První jízda: Honda CR-V 2018 má našlápnuto na úspěch
Od uvedení první generace modelu v roce 1995 se stala Honda CR-V světově nejlépe prodávaným SUV. Není divu, osobně jsem měl i předešlou generaci velmi rád. Ta nová slibuje pokrokové technologie na palubě, lepší jízdní vlastnosti a prémiový interiér. Vyrazil jsem tedy na mezinárodní prezentaci do rakouských Alp, abych se přesvědčil, jak se to Hondě povedlo.
Novinka dostala svěží a propracovaný design exteriéru s širšími, svalnatějšími lemy kol, ostřejšími rysy na kapotě a v zadní části, ale také charakteristické světlomety a detaily korespondující s aktuální designovou rétorikou značky. Za sebe můžu konstatovat, že se jedná o jedno z nejhezčích SUV své třídy a mezigeneračně se vzhled opravdu výrazně zlepšil. Zajímavostí je také fakt, že každé výbavě dostanete CR-V s Full-LED světlomety. To žádná z konkurence nenabízí.
O něco větší vnější rozměry modelu CR-V, delší rozvor o 40 mm a širší rozchod dovolují znatelně prostornější interiér. Nová podlaha kufru s dvěma pozicemi umožňuje vytvoření roviny pro delší předměty, zatímco bezdotykové otevírání zadních dveří umožňuje pohodlný přístup. Díky chytrým funkcím je nový model CR-V snadné používat každý den. Například, výšku otevření dveří zavazadlového prostoru lze naprogramovat tak, aby se zabránilo kontaktu s nízkými stropy, zatímco flexibilita kabiny je posílena úložným prostorem ve středové konzoli se třemi režimy a dělením druhé řady sedadel v poměru 60:40, které se při složení do podlahy zcela schovají a umožňují tak rychlejší a snadnější nakládání. Vůbec poprvé si benzínové AWD můžete pořídit i v sedmimístné konfiguraci. Zajímavostí také je, že Honda se chlubí nejlepší aerodynamikou ve třídě a vůz má aktivní masku chladiče, která se umí uzavřít, když vůz nevyžaduje zbytečné chlazení.
Proměnil se i interiér. Široká, kvalitně zpracovaná palubní deska se rozprostírá přes celou šířku kabiny vozu, protnutá lesklým černým nádechem a horní hrany dveří vybavené měkkým krytem přispívají ke komfortu řidiče a spolujezdce. Honda zvětšila vpředu prostor pro nohy tím, že zvedla spodní části palubní desky. Hladká a sofistikovaná úprava s efektem dřeva na obložení dveří a dolní části palubní desky působí přirozeným dojmem. Lesklé kovové lemování výdechů vzduchu, ozdoby na volantu, klik dveří a panelu ovládání klimatizace dodávají moderní vzhled. Vysoce kvalitní čalounění sedadel je standardně ve stylu plyšové černé látky, zatímco vysoce kvalitní měkká kůže je k dispozici na výběr v černé nebo slonovinové barvě Ivory pro vyšší stupně výbavy.
Honda zracionalizovala vzhled a uspořádání displejů, ve srovnání s předchozí generací CR-V, má nyní jen jeden centrální dotykový displej a 7palcový informační panel řidiče (DII) viditelný skrze volant na přístrojovém štítu. Vzhled ovládacího panelu byl také zjednodušen, včetně jednoduchého ovládání klimatizace umístěného pod dotykovým displejem. nechybí ani možnost Head-Up displeje. Výsledkem je opravdu hezký a kvalitní interiér, který konečně potěší i nás Evropany. jediným mínusem zůstává použití zastaralého a pomalého informačního systému běžícího na systému Android.
Nové CR-V využívá benzínový motor o objemu 1,5 litru VTEC TURBO, který byl poprvé k vidění u nové Hondy Civic, a který byl přizpůsoben pro model CR-V, například použitím jiného turbodmychadla. Výkon motoru činí 173 koní (127 kW) při 5 600 otáčkách v kombinaci s manuální převodovkou (6MT) a 193 koní (142 kW) při 5 600 otáčkách pro modely vybavené automatem CVT. Maximální kroutící moment je 220 Nm (v rozmezí 1 900 až 5 000 ot./min. u 6MT) a 243 Nm mezi 2 000 a 5000 ot./min u CVT. Další motory budou dostupné později včetně hybridní verze a dieselu.
