První jízda: BMW 120d xDrive
Nové BMW řady 1 pokračuje v úspěšném příběhu, který napsaly dvě předchozí generace tohoto automobilu. BMW svou charakteristickou dynamiku a elegantní sportovní design v kategorii prémiových kontaktních vozů poprvé představilo v roce 2004. Druhá generace, představená v roce 2011, se vyznačovala novými svěžími akcenty a mohutnější přední částí, boky i zádí, což v roce 2015 ještě více zdůraznila nově tvarovaná BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek, větší nasávací otvory, nižší světlomety a nová zadní světla. Druhá generace BMW řady 1 se těšila velké oblibě zejména v Evropě, když v roce 2018 bylo 80 % zákazníků právě ze „Starého kontinentu“.
Největšími trhy byly Německo (přibližně 25 % prodejů) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem. Koncem roku 2018 překonalo BMW řady 1 hranici 1,3 milionu zákazníků, což posílilo postavení tohoto vozu jakožto důležitého velkosériového modelu značky BMW.
Třetí generace kompaktního modelu zůstává vstupní branou do světa prémiových vozů BMW a zaměřuje se na mladší generaci zákazníků, pro něž je nyní racionálnější nabídkou než v minulosti. Ceny nové generace začínají na částce 648 700 Kč a jsou i přes významné rozšíření standardní výbavy až o 6 procent nižší než u odcházejícího modelu..
Vzhledem k tomu, že zákazníci u předchozích generací volili spíše méně výkonné verze, u nichž nelze vlastnosti pohonu zadních kol zcela využít, a vyžadovali přitom více vnitřního prostoru, došlo u třetí generace BMW řady 1 ke změně koncepce. Výchozím uspořádáním je nyní napříč uložený motor a pohon předních kol, který může doplnit aktivní pohon všech kol BMW xDrive. Zásluhou nových technologií (například ARB) nová řada 1 stále poskytuje neopakovatelnou radost z jízdy a současně přichází s nabídkou prostoru obvyklou v daném segmentu.
Prostor narostl z původních 1765 na 1799 milimetrů a zvýšení na hodnotu 1434 milimetrů (+13 milimetrů). Zavazadlový prostor narostl z dřívější hodnoty 360 na 380 litrů. Příjemným bonusem je i redukční dieta o třicet kilogramů. Změna koncepce s sebou přináší i výhodnější ceny.
S přechodem na pohon přední nápravy se váže i další podstatná změna, kterou skalní příznivci zřejmě opláčou. Nová jednička se bude nabízet maximálně se čtyřválci. Zadokolkový řadový šestiválec je navždy minulostí. Pod kapotu nyní nalezneme výhradně tříválce nebo čtyřválce spalující buď benzín nebo naftu. Základní motorizací je tříválcový zážehový turbomotor o objemu 1,5 litru, který nabízí nejvyšší výkon 140 koní. Vůz s označením 118i lze ve verzi se šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Dieselové motory se pak pojí s osmistupňovým automatem. V základní výbavě už je klimatizace, šestnáctipalcová kola z lehkých slitin, kožený multifunkční volant a sada na opravu pneumatik.
Velkou změnou prošel i interiér, který si za vzor bere současný trend nejnovějších generací a je tak podobný třeba nedávno představené trojkové řadě. Stále si zachovává jednoduchou a pro BMW typickou architekturu, ale přidává mnohem lepší zpracování a kvalitu použitých materiálů. Veškeré ovládání jízdních režimů, asistentů a třeba i startování se přesunulo k řadící páce na středový tunel. Sedadla v rámci sportovního M paketu nyní nabízejí integrovanou hlavovou opěrku a výraznější design. Zacílení na mladší zákazníky je tu jasně cítit. Interiér nepůsobí tak technokraticky jako v novém ačku, nenabízí ani umělou inteligenci, ale je velmi útulný a ergonomicky perfektní.
Samozřejmostí je přítomnost nejnovější generace systémů konektivity, komplexního propojení vozidla, vnějšího prostředí a uživatele, a současně i nabídka pokročilých asistenčních systémů schopných částečně automatizované jízdy a automatického parkování.
Vnější design se proměnil také výrazně, ale jeho zhodnocení nechám na vás. Evoluční tvary jsou doplněny o velké ledvinky a ostřejší linie a prolisy v karoserií. Vůz je navíc kratší. U každé verze jsou standardem koncovky na obou stranách. Ještě doplním, že testovaný model v galerii je vybaven sportovním M paketem, který přiostřuje tvary nárazníků.
Nejvíce nás všechny zajímá jízda. BMW už má s předním pohonem poměrně bohaté zkušenosti, nesmíme totiž zapomínat na model 2 Active Tourer a zejména značku MINI. Pokud půjdeme do hloubky, právě platforma značky MINI dala základ vzniku zmíněné řadě 2 a nově i této jedničce. Není také tajemstvím, že Coopery jezdí fantasticky a patří k tomu nejzábavnějšímu, co si s předním pohonem můžete koupit. Takže se bát rozhodně nemusíte. Čistě přední pohon si však dnes nevyzkouším, testovaný kus má totiž xDrive, který umí rozdělit hnací sílu až do krajní hranice 50:50 mezi obě nápravy.
Z toho je vám zřejmě jasné, že nemůžete čekat přetáčivý charakter jako u minulé generace, i tak však tento pohon funguje výborně. Jednička je dlouho neutrální a nabízí opravdu velkou porci efektní přilnavosti. Po překročení limitu pak vůz plynule přejde do mírné nedotáčivosti, která může být velmi lehce potlačena správnou korekcí.
Řízení je mnohem přesnější a zejména strmější než u minulé generace a auto ihned následuje volant. Tady je DNA britských miňáků jasně cítit. Samotný podvozek je vždy vybaven víceprvkovou zadní nápravou a poskytuje ideální kompromis mezi komfortem a sportovní tuhostí. V zatáčkách jsem téměř nezaznamenal pohyby karoserie a mechanický grip je výborný. Pryč je natřásání a nepříjemné přenosy rázů z nerovností. Filtrace se posunula o několik levelů k lepšímu. Jednička se tak proměnila v mnohem přesnější a lépe odladěný stroj na úkor hravosti.
Pod kapotou zkoušeného auta tlukl naftový dvoulitr 120d s výkonem 190 koní. Známá jednotka je v kompaktním autě nadprůměrně silná a výsledná dynamika velmi přesvědčivá. V pořádku je i odezva na plyn a chuť stoupat do otáček. V tomto je tento motor jeden z nejlepších na trhu ve své třídě. Potěší i dobré odhlučnění a příjemný zvukový projev, stejně jako velmi příznivá spotřeba pohybující se kolem 7 litrů i při ostřejší jízdě. Pokud se zmírníte, není problém jezdit po 5.
Nová řada 1 se proměnila a přiblížila masám. Možná přišla o dávku zábavy která se stejně týkala jen nejvyšších motorizací, které tvořily zlomky celkových prodejů. Nyní se jedná o velmi komplexní a uživatelsky přívětivější vůz s lepším vnitřním prostorem a komfortnějším, respektive dospělejším, jízdním modelem.
« Poslanci ve Velké Británii vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení Škoda Rapid stále žije: Vypadá jako Scala a má motor 1,5 MPi »