První jízda: Ford Ranger Raptor je nekompromisní stroj na zábavu
Ford Ranger Raptor nové generace je zde a výrazně zvyšuje laťku všem pick-upům pro nadšence jízdy v terénu. Je předurčen k tomu, aby dominoval v poušti, opanoval hory a naprosto suverénně zvládl všechno mezi tím.
Modelové označení Raptor má kořeny v Severní Americe, kde jej Ford používá pro sportovní verze pick-upů a SUV. Prvním takovým modelem byl F-150 SVT Raptor, optimalizovaný na dynamickou jízdu po nezpevněném povrchu. S modelem Ranger Raptor, vyvinutým divizí Ford Performance, vstoupila značka Raptor v roce 2018 i na další světové trhy včetně evropského.
S novým Rangerem Raptor navazuje Ford na tento odkaz vozem, který dokáže vyvážit každodenní povinnosti se sportovním nadáním takovým způsobem, jaký dosud žádný pick-up velikosti Rangeru nenabídl. Nový, robustnější hardware je zde ovládán ještě inteligentnější elektronikou. Výsledkem spojení hrubé síly s mechanickou precizností je technicky nejvyspělejší Ranger všech dob.
S jízdními schopnostmi Rangeru Raptor plně koresponduje jeho podoba, která staví na výrazném stylu nové generace. Rozšířené lemy blatníků a zadní svítilny ve tvaru písmene C zdůrazňují šířku vozu, zatímco velká písmena F-O-R-D na masce a masivní oddělený nárazník mu dodávají na optické mohutnosti.
Pod širokými blatníky se ukrývají 17palcová kola z lehké slitiny, nabízená ve dvou vzorech, s univerzálními pneumatikami vyvinutými speciálně pro Raptor. Funkčnost designu zdůrazňují ventilační otvory, aerodynamické prvky a masivní hliníkové nášlapy s protiskluzovou úpravou. Světelný podpis zadních LED svítilen koresponduje s předními světlomety. Matrix LED světlomety s LED denním svícením disponují prediktivním svícením do zatáček, funkcí zabraňující oslnění protijedoucích řidičů a dynamickým přizpůsobováním sklonu. Výsledkem je lepší viditelnost jak pro řidiče Rangeru Raptor, tak pro ostatní účastníky provozu. V zadním nárazníku, lakovaném šedým odstínem Precision, je integrovaný schůdek a tažné zařízení, umístěné tak, aby neomezovalo zadní nájezdový úhel.
Až živé setkání odhalí, o kolik novinka vypadá mohutněji. Karoserie už není tak úzká a nečouhají z ní kola ven. Celkově nový Raptor působí dospělejším a bytelnějším dojmem. Dá se říci, že se opticky jedná o zmenšenou F150, což je jedině dobře.
Také vzhled interiéru zdůrazňuje terénní schopnosti a dynamickou povahu Rangeru Raptor. Zcela nová sportovní sedadla vpředu i vzadu, inspirovaná bojovými letouny, přinášejí vyšší komfort a zároveň účinnější vedení těla v zatáčkách.
S oranžovými dekoračními prvky na palubní desce, dveřních výplních a sedadlech ladí nepřímé osvětlení, které zaplavuje interiér Rangeru Raptor hřejivým světlem jantarové barvy. Sportovní volant potažený prémiovou kůží má výrazná vybrání pro palce, vyznačení středové polohy a řadicí „pádla“ z hořčíkové slitiny.
Cestující se mohou těšit také na nejmodernější digitální technologie. Vedle digitálního přístrojového štítu, tvořeného obrazovkou o úhlopříčce 12,4 palce, je zde také 12,1“ středová obrazovka se SYNC 4A, nejnovější verzí komunikačního a zábavního systému Ford. Bez dalších příplatků podporuje systém bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto, zatímco o soundtrack se na výpravách za dobrodružstvím stará audiosystém B&O s 10 reproduktory. Interiér je také velkým posunem, co se kvality a zpracování týče. Raptor má palubní desku obšitou alcantarou a vzhled přebírá z moderních Fordů, včetně na výšku orientovaného velkého centrálního displeje. Líbil se mi i středový panel s novým voličem převodovky a otočným ovladačem na jízdní režimy. Můžu s čistým svědomím říci, že tento pick-up vevnitř vypadá prémiově. Ve srovnání třeba s Toyotou Hilux je to tady úplně jiná liga.
Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení. Samotné zavěšení, odpružení a tlumení prošlo pro potřeby Rangeru Raptor kompletním přepracováním. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu.
Změny na podvozku Rangeru Raptor naplno využívají možností tlumičů Fox s technologií Live Valve. Ty při jízdě na silnici minimalizují nežádoucí naklánění karoserie v příčné i podélné ose, zatímco mimo asfalt suverénně absorbují větší terénní nerovnosti a vyjeté koleje. Tlumiče FOX Live Valve s vnitřním obtokem regulují tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent.
