První jízda: BMW iX xDrive50
Nová technologická vlajková loď BMW kombinuje radost z jízdy bez lokálních emisí, sportovní agilitu a přesvědčivý dojezd s charakterem zaměřeným na udržitelnost. BMW iX se svým průkopnickým designem a interiérem zaměřeným na luxusní prostor ztělesňuje nové pojetí konceptu Sports Activity Vehicle (SAV). Tento vůz byl od počátku navržen pro čistě elektrickou mobilitu a vznikl na souboru zcela nové generace techniky. Vyznačuje se revolučním přístupem v mnoha oblastech, například automatizované jízdy, ovládání, konektivity a digitálních služeb.
Zahoďme teď předsudky a pojďme se na toto vozidlo podívat bez hodnocení vzhledu. Ano, ten je odvážný a na BMW možná až revoluční, ale iX by byla velká škoda odsoudit takto povrchově. Je to totiž čirá vlajková loď značky, co se použitých technologií týká. Takový výkladní skříň, chcete-li. Také je to po dlouhé době první elektrické BMW, které čerpá z bohaté minulosti elektrických modelů této značky. Tím nejznámějším je elektromobil i3, který byl dlouhá léta takovou pojízdnou laboratoří mnichovské značky. Možná namítnete, že tady je ještě iX3, ale pozor, to je předělaná X3, tedy vůz s koncepcí vzniklou pro spalovací motory. BMW iX je po dlouhé době opět od základu samostatným elektromobilem.
BMW iX bude na trh uvedeno ve dvou modelových variantách. Obě jsou vybaveny elektrickým pohonem všech kol, přičemž verze xDrive50 disponuje kombinovaným výkonem 385 kW/523 k a xDrive40 kombinovaným výkonem 240 kW/326 k. Hospodárnost technologie pohonu ve spojení s nejnovější technologií bateriových článků vede u BMW iX xDrive50 k dojezdu podle WLTP až 630 kilometrů a až 425 kilometrů v případě xDrive40. Později se k modelové řadě připojí také iX M60 s maximálním výkonem přesahujícím 440 kW/600 k, který slibuje mimořádně sportovní zážitky z jízdy na čistě elektrický pohon.
Konstrukce karoserie, konstrukční principy a naladění podvozku BMW iX jsou uzpůsobeny k propojení vynikajícího jízdního komfortu se sportovními jízdními vlastnostmi. Hliníkový prostorový rám s karbonovou strukturou Carbon Cage, jejíž výztuhy vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) jsou použité na střeše, na bocích a zádi, vedou k inteligentní kombinaci materiálů, která zvyšuje tuhost a zároveň minimalizuje hmotnost. Pozitivní vliv na hospodárnost a dojezd mají rovněž vylepšené aerodynamické vlastnosti, jež přispívají k tomu, že součinitel odporu vzduchu vozu činí pouhých 0,25. Vysokonapěťová baterie umístěná nízko v podlaze vozu snižuje těžiště a spolu s rovnoměrným rozložením hmotnosti přispívá k lepší ovladatelnosti.
Standardní podvozek BMW iX tvoří přední náprava s dvojitými příčnými rameny a pětiprvková zadní náprava, progresivní tlumiče a elektrické řízení s funkcí Servotronic a proměnlivým převodem. Na seznamu volitelné výbavy lze najít vzduchové odpružení obou náprav s elektronicky řízenými tlumiči, integrální aktivní řízení a sportovní brzdy. Jako alternativa ke standardním 20palcovým kolům z lehké slitiny jsou na výběr 21- a 22palcová aerodynamická kola Air Performance. Ta mohou být vybavena pneumatikami se sníženým valivým odporem, které mají uvnitř vrstvu pěny pro zlepšení akustického komfortu.
Technologie BMW eDrive páté generace je soustředěna okolo pohonné jednotky, která v jednom celku spojuje elektromotor, řídicí elektroniku a převodovku. Tato vysoce výkonná integrovaná koncepce elektrického systému pohonu má příznivý vliv na hustotu výkonu i hospodárnost a zároveň významně šetří prostor v oblasti mezi přední a zadní nápravou. Oba motory pracují na principu tzv. elektricky buzeného synchronního motoru, kde je buzení rotoru vyvoláno přívodem elektrické energie, nikoliv permanentními magnety. Díky tomu je okamžitě po rozjezdu k dispozici maximální točivý moment, který zůstává konstantní v extrémně širokém pásmu otáček. Kombinovaný točivý moment vrcholí v případě BMW iX xDrive40 hodnotou 630 Nm a ještě vyšší hodnotou 765 Nm u BMW iX xDrive50.
Technologie blízko sebe umístěných regulačních prvků protiprokluzového systému, spolupracující vůbec poprvé s pohonem všech kol, přináší další zlepšení trakce a jízdní stability. Tento systém, který je součástí řízení motoru, poskytuje velmi přesné a bleskurychlé korekční zásahy a umožňuje tak vozu vždy nenuceně akcelerovat, a to i za nepříznivého počasí a na špatných površích. BMW iX xDrive50 zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy, zatímco BMW iX xDrive40 dosáhne stejné mety z klidu za 6,1 sekundy.
Pátá generace technologie BMW eDrive zahrnuje také vysokonapěťovou baterii s nejmodernější technologií bateriových článků. Objemová hustota energie jednoho článku je o 40 procent vyšší než u baterie v současném BMW i3 (modelový rok 2020). BMW iX xDrive50 je vybaveno vysokonapěťovou baterií s využitelným energetickým obsahem 105,2 kWh (celkový energetický obsah: 111,5 kWh), zatímco baterie pro BMW iX xDrive40 má využitelný energetický obsah 71 kWh (celkový: 76,6 kWh).
Účinnost a dojezd dále zvyšuje adaptivní rekuperace. Propojené řízení pohonu znamená, že intenzita rekuperace kinetické energie při brzdění motorem a aktivním brzdění může být přizpůsobena dané jízdní situaci na základě dat z navigačního systému a senzorů používaných asistenčními systémy. Například s blížící se křižovatkou lze zvýšit stupeň rekuperace, aby se dobila vysokonapěťová baterie a zároveň bylo využito zpomalovacího účinku. Na otevřené silnici může vůz také jet setrvačností, tzv. plachtit, bez spotřeby energie, a to okamžitě, jakmile řidič sundá nohu z akcelerátoru.
Řidič si může v menu iDrive zvolit vysokou, střední nebo nízkou úroveň rekuperace kinetické energie pro všechny jízdní situace. Nejvyšší nastavení rekuperace se automaticky aktivuje v jízdním režimu B, který rovněž přináší charakteristické jednopedálové ovládání. Informace o toku energií lze zobrazit na kontrolním displeji bez ohledu na zvolený jízdní režim.
BMW iX je standardně vybaveno integrovaným systémem vytápění a chlazení interiéru spolu s vysokonapěťovou baterií a pohonným systémem, který pracuje s účinným tepelným čerpadlem. Předvídavý tepelný management umožňuje optimalizovat provozní teplotu vysokonapěťové baterie pro rychlé a efektivní nabíjení před plánovanou zastávkou u rychlonabíjecí stanice. Kombinovaná nabíjecí jednotka (CCU) byla navržena tak, aby nabíjela velmi flexibilně. Stejnosměrným proudem lze nabíjet až do výkonu 200 kW (xDrive50) nebo 150 kW (xDrive40). Baterie BMW iX xDrive50 se tak nabije z 10 na 80 procent za přibližně 35 minut nebo za 31 minut v případě BMW iX xDrive40.
Dojezd lze navíc za pouhých deset minut zvýšit až o 150 kilometrů, pokud je vůz připojen k rychlonabíjecí stanici stejnosměrného proudu s počátečním stavem nabití baterie na 10 procent. Modely BMW iX jsou v Evropě dodávány s nabíjecí kartou BMW Charging Card, univerzální rychlonabíječkou Flexible Fast Charger poskytující nabíjecí výkon až 11 kW a nabíjecím kabelem Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice. Speciální tarifní systém od BMW Charging umožňuje nabíjet elektrickou energii za velmi atraktivní ceny, a to jak na veřejných nabíjecích stanicích, tak u vysokovýkonných nabíjecích stanic.
BMW iX bylo důkladně navrženo do posledního detailu. Jeho interiér byl vytvořen tak, aby poskytoval kvalitní prostředí a osobní pohodu. Obrovský prostor a nově vyvinutá sedadla s integrovanými opěrkami hlavy udávají tón luxusu. Absence středového tunelu vytváří prostor navíc pro nohy a další možnosti pro odkládací prostory. Středová konzola je navržena ve stylu kvalitního nábytku. Ovládací panel s vystouplými ploškami a aktivní haptikou, stejně jako kolébkový přepínač pro volbu směru jízdy, přináší několik velmi moderních prvků. Kromě BMW Prohnutého displeje přispívá k soustředěnému zážitku z jízdy také šestiúhelníkový volant a integrace bezrámového projektoru volitelného Head-Up Displeje. Na výběr jsou tři různé výbavy individualizace interiéru.
Automatická klimatizace v BMW iX je pro čištění vzduchu vybavena filtrem z nanovláken a novým dotykovým ovládáním. Systém ve snaze maximalizovat pocit pohody cestujících inteligentně kombinuje větrání interiéru a vyhřívání povrchů interiéru, sedadel a volantu. Dokonalý zvukový zážitek slibuje na přání dodávaný zvukový systém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s reproduktory schovanými v opěrkách hlavy a funkcí 4D Audio využívající basové chvění.
Kromě akustické ochrany chodců je BMW iX vybaveno také speciálně komponovaným zvukem pohonu, který zvyšuje vzrušující zážitek z jízdy tím, že poskytuje autentickou zpětnou vazbu v reakci na pohyby akcelerátoru a rychlost vozu. Sériově dodávaná funkce BMW IconicSounds Electric umožňuje doplnit akustický repertoár o nové zvukové varianty vzešlé ze spolupráce se skladatelem filmové hudby Hansem Zimmerem.
Interiér je na poměry značky přímou revolucí, kde nezůstal kámen na kameni. BMW se dlouhá léta u svých modelů drží své klasické architektury a nemá v oblibě ji příliš měnit, ale u samostatného elektrického modelu iX se inženýři opravdu odvázali. Nemusí se to líbit každému, někdo v interiéru uvidí přílišnou podobnost s koncepcí vozidel od konkurenční značky Mercedes-Benz, ale výsledkem je technologicky nabušený, nekompromisně kvalitní a ergonomicky výborný kokpit.
Nová generace displejů a systému BMW iDrive rozšiřuje interakci mezi řidičem a vozidlem a mění ji v přirozený dialog. Systém pracuje s novým Operačním systémem 8 a byl navržen s jasným důrazem na dotykové ovládání a na verbální komunikaci s inteligentním osobním asistentem BMW Intelligent Personal Assistant, který taktéž prošel rozsáhlým vylepšením. Kokpit je plně digitální seskupení displejů tvořené 12,3palcovým přístrojovým panelem a kontrolním displejem s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou společně umístěny za skleněnou plochou, natočenou směrem k řidiči. Digitální osobní asistent se nyní vyznačuje dalšími schopnostmi a při komunikaci s cestujícími ve vozidle používá novou grafiku.
Nová sada technologických nástrojů nabízí značný potenciál pro rozvoj automatizované jízdy a parkovacích funkcí, přičemž ve střednědobém horizontu lze očekávat funkčnost autonomního řízení na úrovni 3. Nová generace senzorů, nový softwarový soubor a výkonná výpočetní platforma poskytují základ pro výjimečnou inteligenci. Ke sledování okolí vozidla se používá pět kamer, pět radarových senzorů a 12 ultrazvukových čidel.
BMW iX je vybaveno nejrozsáhlejší sadou standardně dodávaných asistenčních systémů, jakou kdy BMW mělo, a také řadou inovací. Například systém varování před čelním nárazem nyní detekuje protijedoucí vozidla při odbočování vlevo (v zemích, kde se jezdí vpravo), stejně jako cyklisty a chodce při odbočování vpravo. Výrazně byla rozšířena dostupnost volitelného asistenta jízdy v jízdních pruzích včetně podpory v úzkých pruzích, zatímco volitelný aktivní systém udržování rychlosti s funkcí Stop&Go nabízí lepší nastavení vzdálenosti. Novinkou je funkce varování před opuštěním vozu, která upozorňuje na přítomnost cyklistů nebo chodců v okolí vozu před otevřením dveří, a bezpečnostní kamera Remote Theft Recorder. Na seznamu standardní výbavy BMW iX najdete také parkovací asistent včetně couvací kamery a couvacího asistentu.
Chybí vám v tom popisu radost z jízdy? Nezoufejte. BMW iX jezdí skvěle a přesně tak, jak si to dnešní dobá žádá. Ano, také jsem měl rád stará sportovní BMW, třeba E30 nebo E36. Jenže doba pokročila. Lidé dnes chtějí především komfort a v autě toho řešit, co nejméně. BMW iX udělá spoustu práce za vás a v naprostém pohodlí vás doveze domů. Příplatkový vzduchový podvozek testovaného modelu jsem si přímo zamiloval. Umí být neskonale komfortní a přitom i agilní a sekat zatáčku jednu za druhou. Návykové je i samotné zrychlení, které je opravdu brutální a a vždy vám vykouzlí úsměv na tváři. Od podobného auta s karoserií SUV a velkým vnitřním prostorem však očekávám zejména pohodlí, prostornost a pohodu. Přesně to vám iX nabídne. Je to výborný elektromobil s perfektním zpracováním a pokrokovou technologií. BMW na oko dlouho otálelo, než pustí na svět další plně elektrický model, ale v pozadí sbíralo poznatky a zkušenosti, které daly za vznik této technologické výkladní skříni.
Základní BMW iX xDrive40 pořídíte za 2 067 000 Kč, za výkonnější iX xDrive50 s větší baterií a delším dojezdem dáte 2 628 600 Kč.
« První jízda: Dacia Spring aneb Nejdostupnější elektromobil je v ČR Stáčení kilometrů má nový rekord: Slováci stočili vůz o milión kilometrů »