První jízda: BMW M235i Gran Coupé
BMW řady 2 Gran Coupé svým pojetím navazuje na tradice sportovně laděných čtyřdveřových kupé, které BMW v různých modelových řadách nabízí od roku 2012. Automobil zaujme emotivním sportovním vzhledem, který podtrhují i bezrámová boční okna. Díky nim při pohledu z boku vyniká tenká linie střechy, jež se směrem dozadu plynule svažuje.
Po technické stránce BMW řady 2 Gran Coupé sdílí základ s novým BMW řady 1. Kromě základní architektury s předním pohonem, která umožnila navrhnout prostorný interiér, oba modely částečně sdílejí také nabídku pohonných jednotek, stejně jako další pokrokové technické prvky. BMW řady 2 Gran Coupé má ve všech variantách specificky naladěný podvozek, jež dokonale odpovídá zaměření vozu. Ve srovnání s BMW řady 1 je podvozek mírně měkčí. Daný typ karoserie s delším zadním převisem a níže umístěným těžištěm má jasně vnímaný vliv na jízdní vlastnosti. Ty se vyznačují vyvážeností, poddajností a přirozenou ochotou k zatáčení, s níž pomáhá nejen funkce Performance Control podvozku, ale právě také prodloužená karoserie.
BMW řady 2 Gran Coupé má na silnici sportovní, přikrčený a široký postoj. Mírně zkosené světlomety, které standardně disponují LED technologií a volitelně mohou být vybaveny adaptivní funkcí, tvoří výraznou přední část se čtyřmi světlomety. Maska má podobu velkého a propojeného prvku a zároveň ještě více zasahuje do stran. Pokud je maska chladiče vyvedena v hliníkovém provedení Aluminium Satinated, jsou její lamely unikátním způsobem tvarovány a vytvářejí trojrozměrný efekt. Exkluzivní vizuální odlišností BMW M235i xDrive je nápadný design masky chladiče s výrazným trojrozměrným „výpletem“ namísto klasických lamel.
Linie střechy směrem dozadu elegantním způsobem klesá, prosklení vozu vizuálně snižuje hmotnost v zadní části vozu a opticky prodlužuje karoserii. Kromě toho zúžené C-sloupky vnášejí sportovní dojem do části nad mohutně tvarovanými podběhy zadních kol. Tímto efektem se také posiluje šířka karoserie při pohledu zezadu a vytváří se jeho rozkročený postoj na silnici. Stejně jako přední světlomety, také úzká zadní světla jsou standardně vybavena LED technologií. Jediným úzkým světelným prvkem a přechodem až do boků jsou zcela novou interpretací typického pojetí zadních světel BMW ve tvaru písmene L. Sportovní vzhled vozu dotvářejí koncovky výfuku s průměrem 90 mm (BMW M235i xDrive má výrazné koncovky lichoběžníkového tvaru). Všechna provedení budou vybavena koly z lehké slitiny, jejichž rozměr sahá od 16“ v případě základního modelu po 18“ leštěná kola z lehké slitiny u modelů M Sport a BMW M235i xDrive. 19“ leštěná kola z lehké slitiny jsou k dispozici v rámci volitelné výbavy, stejně jako velká, elektricky ovládaná panoramatická střecha.
Interiér kombinuje sportovní atmosféru s prvotřídními materiály a využitím prostoru a byl navržen s ohledem na rodinný život i dlouhé cesty. Jeho moderní pojetí podtrhují inovativní detaily, jako jsou světelné proužky, které jsou součástí seznamu volitelné výbavy, případně standardem u vyšších stupňů výbavy. Volit lze mezi šesti různými barvami. Navzdory elegantním tvarům kupé se BMW řady 2 Gran Coupé vyznačuje velkorysým vnitřním prostorem, který cestujícím nabízí ve srovnání s BMW řady 2 Coupé výrazně jednodušší nastupování a o 33 mm větší prostor pro kolena na zadních sedadlech. Sedadla jsou umístěna o 12 mm výše. Zavazadlový prostor má objem 430 litrů (o 40 litrů víc než v případě dvoudveřového kupé) a objem lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40. Opěradla zadních sedadel je možné sklopit ze zavazadlového prostoru. Víko prostoru pro zavazadla se otevírá automaticky stiskem tlačítka, případně pohybem nohy pod zadním nárazníkem, pokud je součástí výbavy komfortní přístupový systém.
