmi kvalitní měkčené materiály, které posouvají vzhled a atmosféru v interiéru na novou úroveň. Nové výdechy klimatizace s nepřímým přiváděním vzduchu vycházejí ze dveří a přecházejí až do středové konzoly.
Mnohem mírnější proudění vzduchu vytváří v interiéru příjemnější prostředí. Po aktivaci tohoto režimu je vzduch rozptylován prostřednictvím nových výdechů vpředu, doplňujících běžné výdechy klimatizace, celkový objem přiváděného vzduchu však zůstává stejný. Ke změnám teplot proto dochází se stejnou účinností, ale rozptýlení proudícího vzduchu minimalizuje přímý kontakt cestujících s rychle proudícím vzduchem. Řidič může režim zapnout nebo vypnout podle vlastních preferencí. Třízónová automatická klimatizace se nyní o komfort cestujících stará nejen na sedadlech vpředu, ale i vzadu. Pohodlí řidiče a jeho spolucestujících navíc zvyšuje odvětrávání sedadel vpředu a vyhřívání sedadel vpředu i vzadu.
Evoluce vnitřního uspořádání modelu Tucson zahrnuje snížení polohy displeje přístrojového panelu a odstranění jeho krytu. Výsledkem je čistý vzhled, který umocňuje pocit otevřenosti interiéru. Vybrání přístrojové desky plynule přechází až do výplní dveří a obklopuje cestující vpředu, čímž vytváří dojem ještě progresivnějšího designu. Cestující si mohou užívat také příjemné atmosféry vytvářené ambientním osvětlením, které je umístěno v prostoru dvou bočních přihrádek na středové konzole, přihrádky pro bezdrátové nabíjení a odkládacích přihrádek ve výplních dveří. Díky 64 barvám a 10 stupňům jasu nabídne skutečně široké možnosti individualizace.
Nad rámec toho si zákazníci mohou zvolit mezi třemi variantami interiéru: jednobarevným černým s látkovým či koženým čalouněním, dvoubarevným s kombinací černé a šedé a látkovým nebo koženým čalouněním a tmavým modrozeleným barevný paketem, s možností volby mezi černým látkovým nebo koženým čalouněním s tmavě modrozeleným prošíváním na sedadlech, loketních opěrkách a řadicí páce. Části přístrojové desky a výplní dveří jsou tkaninou v tmavém modrozeleném odstínu rovněž čalouněny.
Řidič má k dispozici digitální, kompletně konfigurovatelný 10,25“ přístrojový panel a 10,25“ displej multimediálního systému. Výsledkem je individualizovaný prostor, intuitivně optimalizovaný pro high-tech uživatelský zážitek. Například barvy na přístrojovém panelu se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. U verze s automatickou převodovkou zaujme absence voliče převodovky. Místo něho jsou tady tlačítka. Vypadá to dobře, ale manipulace je složitější a vyžaduje vaši pozornost a neustálou kontrolu zařazeného režimu.
Vůz nezklame ani nabídkou motorů. Naopak. V rámci konkurence má vůbec nejširší pokrytí od spalovacích motorů, přes plně elektrifikované až po mild.hybridní varianty. Tucson uspokojí řidiče s nejrůznějšími požadavky díky nabídce tří elektrifikovaných pohonů a dvou spalovacích motorů s výběrem čtyř převodovek. Na výběr zatím jsou 48V mild-hybridní pohony na benzin nebo naftu, hybridní a plug-in hybridní variantu. Kromě elektrifikovaných pohonů mohou zákazníci objednávat také s běžnými zážehovými nebo vznětovými motory 1,6 litrů.
Hybridní varianta zahrnuje nový přeplňovaný zážehový motor „Smartstream“ 1.6 T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct injection) s přímým vstřikováním a elektromotor o výkonu 44,2 kW (60 k), napájený ze sady akumulátorů Li-Poly o kapacitě 1,49 kWh. Hybridní varianta je k dispozici s pohonem předních nebo všech kol ve spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou (6AT). Pro nový Tucson se jedná se o nejsilnější variantu o výkonu 169 kW (230 k), navíc s nízkými emisemi a bez kompromisů z hlediska potěšení z jízdy.