Zatímco hardware dodává FOX, ladění probíhalo v režii Ford Performance s využitím počítačových simulací i reálného testování. Inženýři pečlivě zvažovali všechny aspekty od tuhosti pružin přes světlou výšku až po průměry ventilů v tlumičích tak, aby dosáhli ideální rovnováhy mezi komfortem, jistotou ovládání, stabilitou a trakcí na silnici i v terénu. Technologie Live Valve, založená na regulaci vnitřního obtoku oleje v tlumiči, je propojená s přepínatelnými jízdními režimy. Jejím primárním účelem je zajistit adekvátní komfort odpružení v nízkých i vysokých rychlostech.
Vedle toho, že se účinek mění podle jízdního režimu, systém také na pozadí připravuje vůz na nejrůznější situace. Obtoková soustava je rozdělena na několik zón, které dávkují tlumící účinek podle míry stlačení. Funguje přitom obousměrně, takže reguluje tlumící účinek i v roztažení. Nepříjemnému propérování natvrdo zabraňuje FOX Bottom-Out Control. Jedná se o technické řešení osvědčené v závodech, které v posledních 25 procentech zdvihu tlumiče navýší tlumící účinek na maximum. Při prudké akceleraci pak systém přitvrdí zadní tlumiče, aby zabránil nadměrnému odlehčení předních kol.
Na terénních schopnostech Rangeru Raptor se významně podílí také poctivá ochrana spodních partií. Přední ochranný plát je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru nové generace a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. V kombinaci se spodním krytem motoru a zakrytováním rozvodovky zajišťuje při jízdě v terénu ochranu klíčových komponentů, k nimž patří chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál.
Poprvé je Ranger Raptor vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Tuto konfiguraci ocení vyznavači jízdy v těžkém terénu. Zvládnout všechny situace od hladkého asfaltu až po hluboké bláto pomůže řidiči sedm přepínatelných jízdních režimů včetně módu Baja, který nastaví elektronické systémy vozu pro sportovní jízdu v terénu.
Pro fanoušky sportovních automobilů je největší novinkou uvedení zcela nového motoru 3.0 EcoBoost V6, přeplňovaného dvěma turbodmychadly. Cílové parametry jsou 212 kW (288 k) a 491 Nm. Motor má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST.
Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon.
Nové hnací ústrojí uděluje vozu suverénní zrychlení na štěrku, hlíně, v blátě i písku. Odpovídající akustickou kulisu obstarává elektronicky řízená aktivní výfuková soustava se čtyřmi režimy, které mění charakter zvukového projevu Rangeru Raptor. Řidiči si mohou zvolit preferovaný zvuk tlačítkem na volantu, popřípadě volbou některého z jízdních režimů. Dieselový motor 2.0l EcoBlue bi-turbo ze současné generace modelu bude v nové generaci Rangeru Raptor k dispozici i nadále, a to od roku 2023.
Takže ano, Raptor přijíždí i v této korektní době, kde se utlačují spalovací motory se silnějším a větším agregátem bez jakékoli formy elektrifikace. Jednoduše dostanete silný benzínový šestiválec, kterému jde vypnout start-stop a navíc má opravdu pořádně hutný zvuk. Už dlouho si nevybavuji žádné nové auto, které by znělo tak dobře. Snad kromě stájového bratra s běžícím mustangem ve znaku. Už ve standardním režimu zní šestiválec hutně a syrově. Na volantu si navíc tlačítkem můžete nezávisle na jízdním režimu navolit otevření klapky. To nejlepší ze sebe ale motor a jeho zvuk vydá v módu Baja, kdy se rozvášní a rozezní natolik, že vůz budete slyšet na několik kilometrů. Neuvěřitelné.
No a jak jezdí? Když nám lidé z Fordu na večerní prezentaci říkali něco o ultimativním sportovním pick-up, se kterým se svezete na okresce nebo třeba na nezpevněné trati, zaskáčete, zadriftujete a přitom i zdoláte hardcore terén, pomyslel jsem si něco o přehnaném marketingu. Jenže pozor, tady to platí zcela doslovně. Toto je jediné auto na oficiálním evropském trhu, se kterým si zablbnete a zasportujete kdekoli.
První jízdy se pro motoristické novináře z Evropy konaly v katalánských horách severně nad Barcelonou v okolí slavného pohoří Montserrat. Mohl jsem si zde vůz vyzkoušet opravdu za všech podmínek a třeba terénní vložka byla opravdu náročná. Ale pojďme postupně. Nejprve mě čeká hodinová cesta po horské silnici na terénní polygon. Krásná hladká asfaltka točící se horami prověří podvozek Raptoru na klasické silnici.