Volitelná CVT automatická převodovka byla vylepšena a je vybavena dvojitým tlumičem turbíny u hydrodynamického měniče, který zlepšuje chování, ovladatelnost a pomáhá k hladšímu zrychlení. Nechybí ani virtuální stupně, které eliminují nepříjemný monotónní tón při akceleraci.
Lehká a pevná konstrukce se vyznačuje nízkým těžištěm, propracovaným systémem zavěšení předních i zadních kol, novými technologiemi ovládání a také novým systémem řízení s variabilním převodovým poměrem. Nejnovější technologie značky Honda pro pohon všech kol označovaná jako Real Time AWD spolu s vyšší světlou výškou dodává modelu CR-V schopnost jízdy v každém terénu. Mimochodem, čtyřkolka se nikdy nedostane do režimu, kdy by používala výhradně přední nápravu. Zvýšení celkové ohybové tuhosti karoserie v porovnání s předchozí generací modelu CR-V je 35 % a 25 % torzní tuhosti.
Honda si tedy evidentně dala záležet a u novinky se snažila nic nepodcenit. Trochu mě děsilo, že nové SUV zažívá svou premiéru světovým médiím zrovna uprostřed Alp, navíc nedaleko průsmyku Grossglockner. Nechtěl jsem řídít další zbytečně sportovní SUV, protože tato auta mají především fungovat jako pohodlné stroje na denní dopravu. Propustnost terénem a případné schopnosti v zatáčkách mají být bonusem, nikoli prioritou. CR-V naštěstí takové není, i když slovo “sport” na prezentaci zaznělo několikrát.
Pozice za volantem je výborná, kapota má stejně vystouplé blatníky jako je tomu u Civicu a z vozu je krásný výhled do všech stran. Interiér se mi líbí na pohled i dotek a po prvních kilometrech mě potěšuje i jízdní projev auta. Jedu s vrcholnou specifikací s převodovkou CVT, která s motorem spolupracuje velmi plynule a jízda je velmi příjemná a lineární. Pokud potřebujete zrychlit, převodovka nasimuluje stupně a vůz začne svižně zrychlovat. Motor má navíc moc příjemný zvuk. Odhlučnění kabiny je opravdu špičkové a uvnitř panuje klid. Rušivé nejsou ani velká kola, nic.
Pokročilý podvozek krásně filtruje nerovnosti, je poddajný a příjemně plavný. Stačí ale jet svižněji a překvapí svou ochotou zatáčet s držet se jich. Sportovní však rozhodně není. Strmé řízení mění svůj poměr a v praxi funguje výborně. Při opravdu rychlé jízdě začnete narážet na technologické principy převodovky, která nikdy nenabídne podobnou odezvu jako dvouspojkové systémy, nicméně její upgradované chování je výrazně lepší než v u minulého modelu. Spotřeba v Alpách se pohybovala lehce nad 8 litry, což je velmi slušný výsledek.
Ve výsledku se tak CR-V mezigeneračně posunulo velký kus dopředu, i když má zatím omezenou nabídku motorů. Na první pohled zaujme povedeným designem a hezkým interiérem. K tomu navíc nabídne širokou použitelnost, prostornost a armádu bezpečnostních asistentů a pomocníků. Tohle auto se povedlo a už se těším na klasický týdenní test, který dovolí auto poznat ještě lépe. Cena nového CR-V, které se v prodeji na českém trhu objeví v říjnu tohoto roku, začíná na 669 900 Kč včetně DPH za verzi Comfort s poháněnou přední nápravou a s manuální převodovkou.
« Škoda představila terénně zaměřený Karoq Scout Test Hyundai Kona 1.0 T-GDI. Za každou cenu svá »