Hyundai kombinuje svou hospodárnou a dynamickou technologii 48V mild-hybridního pohonu s motorem 1.6 T-GDI o nejvyšším výkonu 110 kW (150 k) a s šestistupňovou inteligentní mechanickou převodovkou (6iMT) nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (7DCT). Dalším pohonem je jednotka 1.6 T-GDI, vyladěná na nejvyšší výkon 132 kW (180 k), která bude nabízena s šestistupňovou převodovkou iMT a pohonem předních kol nebo se sedmistupňovou automatickou převodovkou DCT a pohonem všech kol. Mild-hybridní pohon 1.6 CRDi 48V o výkonu 100 kW (136 k) disponuje sedmistupňovou automatickou převodovkou DCT a pohonem předních nebo všech kol.
Zážehový motor 1.6 T-GDI Smartstream bez 48V mild-hybridního systému je k dispozici s nejvyšším výkonem 110 kW (150 k), šestistupňovou mechanickou převodovkou a pohonem předních nebo všech kol. Vznětový motor 1.6 CRDi Smartstream bude nabízen s nejvyšším výkonem 85 kW (115 k), šestistupňovou mechanickou převodovkou a pohonem předních kol. Zákazníci budou mít na výběr také plug-in hybridní verzi, a to v kombinaci s motorem 1.6 T-GDI o výkonu 265 k. Podrobnější informace o této verzi budou zveřejněny před jejím uvedením na trh v roce 2021.
Zákazníci si mohou pro nový Tucson zvolit také nově vyvinutou převodovku iMT, ovládanou výhradně elektronicky. Jakmile řidič uvolní při jízdě konstantní rychlostí pedál plynu, dojde k odpojení motoru od převodovky a vůz přejde do režimu plachtění. Tím se zvyšuje celková hospodárnost. Řidičem zvolený převodový stupeň zůstává zařazený i při vypnutém motoru. Jakmile řidič sešlápne pedál brzdy nebo plynu, zařízení MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkcí generátoru a spouštěče spustí motor se zařazeným převodovým stupněm. Pokud řidič sešlápne pedál spojky před řazením, nebo je rychlost jízdy pro aktuálně zařazený převodový stupeň příliš nízká, zařadí převodovka při opětovném spuštění motoru neutrál (s rozpojenou spojkou).
Díky variabilitě technologie elektronicky řízených adaptivních tlumičů ECS (Electronic Controlled Suspension) dosáhli inženýři značky Hyundai velmi širokého rozsahu možných nastavení jízdních vlastností v závislosti na situaci a preferencích řidiče. U režimů Normal nebo Eco pro každodenní provoz se vývoj zaměřil na komfortní jízdu s vysokou mírou stability i na nejnáročnějších silnicích. ECS automaticky a nepřetržitě optimalizuje odpružení, aby byla zaručena nejvyšší úroveň komfortu a provozních vlastností. Systém zohledňuje provozní podmínky, jakými jsou rychlost jízdy, povrch vozovky, průjezd zatáčkou, zpomalování nebo zrychlování. Regulací tlumicí síly na každém kole zvlášť snižuje ESC nežádoucí pohyby karoserie v příčném, podélném i vertikálním směru, a optimalizuje tak jízdní komfort i ovladatelnost. Řidiči zcela nového modelu Tucson si mohou po aktivaci režimu Sport užívat ještě pohotovější reakce a větší kontrolu nad vozem.
Konvenční tlumiče používají novou technologii ventilů, která nabízí ještě větší variabilitu v oblasti nastavení. Vynikající úroveň komfortu a ovladatelnosti zajišťuje zavěšení předních kol na vzpěrách McPherson ve spojení s víceprvkovou zadní nápravou.
