Snimek 001

První jízda: BMW i3

21. 11. 2013 • BMW, Novinky, Testy

Už ve chvíli kdy BMW uveřejnilo svou novou obchodní značku, nazvanou prostě a jednoduše BMW i, staly se oba připravované vozy terčem spousty spekulací. Pro mnoho nadšenců je představa elektrického vozu s modrobílou vrtulí ve znaku přímo noční můrou. Někteří začali spílat mnichovské automobilce, že se odvrátila od svých sportovních kořenů. Tak či tak, BMW slaví se svojí novou modelovou řadou obrovský úspěch a počet předobjednávek na městský kompakt i3 převyšuje všechna očekávání.

I já jsem byl pln očekávání, když jsem měl navštívit tiskovou konferenci a dozvědět se více o této revoluční novince. Krátká prezentace ujasnila i ty poslední nejasnosti a stanovila, pro koho je vlastně BMW i3 určeno. Elektromobil jde s dobou a snaží se jí ještě předběhnout, reaguje na fakty, se kterými se moderní populace potýká a samozřejmě i na rozbouřenou situaci okolo ekologie automobilů. V roce 2030 bude prý žít 60% populace v městské zástavbě a právě do ní je i3 přímo dělané. Velmi kompaktní auto s krátkými převisy, které snižují poloměr otáčení, velká prosklená plocha karoserie pro pořádný výhled a dojezd až 200 km. To vše z něj dělá vcelku ideálního společníka pro městské dojíždění.

Snimek 001-small

Velmi zajímavě se rozhodlo BMW řešit svízele, které elektromobily provázejí již od jejich vzniku a rozšíření mezi širší veřejnost. Životnost baterie je podložená osmiletou zárukou s omezením na 100 000 kilometrů. Její dobíjení je řešeno pomocí sdruženého systému, kdy všem poskytovatelům energie bude stačit jedna stejná čipová karta. Důmyslně je řešen i odvěký problém s dojezdem. Koupili jste si i3 do města a dvakrát ročně jezdíte na dovolenou? BMW bude nyní majitelům elektromobilů zapůjčovat standardní vozy ze své nabídky za zvýhodněných podmínek.

Celý vůz doprovází aura ekologičnosti, která je v současné době velkým tahákem a která bez diskuze zajistí nemalé procento prodejů. Podstatnou část vozu tvoří skelet z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, na jehož zpracování se využívá výhradně energií z obnovitelných zdrojů. Stejně tak je to i u hliníkového podvozku svírajícího osmičlánkovou trakční baterii, který je celý z recyklovaného hliníku. Výsledkem je nejen důrazná ekologická masáž zákazníka, ale také hmotnost, která se usadila na velmi sympatický 1190 kilogramech. Na elektromobil skvělá hodnota.

Hitparáda neobvyklých materiálů nekončí a svoje top ten si nechává do interiéru. Zde dominuje kůže, textilie z ovčí vlny s vynikajícími termoizolačními vlastnostmi, recyklovaný plast (každé auto prý obsahuje 27 pet lahví) a zajímavé dřevěné obklady z rostliny Kenaf.

Konečně vytahujeme z auta nabíjecí konektor, který dobíjí baterie ve voze dle zatížitelnosti zdroje 6-8 hodin. Sedáme do vozu a tlačítkem jej zapínáme. Trakční motory se ozvou tichounkým hvízdáním na pozadí a vůz se s absolutní hladkostí rozjíždí. Na pedál plynu, který vlastně žádný plyn neovládá, je třeba si chvíli zvykat. Při městském provozu do rychlostí zhruba 50 km/h, rekuperuje i3 při sundání nohy v plném rozsahu a vůz tak velmi rapidně deceleruje. Při normálním popojíždění si tak vystačíte úplně bez brzd.

Podvozek je na devatenáctipalcových úzkých kolech tuhý tak akorát a navzdory absenci B sloupku to lze tvrdit i o karoserii. Ta ani na jednom z nejhorších pražských povrchů v podobě kočičích hlav, nejeví známky jakéhokoliv pohybu a v interiéru je tak po této stránce hrobové ticho. Sotva vyjíždím na hladký asfalt, zkouším ze zvědavosti poslat pedál akcelerátoru k zemi a chci vidět, čím se mi i3 odvděčí. Motor pohánějící zadní kola konstantním točivým momentem 250 Nm, vysílá malé vozítko za hvízdání měniče kupředu s až neuvěřitelnou vervou. Nestíhám se divit, jak je i3 po městě agilní a svým řízením dokonce i poměrně hravá. Malý elektromobil při rozjezdech ze světel zastíní naprostou většinu provozu a porce točivého momentu je k mání vlivem absence výkonové křivky elektromotoru naprosto kdykoliv. Vždyť mu také z nuly na sto trvá jen 7,2 sekundy a bez problému se rozjede na elektronicky omezených 150 km/h.

Snimek 009-small

Elektromobily, budou-li směřovat do městského provozu bez ambic na velké cestování, mají velmi světlou budoucnost. BMW i3 je toho dokonalým příkladem a navíc s jeho výkonovým potenciálem, kdy je schopno po městě ujet takřka všemu, rozhodně nebude nikomu pro smích. V Mnichově zdá se mají všechny doposavadní mouchy vychytané a komu by nestačil do městské zástavby maximální dojezd 200 km, může sáhnout ještě po verzi s dojezdem prodlouženým. Ta má vedle elektromotoru ještě dvouválcový spalovací motor, jehož nastartování sníží rychlost vybíjení baterií na minimální možnou úroveň. Bohužel stejně jako klasická verze po jejím vybití končí, není totiž schopna využít k pohonu jen spalovací motor.

Asi jediným nedostatkem, který přetrval pro i3 stejně, jako pro všechny ostatní elektromobily, zůstává cena. 900 tisíc za základní variantu, přesto že nabízí bohatou výbavu, je poměrně dost peněz a taky důvod, proč se i3 pravděpodobně nestane ve městech, alespoň těch českých, standardem.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz