Průřez 48letou historií Range Roveru
Značka Land Rover si připravila pro svoje fanoušky video, kde shrnuje bohatou historii automobilové ikony Range Rover. Skrze tuto animaci můžete zhlédnout kompletní vývoj luxusního SUV napříč čtyřmi generacemi. Vizuál připomíná klíčové milníky v historii tohoto legendárního SUV jako například ukončení výroby původního dvoudveřového modelu v lednu před 23 lety a zahájení celosvětového prodeje modelu SVAutobiography Dynamic.
Podrobné video ukazuje řadu designových prvků současného Range Roveru, které se objevily již u modelu Classic 1970. Od jeho vzniku doteď se ho prodalo přes milion kusů (k dnešnímu dni 1,7 milionu). Dosavadním vrcholovým modelem je verze SVAutobiography Dynamic. Mezi charakteristické prvky Range Roveru patří „plovoucí“ střecha, výrazná dvoupanelová kapota, nepřerušovaná boční linie a praktické dělené dveře zavazadlového prostoru.
Příběh značky Range Rover začíná u 26 předprodukčních modelů s označením Velar, které měly zamaskovat jeho identitu. Velare znamená v italštině „zahalit“ nebo „zakrýt“. Nápis byl složen z písmen ze znaku Land Rover, který obvykle zdobí přední a zadní část vozu. Fotografie postupně ukazují následující generace, od dvoudveřového modelu Range Rover Classic až po nejvýkonnější verzi SVAutobiography Dynamic s výkonem 550 koní. Tu vyrobilo oddělení Special Vehicle Operations (SVO) společnosti Jaguar Land Rover.
Když byl Range Rover poprvé uveden v roce 1970, jako jeden z prvních automobilů nabízel stálý pohon všech kol, zatímco řada jiných systémů byla stále volitelná. Když se původní model stal v roce 1971 prvním vozem vystaveným ve světoznámém muzeu Louvre v Paříži, stal se ukázkovým příkladem průmyslového designu.
V roce 1981 byla zavedena čtyřdveřová varianta, po které rychle následovalo první využití samočinné převodovky ve voze Range Rover v roce 1982. V roce 1989 se toto luxusní SUV stalo prvním vozem s pohonem 4×4 vybaveným brzdami ABS a v roce 1992 se stalo prvním SUV vybaveným elektronickým řízením trakce a automatickým elektronickým pneumatickým zavěšením.
Další konstrukční novinka přišla v roce 2012, kdy se Range Rover stal prvním SUV s plně hliníkovou karoserií. Z poslední doby můžeme zmínit rok 2014, kdy tento model začal využívat poloautonomní technologii All-Terrain Progress Control (ATPC), která je v podstatě terénním tempomatem pro autonomní regulování rychlosti v každém terénu.
Nejnovější model, který je ve videu také zahrnut, SVAutobiography Dynamic, má stejný osmiválcový motor jako Range Rover Sport SVR. Je speciálně zkalibrován tak, aby poskytoval točivý moment 680 Nm a zrychlení z nuly na 100 km/h za pouhé 5,4 sekundy. Novinkami v interiéru jsou například kožené čalounění s kosočtvercovým prošíváním a kontrastními švy.
Od jeho uvedení se prodalo více než 1 700 000 kusů modelů Range Roveru po celém světě a vybudoval si pověst luxusního vozu do každého terénu. Díky bezkonkurenčnímu rozsahu schopností a eleganci je toto legendární SUV oblíbeným vozem u členů královské rodiny, úspěšných podnikatelů, politiků a celebrit na celém světě. Range Rover se vyrábí ve Velké Británii a vyváží se do více než 170 států světa.
Vývoj značky Range Rover podle modelů:
- 1969 Prototyp Range Rover (Velar)
- 1970 Range Rover Classic (dvoudveřový)
- 1973 Range Rover Classic (přípona C)
- 1981 Range Rover Classic (čtyřdveřový)
- 1994 Range Rover druhé generace (P38a)
- 2001 Range Rover třetí generace
- 2012 Range Rover čtvrté generace
- 2014 Range Rover čtvrté generace s prodlouženým rozvorem
- 2015 Range Rover SVAutobiography
- 2016 Range Rover SVAutobiography Dynamic
Časová osa Range Roveru
- 1970 – Zahájen prodej původního dvoudveřového modelu Range Rover (Classic).
- 1972 – Range Rover překonává na 29 000 km dlouhé expedici britské armády napříč Amerikou propast Darién. 400 km husté džungle překonal za 99 dní.
- 1977 – Range Rover vyhrává kategorii 4×4 na 30 000 km dlouhém maratónu Londýn-Sydney. Šlo o nejdelší rychlostní automobilovou rallye v historii.
- 1979 – Range Rover vyhrává první ročník rallye Paříž-Dakar (v roce 1981 vítězství zopakoval).
- 1981 – Přichází první sériově vyráběný čtyřdveřový Range Rover a první tovární limitovaná edice Range Roveru – model „In Vogue“.
- 1982 – Byla zavedena automatická převodovka ve vozech Range Rover.
- 1985 – Range Rover „Bullet“ se vznětovým motorem překonává 27 rychlostních rekordů.
- 1987 – Range Rover byl uveden v Severní Americe.
- 1989 – Range Rover je prvním vozem s pohonem 4×4 vybaveným protiblokovacím brzdovým systémem.
- 1992 – Range Rover je prvním vozem 4×4 na světě využívajícím elektronickou kontrolu trakce a automatické elektronické pneumatické odpružení.
- 1994 – Uveden Range Rover druhé generace.
- 2001 – Uveden Range Rover třetí generace.
- 2002 – Půlmiliontý Range Rover vyroben v závodě v Solihullu.
- 2012 – Uveden Range Rover čtvrté generace – první plně hliníkové SUV.
- 2015 – Luxusní Range Rover SVAutobiography představen v New Yorku.
All Terrain Progress Control
Systém ATPC umožňuje řidičům nastavit a udržovat požadovanou rychlost od 1,8 do 30 km/h bez použití pedálů. Tato technologie nepřetržitě monitoruje a upravuje nastavení vozidla pro zajištění optimální trakce. Řidičům pomáhá zdolat náročný terén, neboť udržuje stabilitu a umožňuje řidiči soustředit se výhradně na řízení.
O značce Land Rover
Od roku 1948 značka Land Rover vyrábí vozy s pohonem všech kol, které reprezentují největší škálu jízdních schopností napříč celou modelovou řadou. Ta se skládá z LR Defenderu, LR Discovery, LR Discovery Sport, Range Roveru Sport, Range Roveru a Range Roveru Evoque. Více než 80 % všech vozů je exportováno do zahraničí.
Oddělení Special Vehicle Operations společnosti Jaguar Land Rover má na starosti výrobu řady vysoce výkonných sériově vyráběných modelů značek Jaguar a Land Rover. Jde o luxusní modely v limitovaných edicích pro obě značky a řady produktů pro individualizaci vozidel.
.« TEST BMW X6 xDrive30d Nový TOP GEAR se brzy vrátí na obrazovky. Známe datum. »