Jak ale jezdí? K prvnímu seznámení jsem dostal prozatím vrcholnou verzi, hybridní 1.6 T-GDI s celkovým výkonem 169 kW, automatickou převodovkou a pohonem všech kol. jednalo se navíc o nejvyšší výbavu Style s paketem Premium, přičemž po odečtení prémie ve výši 70.000 Kč se konečná cena vešla pod milion korun. Možná se vám to zdá moc, ale za tyto peníze dostanete opravdu vše a těžko byste hledali levnější alternativu u konkurence.
Motoru pomáhá elektromotor o výkonu 44 kW a li-pol akumulátor s kapacitou 1,49 kWh je umístěn pod zadními sedadly. Kvituji, že hybridní Tucson není vybaven variatorem nebo planetovou převodovkou, nýbrž klasickým měničovým automatem, který řadí naprosto hladce. Stejně jemně probíhá i připojování nebo odpojování spalovacího motoru.
Posed ve voze je poměrně vysoký, což umocňuje i nízko položená palubní deska a bohaté prosklení. Za volantem se cítíte bezpečně a z vozu je výborný rozhled do všech stran. Nejprve mě překvapil podvozek svým komfortem a poddajností. Celkové naladění hnací soustavy a podvozku je orientováno na maximální komfort a auto tak opravdu jezdí. Nutno podotknout, že testovaný vůz byl vybaven adaptivními tlumiči. Výborné je i odhlučnění a to i ve vysokých rychlostech. V této třídě v mainstreamu rozhodně nejlepší výsledek, skoro jsem měl pocit, že jedu v prémiovém autě. Komfortní nastavení má však i druhu stranu mince. pokud se rozhodnete sportovat, tak se karoserie v zatáčkách bude citelně naklánět a díky měkkému uložení náprav se auto pod volantem houpe. Samotná přilnavost je však dobrá a auto je dlouho neutrální.
U rodinného SUV však očekávám zejmena komfort a denní použitelnost a v tom nová generace Tucsonu přímo exceluje. Jaká byla spotřeba? Ta se během testování dostala na 7,5 l/100 km, ale nutno podotknout, že jsem často zkoušel akceleraci, která je opravdu výrazná a elektromotor krásně eliminuje prodlevy přeplňovaného spalovacího motoru. Pokud zmírníte, lze jezdit kolem 6 litrů kombinovaného provozu. To je na silný a poměrně velký vůz s pohonem všech kol (mimochodem ten zajišťuje kardan) velmi slušná hodnota.
Poprvé se v kompaktním SUV představuje asistent pro jízdu na dálnici HDA (Highway Driving Assist), s nímž je cestování po dálnici bezpečnější a pohodlnější. HDA upravuje rychlost jízdy, udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a dohlíží na správnou trajektorii jízdy v aktuálním dálničním jízdním pruhu. Řidič aktivuje HDA pouhým jedním stisknutím speciálního tlačítka na volantu. HDA spolupracuje s asistentem LFA a chytrým adaptivním tempomatem NSCC-C (Navigation-based Smart Cruise Control Curve), který používá data navigačního systému a přizpůsobuje rychlost jízdy při průjezdu zatáčkou. Řidiči si mohou jako obvykle nastavit rychlost pomocí chytrého adaptivního tempomatu SCC, ale funkce NSCC-C posouvá bezpečnost a komfort na ještě vyšší úroveň, protože automaticky upravuje rychlost jízdy před zatáčkou na základě informací o průběhu trasy a poloze vozidla. Systém před zatáčkou zpomalí a na výjezdu ze zatáčky zrychlí zpátky na nastavenou rychlost.
Další novou funkcí je inteligentní asistent pro dodržování rychlostních limitů ISLA (Intelligent Speed Limit Assist). ISLA kromě zobrazování omezení rychlosti jízdy na displeji multimediálního systému automaticky upravuje rychlost jízdy. aby řidič nepřekročil stanovené omezení rychlosti. Aktivní asistent pro sledování mrtvého úhlu BCA (Blind-spot Collision-Avoidance Assist) nyní používá kromě vizuálních a akustických upozornění brzdy, aby zabránil kolizi s jiným vozidlem při změně jízdního pruhu. Tato funkce disponuje přední kamerou a radarovými senzory na rozích zadní části vozu. Na základě jejich dat vypočítává relativní polohu a rychlost vozidel po stranách nebo v oblasti mrtvého úhlu Tucsonu. BCA zahrnuje také asistent pro odvrácení kolize při couvání RCCA (Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist). RCCA při couvání upozorňuje řidiče na vozidla, která se přibližují k zadní části jeho vozu ze stran. V případě nutnosti se aktivují brzdy, aby nedošlo ke kolizi.