Přístup k funkcím infotainmentu zajišťuje nový ovládací systém BMW Operating System 7.0 (s volitelným ovládáním gesty) prostřednictvím seskupení displejů, jejichž velké obrazovky mají úhlopříčku až 10,25 palce (v případě BMW Live Cockpit Professional). Dotykový kontrolní displej s vysokým rozlišením je umístěn uprostřed a v obvyklém BMW stylu natočen směrem k řidiči, který si může tyto velké displeje konfigurovat podle svých osobních požadavků. Volitelný plnobarevný BMW Head-Up Displej s úhlopříčkou 9,2 palce řidiči poskytuje informace, aniž by musel odpoutat svůj zrak ze silnice před sebou.
BMW řady 2 Gran Coupé využívá propracovanou BMW architekturu předního pohonu. Technologie blízko u sebe umístěných regulačních a řídicích prvků protiprokluzového systému ARB, která je známá z BMW i3 a je součástí standardní výbavy BMW řady 2 Gran Coupé, má za výsledek výrazné zlepšení trakce při rozjezdu, zatáčení nebo jízdě na mokrém povrchu či zmrzlé nebo zasněžené vozovce. Zajišťuje mnohem přesnější, citlivější a rychlejší přibrzďování protáčejícího se kola. Technologie ARB má regulační člen protiprokluzového systému umístěn přímo v řídicí jednotce motoru a nikoliv v řídicí jednotce stabilizačního systému DSC.
Technologie ARB pracuje v těsné součinnosti s funkcí BMW Performance Control ovlivňující stáčivost vozu kolem svislé osy. Tato funkce je rovněž součástí standardní výbavy a přináší agilnější ovladatelnost vozu tím, že inteligentně přibrzďuje kola uvnitř zatáčky. Tím potlačuje počáteční nedotáčivost a vozu propůjčuje neutrální chování. Technologie ARB a BMW Performance Control jsou součástí výbavy také u BMW M235i xDrive, jehož standardem je nejen systém pohonu všech kol, ale také nově vyvinutý mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Ten je integrován do osmistupňové převodovky Steptronic Sport. Funkce Launch Control umožňuje na první a druhý rychlostní stupeň využít maximální točivý moment 450 Nm. Strmější převodový poměr a ještě ostřejší reakce M sportovního řízení. M sportovní brzdy k tomu poskytují excelentní odolnost proti vadnutí a bohaté rezervy brzdné síly za všech okolností.
S přechodem na pohon přední nápravy se váže i další podstatná změna, kterou skalní příznivci zřejmě opláčou. Nová dvojka se bude nabízet maximálně se čtyřválci. Zadokolkový řadový šestiválec je navždy minulostí. Nutno podotknout, že platforma pochází původem od MINI a to rozhodně není na škodu. V rámci své koncepce to jsou jedny z nejlepších vozů pro řidiče. Motor v malém “mku” je tedy totožný třeba s aktuálním Clubmanem JCW.
Jak jezdi vrcholná verze?
Během prvních jízd s novinkou jsem usedl za volant právě vrcholné verze M235i. Nad přední nápravou najdeme dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec. Nové je větší turbo, ojnice, písty, kliková hřídel byla zesílena, stejně tak chlazení, nové jsou vstřikovače a spousta další úprav. Výsledkem je prakticky kompletně nový motor, který produkuje 306 koní a 450 newtonmetrů dostupných v rozmezí 1750-5000 otáček za minutu. Model M235i je k dostání pouze s pohonem všech kol xDrive, který je ale doplněn o sportovní diferenciál Torsen na přední nápravě. Ten pomáhá eliminovat nedotáčivost.
