Prodeje elektromobilů v EU dále stagnují. Tesla padá, BMW exceluje
V prvním pololetí se v Evropské unii nepodařilo zvýšit prodej elektrických aut. Jejich podíl dokonce meziročně klesl z 12,9 na 12,5 %. Prodeje elektrických aut se nedaří zvyšovat tempem, jak si kapitáni automobilového průmyslu představovali. Přesto existují úspěšné modely. Daří se zejména elektrickým BMW, ale i Volvu EX30. Naopak, Tesla Y, Jaguar I-Pace a Ford Mustang Mach-E zaznamenaly velké ztráty.
Mnohé automobilky v posledních měsících tlumí své elektrické ambice, minimálně oznamují, že auta se spalovacími motory budou prodávat déle, než původně plánovaly. Důvod je zřejmý. Prodeje elektrických aut se nevyvíjejí tak, jak si kapitáni automobilového průmyslu představovali. Po miliardách vložených do podpory prodeje, zejména formou dotací, měly v prvním pololetí tohoto roku bateriové elektromobily podíl na celkových prodejích v EU jen 12,5 %, což je o čtyři desetiny procentního bodu méně v meziročním srovnání. A to se automobilovému trhu relativně dařilo. Vždyť za prvních šest měsíců putovalo k evropským zákazníkům téměř 5,7 milionu nových aut, což je o 4,5 % více než loni. Stále však o 15 % méně ve srovnání s předpandemickým obdobím. Elektromobilů se však prodalo jen 712 637.
Nejde sice o zásadní pokles, ale zato o jasný znak toho, že očekávat boom prodejů elektrických aut je naivní. Alespoň pokud se na trhu neobjeví nové levné elektromobily, které plánují koncerny Stellantis, VW i Renault. K jásání nebylo nic ani v červnu, kdy se v EU zaregistrovalo 156 408 čistých elektromobilů, o jedno procento méně ve srovnání s červnem 2023. Jejich celkový podíl na trhu klesl na 14,4 % z původních 15,1 %. Navzdory výraznému růstu odbytu v Belgii (+50,4 %) a Itálii (+117,4 %), nedokázaly tyto přírůstky vykompenzovat dvojciferné poklesy na ostatních klíčových trzích – v Německu (-18,1 %), Nizozemsku (-15 %) a ve Francii (-10,3 %). Nedařilo se ani plug-in hybridům, které klesly až o 19,9 %.
Největší červnové poklesy zaznamenala Tesla. V žebříčku automobilek se propadla až na 25. příčku po poklesu prodeje o 8,7 % na 40 794 kusů. Hlavním důvodem poklesu byl 30procentní pád Tesly Y, která byla ještě vloni v červnu nejprodávanějším modelem v Evropě. Brutální poklesy prodejů hlásí i Ford Mustang Mach-E, jehož odbyt se minulý měsíc snížil o 25 % na 1 916 kusů. No a Jaguar I-Pace klesl rovnou o 58 %. Jsou však i elektromobily, kterým se dařilo. Gratulovat si mohou zejména v Mnichově. Prodej nového SUV iX1 vzrostl o 32 % na 5 071 kusů. Prémiová limuzína i5 přidala dalších 1 709 a kompaktní crossover iX2 dalších 1 555 kusů. Volvo zase těžilo z úspěchu malého elektrického SUV EX30. V červnu se jich prodalo neuvěřitelných 8 125 exemplářů.
.« Test BMW X2 M35i xDrive: Téměř popírá fyzikální zákony Víte, kdo má přednost při přejíždění na kruhovém objezdu? Většina motoristů to ani netuší »