Jedinečnou funkcí v tomto segmentu je kamerový asistent pro sledování mrtvého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor). Systém používá širokoúhlé kamery na obou stranách vozidla, které zaznamenávají situaci v oblastech mimo zorný úhel řidiče, zajišťovaný konvenčními zpětnými zrcátky. Tato technologie také vylepšuje viditelnost v náročných provozních podmínkách, například za tmy nebo deště. Systém na 10,25“ displeji přístrojového panelu zobrazuje pohled dozadu na pravé i levé straně vozidla, jakmile řidič zapne ukazatele směru před změnou jízdního pruhu.
Na nové generaci Hyundai Tucson se chyby hledají jen stěží. Jde o atraktivní a nadprůměrně vybavené auto, které svým interiérem a jízdními vlastnostmi přesahuje do prémiové třídy. Nabízí navíc opravdu širokou škálu motorizaci, na kterou konkurence těžko hledá odpovědi. Pokud bych měl zmínit nějaké nedostatky, byla by to šíře středového tunelu, krátký sedák a tlačítkový volič automatické převodovky. Naopak podvozek je vynikající a potěší i multimediální systém a bohatá asistenční výbava.
Hyundai Tucson: Akční ceny motorizací a výbav v ČR | |
---|---|
Start | Akční cena [Kč] |
1,6 T-GDI (110 kW/6M/4×2) | 529.990 |
1,6 CRDi (85 kW/6M/4×2) | 599.990 |
1,6 T-GDI HEV (169 kW/6A/4×2) | 699.990 |
Comfort | |
1,6 T-GDI (110 kW/6M/4×2) | 589.990 |
1,6 T-GDI (110 kW/6M/4×4) | 639.990 |
1,6 T-GDi MHEV (132 kW/6M/4×2) | 629.990 |
1,6 CRDi (85 kW/6M/4×2) | 659.990 |
1,6 T-GDI HEV (169 kW/6A/4×2) | 759.990 |
Smart | |
1,6 T-GDI (110 kW/6M/4×2) | 609.990 |
1,6 T-GDI (110 kW/6M/4×4) | 659.990 |
1,6 T-GDi MHEV (132 kW/6M/4×2) | 659.990 |
1,6 T-GDi MHEV (132 kW/7A/4×4) | 759.990 |
1,6 CRDi (85 kW/6M/4×2) | 679.990 |
1,6 CRDi MHEV (100 kW/6M/4×2) | 719.990 |
1,6 CRDi MHEV (100 kW/7A/4×4) | 819.990 |
1,6 T-GDI HEV (169 kW/6A/4×2) | 779.990 |
1,6 T-GDI HEV (169 kW/6A/4×4) | 829.990 |
Style | |
1,6 T-GDI (110 kW/6M/4×2) | 699.990 |
1,6 T-GDI (110 kW/6M/4×4) | 749.990 |
1,6 T-GDi MHEV (132 kW/6M/4×2) | 749.990 |
1,6 T-GDi MHEV (132 kW/7A/4×4) | 849.990 |
1,6 CRDi MHEV (100 kW/6M/4×2) | 809.990 |
1,6 CRDi MHEV (100 kW/7A/4×4) | 909.990 |
1,6 T-GDI HEV (169 kW/6A/4×2) | 869.990 |
1,6 T-GDI HEV (169 kW/6A/4×4) | 919.990 |
« Více než polovina ojetin má handsfree, obliba autonomních bezpečnostních prvků rapidně roste ČESKÉ SILNICE MUSÍ ZŮSTAT MÍSTEM SLUŠNOSTI A TOLERANCE »