Šestiválec to sice není, ale i tak je mezi dvoulitrovými čtyřválci už dlouho na špičce. Má skvělou odezvu na plyn, razantní nástup výkonu a poměrně slušný zvukový doprovod. Auto je s ním také velmi rychlé, vždyť akcelerace na stovku zabere jen 4,8 vteřiny. Problémem je jen absence charakteru, sametovosti a zvukového doprovodu šestiválce. Naopak slušná je spotřeba, kdy se klidně dá jezdit lehce nad 6 litrů. Pokud za to vezmete, počítejte s odběrem kolem 13 litrů.
M235i si nekoupíte už ani v manuálu, jedinou volbou zůstává osmistupňová automatický převodovka, která ale řadí velmi dobře, plynule a rychle. K ní nemám rozhodně žádnou výtku a pro většinu řidičů je to mnohem lepší volba. Pohon xDrive umí rozdělit hnací sílu až do krajní hranice 50:50 mezi obě nápravy. Z toho je vám zřejmě jasné, že nemůžete čekat přetáčivý charakter jako u minulé generace, i tak však tento pohon funguje výborně. Dvojka je dlouho neutrální a nabízí opravdu velkou porci efektní přilnavosti. Po překročení limitu pak vůz plynule přejde do mírné nedotáčivosti, která může být velmi lehce potlačena správnou korekcí. M235i je velmi rychlé a efektivní nářadí s příjemným motorem a čitelnými jízdními vlastnostmi. Mimo zasněžené silnice ale zapomeňte na zábavu za volantem. Delší Gran Coupé je sice hravější a ochotněji utahuje stopu než sedan, pořád je to ale především efektivní stroj. Ostatně dost podobně se chová i konkurenční CLA 35 AMG.
Řízení je mnohem přesnější a zejména strmější než u minulé generace. Auto ihned následuje volant. Tady je DNA britských miňáků jasně cítit. Do zatáček se auto vrhá s obrovskou chutí a je velmi agilní. Zcela minimální jsou náklony karoserie a auto má vskutku velkorysou přilnavost. Je to sportovní verze na velkých kolech s nízkým profilem pneumatik, takže počítejte s adekvátní tuhostí a zhoršenou filtrací nerovností. Ve městě to občas bylo na hraně, ale na druhou stranu musím BMW pochválit, že podvozek na rozbitých okreskách neodskakuje a drží se vozovky za každé situace.
Oproti sedanu je i vrcholná verze Gram Coupé mírně měkčí a cestovně naladěna, ale limuzínu nečekejte. Tlumení nerovnosti na příplatkových kolech není úplně ideální. Na pohodlné cestování budou sloužit slabší motorizace bez sportovního paketu.
BMW řady 2 Gran Coupé bude od uvedení na trh k dispozici se třemi motory (jeden vznětový a dva zážehové). Základním motorem je tříválcová jednotka BMW 218i s výkonem 103 kW (140 k), zatímco dvoulitrový čtyřválcový motor pohánějící BMW 220d generuje 140 kW (190 k). Vrcholem nabídky je nejvýkonnější čtyřválec BMW Group, jehož 225 kW (306 k) propůjčuje BMW M235i xDrive mimořádně sportovní výkony. Vrcholná verze zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,9 sekundy (4,8 sekundy s paketem M Performance) a zastaví se až u elektronicky omezené rychlosti 250 km/h.
U BMW 218i je výkon motoru standardě přenášen prostřednictvím vylepšené šestistupňové manuální převodovky, ačkoliv zákazníci mohou zvolit také propracovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku Steptronic. Dalším zdokonalením v oblasti komfortu řazení a akustiky prošla jak automatická převodovka Steptronic v BMW 220d, tak automatická převodovka Steptronic Sport v BMW M235i xDrive. Inteligentní konektivita umožňuje těmto dvěma automatickým převodovkám přizpůsobit strategii řazení plánované trase a jízdní situaci.
Cena startuje na 689.000 Kč za základní verzi 218i. Naftové 220d vás vyjde nejméně na 906.100 Kč a vrcholná verze M235i na 1.241.500 Kč.
.
« Řidiči by si o Velikonocích měli dát pozor na rychlost, sváteční řidiče a zvýšený pohyb cyklistů Kodiaq se loučí limitovanoun edicí RS CHALLENGE »