První jízda: BMW Z4 už nechce být GT, ale pořádný sporťák
Třetí generace roadsteru Z4 právě vstupuje na náš trh a vrací se na úplný počátek této řady. Pokud bych zašel úplně do hloubky, na počátku stál model Z1, který ztělesňoval krystalickou podobu sportovního otevřeného vozu. Následující Z3 v tom pokračovala a stala se vůbec nejprodávanějším typem tohoto auta mnichovské značky. První generace Z4 byla spíše její evolucí, v té druhé ale BMW zkusilo kombinovat vlastnosti roadsteru a cestovního GT. Z4 tedy přišla o plátěnou střechu a dostala skládací kovovou. Tím nabrala na váze. Postupem času ukázala, že role malého otevřeného GT jí nesvědčí a novinka se tak vlastně vrací na začátek a apeluje především na ryzí jízdní zážitek.
Prozradí to už placatý tvar auta. Z4 je nízká a široká s vystouplým zadečkem. Je o 85 mm delší než jeho předchůdce (měří 4324 mm), o 74 mm širší (nyní 1864 mm) a o 13 mm vyšší (1304 mm). Zkrácení rozvoru o 26 mm na 2470 mm, stejně jako širší rozchod kol 1609 mm vpředu (+98 mm) a 1616 mm vzadu (+57 mm) zlepšují agilitu v zatáčkách. Zásadním prvkem je však návrat plátěné střechy, díky čemuž Z5 mezigeneračně zhubla několik desítek kilogramů. Kabina se sedadly je opět umístěna co nejvíce vzadu a dlouhá kapota se širokými ledviny dojem placatosti ještě více umocňuji. Nový designový jazyk značky budí rozporuplné reakce, ale mě se moc líbí. Naživo navíc auto vynikne mnohem více a působí tvarově daleko vyváženěji. Komplikované tvary se totiž poměrně těžce zachycují na fotografii.
Velký posun zaznamenal i interiér, který už není přehlídkou funkční strohosti. Základní architekturu přebírá od nové generace řady 3 a vypadá opravdu dobře. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi je k dispozici přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje. Zajímavostí je přesunutí startovacího tlačítka k řadící páce a kolem ní je nové prostředí ovladače iDrive. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.
Na prezentaci byly k vidění pouze modely vybavené M sportovním paketem a v křiklavé modré nebo cihlové barvě. V těchto specifikacích je Z4 opravdu magnetem na oči a vkusné doplňky od divize M posouvají look auta mezi opravdové sporťáky. Aby také ne, vždyť verze M40i je na Severní smyčce rychlejší než standardní M2. S výkonem 340 koní a krouťákem 500 Nm. dokáže vystřelit na kilo za 4,5 vteřiny. Tímto modelem však jezdit nebudu, to až v týdenním testu. Na české premiéře jsem si vybral variantu 30i, která slibuje slušný výkon 258 koní a lehčí čtyřválcový motor za přední nápravou.
BMW tento motor výrazně inovovalo a nyní plní aktuální emisní normu. Důležitější je však fakt, že je mnohem lepší než dříve. Motor překvapil svým projevem, chutí do otáček a velmi lineárním zátahem. Také zvuk je výraznější a nechybí ani prskání nebo střílení do výfuků. Odezva motoru už není jalová a ihned reaguje na plynový pedál. Upřímně? Jsem nadšen! Tento čtyřválec nikdy nepatřil mezi mé favority, ale nyní je naprosto v pořádku a perfektně podtrhuje i sportovní charakter tohoto vozu. Výkon je přesně akorát a rozhodně s ním vůz není pomalý. 30i však bude volbou těch, kteří nepotřebují až příliš rychlé a zvukově nepřeslechnutelné M40i.
Obrovský posun je cítit i na podvozku. Adaptivní tlumiče s hydromechanickými dorazy fungují naprosto brilantně. V komfortním režimu je auto poměrně komfortní a hravě překonává městské nástrahy. Pokud sepnete režim Sport a Sport+ ihned pocítíte změnu. Auto ztuhne a začne výrazně kopírovat povrch vozovky, se kterým však stále udržuje kontakt a neodskakuje. Řízení překvapilo svou strmostí a ostrostí, chvíli jsem si na něj musel zvykat. Stačí pohyb zápěstím a Z4 se s nadšením vrhá do zatáčky. Díky ideálnímu rozložení váhy 50:50 mezi obě nápravy je auto dokonale ovladatelné a stabilní. Tomu přispívá i nízko uložené těžiště. Zadní náhon se projeví při prudké akceleraci ze zatáčky, kdy vůz přechází do čitelného powerslidu. Pokud přestřelíte nájezdovou rychlost, půjdete po předku, ale limit je opravdu daleko.
Se staženou střechou do auta téměř nefouká a jde jezdit i při poměrně nízkých teplotách. Během prezentace panovalo zamračené počasí a teplota kolem sedmi stupňů. Stačilo pustit topení a bylo to i bez střechy příjemné svezení. Nová Z4 je skvělá a nabídne ryzí sportovní svezení. Stejně jako řada 3 se vrací ke svým kořenům a to je jedině dobře.
Verze | Výkon | Cena |
---|---|---|
BMW Z4 sDrive20i, | 145 kW/197 koní, | 1 032 200 Kč |
BMW Z4 sDrive30i, | 190 kW/258 koní, | 1 233 700 Kč |
BMW Z4 M40i, | 250 kW/340 koní, | 1 579 500 Kč |
« EU na straně řidičů. Blokovou výjimkou lze ušetřit 50 % nákladů na servis vozidla V Ženevě byly představeny nové sportovní pneumatiky Michelin pro luxusní SUV »