27_3_19-43

První jízda: BMW řady 3 se vrací ke sportovním kořenům

31. 3. 2019 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Může to znít jako klasické novinářské klišé nebo hláška z marketingové prezentace, jenže přesně tohle vystihuje novou řadu 3 nejlépe – návrat ke kořenům. BMW si získalo svou přízeň díky sportovnímu DNA, které bylo součástí každého modelu. Bylo jedno, jestli je to limuzína, sedan nebo coupé – auta mnichovské značky vždy udávala směr v dynamických vlastnostech. Jenže poměrně nedávno nastal zlom a předchozí generace řady 3 (f30) razantně změnila směr. Najednou pro ni byl primární komfort a sportovní zaměření šlo stranou. Museli jste sáhnout po modelu vybaveným M sportovním paketem nebo ještě lépe, M Performance.

BMW nemohlo nářky přeslechnout a u nové generace se opět zaměřilo na svou tradici – postavit vytříbený sportovní sedan. Přesně to splnili. Podvozek je úžasně tuhý, ale poddajný zároveň. Neodskakuje, ale dokonale kopíruje silnici a ihned reaguje na strmé řízení. BMW změnilo i odklon kol, použilo hydraulické dorazy tlumičů (proto neodskakuje a tlumí), karoserie i šasí je mnohem tužší a vyvážení hmotnosti je přesně 50:50. Vidíte ty vlnky pod předními světly? Jasně odkazují na E46, která je měla jako první trojka. Design je sice subjektivní vjem, ale nová řada 3 vypadá opravdu parádně.

g20_4

Zákazník si navíc auto může přizpůsobit prostřednictvím několika výbavových linií.  Konkrétně jde o varianty Avantgarde, SportLine, LuxuryLine a M Sport. Komu by to bylo málo, ten si může vybrat něco z programu M Performance.

Velký posun zaznamenal také interiér. Díky větším rozměrům auta (na délku novinka přibrala 85 mm, na šířku 16 mm, na výšku jeden mm a rozvor byl prodloužen o 41 mm) je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej,  ve vrcholné verzi je k dispozici přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje.

g20_8
g20_7

Zajímavostí je přesunutí startovacího tlačítka k řadící páce a kolem ní je nové prostředí ovladače iDrive. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.

Při uvedení do projede je sedmá generace BMW řady 3 k dispozici ve třech provedeních. Nabídka se bude postupně rozšiřovat o další verze, z nichž uveďme například sportovně laděné BMW M340i xDrive nebo plug-in hybridní BMW 330e iPerformance.

g20_5

Dostupné motorizace

BMW 320i Sedan 135 kW/184 k 978 900 Kč
BMW 330i Sedan 190 kW/258 k 1 084 200 Kč
BMW 318d Sedan 110 kW/150 k 921 700 Kč
BMW 320d Sedan 140 kW/190 k 990 600 Kč
BMW 320d xDrive Sedan 140 kW/190 k 1 114 100 Kč
BMW 330d Sedan 195 kW/265 k 1 203 800 Kč

K prvnímu seznámení na českých silnicích jsme si vybrali nejprodávanější specifikaci – 320d xDrive. Motor má po splnění WLTP normy výkon 140 kW (190 koní) a autu poskytuje velmi slušnou dynamiku. Akcelerace vás do kolen nepošle, ale v reálném provozu je přesně tak akorát. Bohatě stačí na bezpečné předjíždění nebo svižné přesuny po dálnicích. Jednotka je navíc velmi dobře odhlučněna a spotřeba se pohybuje kolem 6 litrů kombinovaně.

g20_3

BMW řady 3 vás ale nadchne svým jízdním projevem, za což může podvozek. Ten je opravdu naladěny výrazně jinak, než tomu bylo u předchůdce. Podotýkám, že jsem jezdil modelem vybaveným bez M sportovního paketu. Po tom jsem sáhl zcela záměrně, protože jen tak lze zjistit, jak si BMW s úkolem poradilo. Výsledek? Sportovní sedan je zpět! Už nemusíte připlácet desítky tisíc za M Performance, abyste dostali auto s tuhým podvozkem, které jde okamžitě za volantem a neztrácí kontakt s vozovkou. I na našich rozbitých okreskách (konkrétně kolem Karlštejna) funguje brilantně.

Podvozek je tuhý, šasí stejně tak a řízení poměrně strmé. Přitom všem BMW dokázalo ponechat komfort tlumení, takže se nemusíte obávat rázů od kol. Za to můžeme poděkovat hydraulickým dorazům K osmistupňové převodovce ZF nelze mít výhrady. Je to nejlepší skříň na trhu a řadí naprosto ukázkově. I ta byla modernizována – oproti F30 dostala kratší nižší stupně, větší rozsah převodů, lepší tlumič torzních kmitů a optimalizované propojení s ostatními systémy vozu.

g20_6

V každé zatáčce cítíte ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy (50:50) a i se systémem pohonu všech kol nepřijdete o zábavu. Preferuje totiž zadní nápravu, takže i naftový čtyřválec dokáže být přetáčivý. Dieta je taky citelná, u této konkrétní motorizace je to celých 55 kg dolů.

Více se k jízdním vlastnostem vyjádřím po klasickém týdenním testu, do kterého jsem si objednal to nejřidičtější v současné nabídce – 330i M Sport. Už teď můžu říct, že tohle auto jezdí jako oživená a pořádně modernizovaná čtyřicetšestka. Vlastně ještě mnohem lépe. Větší poklonu neznám, přivítejte nového krále kompaktních sedanů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz