První jízda: BMW i5 M60: 601 koní, drtivá rychlost a ukázkový komfort
Osmá generace BMW řady 5 je na českých silnicích velmi žádanou novinkou, přestože byla teprve před pár dny uvedena na trh. Vyrazil jsem na národní jízdní premiéru a usedl rovnou do prozatím nejsilnější varianty s elektrickým pohonem – i5 M60 xDrive.
Nové BMW řady 5 nabízí největší škálu pohonů dosud. Oproti předchozí generaci, která mohla mít benzinové a naftové motory s možností plug-in hybridu, nová generace přidává čistě elektrický pohon. Tím se BMW vydává odlišnou cestou než jeho nejbližší konkurenti, jako je Mercedes-Benz, který má spalovací modely a plug-in hybridy odděleny od těch čistě elektrických, či Audi, které se řídí podobným modelem.
Aktuálně nejsou všechny varianty motorizací k dispozici, ale řada 5 startuje s benzínovými a naftovými motory 520i (benzinový čtyřválec, mild-hybrid), 520d (naftový čtyřválec, mild-hybrid), plug-in hybridy 530e a 550e, a s čistě elektrickými verzemi i5 eDrive40 a i5 M60 xDrive. Převodovky jsou pouze automatické a slabší verze pohání zadní kola, zatímco výkonnější verze mají pohon všech čtyř kol.
Jediným šestiválcem v nabídce je zatím benzinový plug-in hybrid 550e, který kombinuje třílitrový šestiválec s elektromotorem. Čistě benzinový šestiválec se ale v Evropě nenabídne. Fanoušci naftového šestiválce mohou očekávat oblíbenou verzi 540d, která se přidá k nabídce v příštím roce. Později dorazí také vrcholné BMW M5 ve variantách sedan a kombi, které bude pohánět plug-in hybridní 4,4litrový osmiválec, který již známe z BMW XM.
Nové BMW řady 5 se prezentuje moderním designem jak zvenku, tak uvnitř, což znamená minimální přítomnost fyzických ovladačů. Téměř vše lze ovládat dotykem, od displeje infotainmentu po ovládací prvky na středovém tunelu. Nová pětka je vybavena nejnovější generací infotainmentu iDrive 8.5, který umožňuje například i hraní her.
V interiéru je dostatek prostoru jak vpředu, tak vzadu, a pokud si při objednávání vozidla připlatíte, můžete si užít vyhřívaná a odvětrávaná sedadla s masážní funkcí. K tomu přidává pěkné ambientní osvětlení, které probíhá přes celý přední prostor interiéru ve široké a vysoké liště. To funguje také pro další funkce, jako jsou výstražné blikače a další. Přesně tak to již známe z větší řady 7. V nabídce je široká paleta barev, aby si každý našel to své.
Zatím je k dispozici pouze sedan. Objem kufru je však velmi solidních 520 litrů pro verze se spalovacím motorem, plug-in hybridy, a jak pro zadokolky, tak i pro vozy s pohonem všech čtyř kol. Elektrické verze mají menší zavazadlový prostor, ale stále respektabilních 490 litrů. Kombi verze, kterou BMW tradičně označuje jako Touring, bude k dispozici na jaře 2024. Nová pětka také výrazně narostla, její délka dokonce přesáhla 5 metrů a karoserie se nafoukla i do výšky, bezmála o tři centimetry.
Vnější design nechám na vás, je to čistě subjektivní věc a každý by si měl udělat názor sám. Koukněte do fotogalerie, ale ještě dodám, že naživo funguje design a jeho komplikované linie lépe než na fotografiích. Řada 5 se snaží převzít aktuální trendy ostatních BMW, ale zároveň na to jde střídměji než například řada 7 nebo SUV XM. S předchůdcem toho však má po vzhledové stránce pramálo. I tady se dostávají svítící ledvinky, nejsou však podsvíceny, ale táhne se přes ně světelný pruh, který je zvýrazňuje. Pokud budete chtít svou řadu 5 dále individualizovat, můžete pomocí laků od BMW Individual nebo sportovního příslušenství M Performance. BMW nabízí tři druhy podvozků. Můžete mít klasické mechanické pružiny, adaptivní tlumiče, aktivní stabilizátory a nebo kombinaci adaptivního podvozku vepředu a vzduchových měchů vzadu.
Pojďme ale na konkrétní vůz, se kterým budeme jezdit. Na první pohled nemusíte poznat, že se jedná o elektromobil. Ledvinky jsou sice zaslepeny, ale jinak je tady vše jako u spalováku. Teda až na výrazný M sportovní paket. M60 je teď nejsilnější verzí v nabídce a zůstane jí až do příchodu M5. A samozřejmě to dává najevo agresivními tvary nárazníků a nebo třeba difuzorem. Nechybí ani velká kola a červené třmeny brzd. Auto je také blíže zemi a musím uznat, že vypadá dobře. V interiéru je téměř vše stejné jako u ICE verzí.
Zapnutí vozu probíhá stejně jako u spalovacího motoru – šlápnete na brzdu a stisknete startovací tlačítko. Auto vás informuje, že je připraveno k jízdě, nejen akusticky, ale také rozsvícením digitální přístrojové desky.. Stačí zařadit pomocí malé páčky na středovém tunelu a auto se rozjede téměř neslyšně. Odhlučnění je perfektní – vyzkoušeli jsme jízdu po vesnici, okresních silnicích i dálnici, a zvuková izolace zaslouží pochvalu.
Značný podíl na tom má samozřejmě elektromotor, který je inherentně tichý, protože v něm nedochází k zapalování směsi. Při vyšších rychlostech se začnou projevovat aerodynamické odporové síly a hluk odvalujících se pneumatik, ale i tak zůstává přenos zvuku do kabiny minimální. Pokud byste však chtěli něco slyšet, můžete si zapnout audiosystém nebo aktivovat “BMW Iconic Sounds”, což je umělý zvuk, na němž spolupracoval BMW s Hansem Zimmerem, cenami oceněným skladatelem filmové hudby.
Pod kapotou M60 se ukrývají dva elektromotory, jeden na každé nápravě. Systémový výkon činí neskutečných 601 koní a točivý moment 820 Nm. Čísla vypadají drtivě už na papíře, ale nic vás nepřipraví na reálnou akceleraci. Je to jako katapult, vystřelení z děla… Pětka ihned odpálí vpřed, vaše tělo je zaražené v sedáku a vás mozek vůbec nestačí chápat, co se právě stalo. Je to až absurdní, jak rychlé toto auto je. Zrychlení na stovku zabere 3,8 sekundy…
Ale není to jen rychlost, která vás překvapí. I když vůz váží dvě a čtvrt tuny, umí schopně zatáčet a maskovat hmotnost. Může za to natáčení zadní nápravy, které v této řadě také slaví premiéru. Díky tomu auto jde okamžitě za volantem a agilně se skládá do oblouku, ve kterém navíc nabídne obří porci mechanického gripu a trakce. Wow!
No a poslední aspekt je pohodlí. Měchy na zadní nápravě dělají své. I na rozbité a uskákané cestě v okolí Berouna vůz brilantně filtroval nerovnosti. A teď k baterii. Ta je o velikosti 81,2 kW/h a dojezd by měl činit 455 až 516 kilometrů dle příplatkové výbavy. DC nabíjení zvládá rychlostí 205 kW/h a palubní nabíječka je u této verze standardně 22 kW/h. Spotřeba? Během prvního seznámení byla kolem 21 kw/h, což není vůbec zlé, vzhledem k tomu, že jsem často zkoušel to opojivé zrychlení.
Jinak je to klasický elektromobil se všemi benefity, je tichý, má nízko těžiště, skvěle zatáčí a lépe brzdí. Také setrvačnost je tradičně jako u všech EV špičková. Rekuperaci si můžete volit dle preferencí. Interiér je nádherně zpracovaný, nechybí head-up displej a celkově je radost v něm trávit čas. Stručně řečeno, má všechno co Tesla ne. A také umí jet maximálně 230 km/h, což některé vozy neumí ani ve spalovacích verzích. Jo, dívám se na Švédsko….
« Nový Scenic E-Tech elektrický se představil v Česku EU vyzývá ke snížení nehodovosti seniorů: V ČR přibylo fatálních nehod »