Od pick-up asi nikdo nečeká, že by kroužil zatáčky jako sportovní vůz, jenže Raptor mi vyrazil dech. Zaprvé je absolutně pohodlný, což v této třídě není obvyklé. Zadní náprava neposkakuje, podvozek nádherně tlumí jakékoli nástrahy a navíc je Raptor velmi agilní. Jasně, nejezdí jako hothatch, ale ochota, s jakou následuje volant a krouží oblouky je překvapivá. Vše je navíc opepřené o silný motor, díky kterému je auto opravdu rychlé. Můžete se tedy i na klasické silnici svést opravdu rychle a troufám si říci, že i některým sportovním vozům by Raptor v zatáčkách ujel. Automatická destistupňová převodovka řadí velmi rychle a hladce, navíc vám v manuálním režimu sama nepřeřadí. To umí jen málo sportovních vozů.
Na silnici se auto jen tak příjemně pohupuje a kolébá, chvílemi bych snad i věřil tomu, že má vzduchový podvozek. Chová se jako velká SUV. V některých situacích se ale dokonce chová lépe, mluvím zejména o rozbité silnici. Tu sice vidíte, ale pod zadkem necítíte. Tlumiče ji dokonale vyrovnají. Mimochodem stejně to funguje i s velkými příčnými prahy, které lze přejet bez brzdění. Tlumiče retardér naprosto jemně poberou a posádka se jen tak zlehka zhoupne. Přemýšlím, jestli jsem někdy jel pohodlnějším autem, podvozek je opravdu brilantní.
Konečně přijíždím na terénní polygon, kde si pro nás lidé z Fordu připravili několik disciplín. Nejvíc jsem se samozřejmě těšil na Baja Track. Tedy šotolinový okruh plný zatáček, skoků a vinglů přes horizont. Tady můžu vzít Raptor na opravdový limit a dokonce ho poslat do vzduchu. A tak se taky stalo a byla to neskutečná zábava. Raptor si to tady dal jako pán, kroužil zatáčky v mohutných powerslidech, šestiválcové twinturbo řvalo blahem a já se smál jako malé dítě.
Navíc platí, že čím rychleji jedete, tím lépe vstřebává nerovnosti. Nejednou jsem se přistihl, že tady jedu 120 km/h. Neskutečné! Tlumiče Fox navíc zvládnou i nějaký ten skok, takže ani to není v případě Raptoru problém. Navíc mají funkci, že poznají, že jsou ve vzduchu a přituhnou, aby dopad nešel na dorazy. Skok tady byl opravdu velký, žádné jenom aby se neřeklo. V kilu letěl Raptor desítky metrů vzduchem… Jako pardon, ale ukažte mi jiné auto, co takto skloubí různé formy blbnutí dohromady! Jsem zamilován.
No a pokud vezmete Raptor do terénu, budete nezastavitelní. Problém může nastat jen díky dlouhému rozvoru, což je ale u pick-upů společná vlastnost a je třeba na to myslet na ostrých zlomech. I tady lidé z Fordu připravili náročnou zkoušku schopností a když jsem viděl balvany a šutry do nesmyslně prudkého kopce, pomyslel jsem si, že to nemůžeme dát. Jenže nový Raptor je vybaven závěrkou zadního difu a nově i toho předního, takže se vyškrábete všude. Stačí vše zamknout, zařadit redukci a příslušný mód a jste téměř nezastavitelní.
Nejvíce si ale Raptor užijete na klasické polňačce nebo šotolince, kde můžete jet naprosto nesmyslnou rychlostí a vůbec nebudete vědět, co máte pod sebou, protože podvozek tady funguje ještě lépe než na silnici.
Ford Ranger Raptor je v nové generaci “o parník” lepší v každém ohledu. Je to ultimativní sportovní pick-up, se kterým se svezete nesmyslně rychle na okresce, zadriftujete na šotolině, zaskáčete nebo přebrodíte řeky a vyšplháte hardcore terénem. Jeho schopnosti jsou doslova neuvěřitelné a na evropském trhu neexistuje univerzálnější stroj na generování zábavy kdekoli a kdykoli. Navíc je dokonale nekorektní. Jeho benzínové šestiválcové biturbo vydává zvuk, který slyšíte na kilometr daleko, má vypínatelnou stabilizaci a vlastně celkově v dnešní době působí jako zjevení z jiného vesmíru. Bravo a díky do Fordu. Tohle auto je jedním slovem EPICKÉ!
Vůz se bude prodávat za částku 1.828.310 Kč. Doporučená cena zahrnuje DPH 21 % a vychází z výbavového stupně Raptor 3.0 EcoBlue V6 Twin-Turbo 288 koní s 10 stupňovou automatickou převodovkou v základním nemetalickém laku bíláArctic, šedá Conquer nebo oranžová Code.
« Bouraných aut z dovozu na českém trhu přibývá Test Opel Astra 1.2 Elegance: Francouzské lokny s německým tužidlem »