cars-for-sale

Prodeje aut za rok 2020 klesnou o 25%: Potřebujeme šrotovné, křičí automobilky

24. 6. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Obrovský propad prodejů nových aut během pandemie koronaviru pokračuje i po zlepšení zdravotní situace a pomalém oživování ekonomiky. Evropská asociace výrobců automobilů ACEA již vydala předpovědi celkového poklesu prodeje nových aut v roce 2020. Prodeje aut podle jejích odhadů meziročně spadnou až o 25%. Zároveň upozorňuje, že bez podpůrných pobídek ze strany státu se situace určitě nezlepší. Automobilky otevřeně volají po šrotovném.

Koronavirus a následná opatření proti jeho šíření ukázali obrovskou zranitelnost současného konzumního nastavení celého ekonomického systému. Kromě morálního aspektu konzumního způsobu života je pravdou, že po zastavení výroby a prodeje nových aut se vše zhroutilo jako domeček z karet. Dnes se situace pomalu dostává do starých kolejí, ale škody jsou obrovské, lidé stále vystresovaní z nedostatku peněz a nejistých prognóz jejich ekonomické budoucnosti a pozitivní nálady na nákup nového auta jsou dávno minulostí. Evropská asociace výrobců automobilů vydala svou předpověď celkových evropských prodejů za celý rok 2020. Nutno podotknout, že odhady se netvoří jen tak od oka a jejich přesnost bývá dosti vysoká. Pro rok 2020 ACEA odhaduje meziroční propad prodejů o 25%.

Bez šrotovného to nepůjde

Automobilky volají o pomoc, paradoxně však ne o přímou finanční pomoc, která je často podmiňována pro ně nevýhodnými podmínkami, ale o nové nástroje podpory prodeje jejich produktů. Dramatický scénář propadu prodeje na evropských trzích mohou zmírnit rychlá a rázná opatření ze strany EU a jednotlivých vlád členských států. Vzhledem ke kolapsu prodejů je nezbytné, aby se zavedlo tzv. šrotovné.

Přitvrdíme, odkazuje EU

Aby problémů vysílených automobilek nebylo málo, EU zvažuje zpřísnění environmentálních cílů v oblasti dopravy. Podle původní dohody měly v roce 2030 snížit emise skleníkových plynů ve srovnání s rokem 1990, o 40%. Tento záměr se však EU zdá málo ambiciózní a ještě letos chtějí představitelé EU tuto hodnotu zvýšit na 50 – 55%.

Pokud by bylo přijato číslo 55%, jsou dvě cesty, jak k němu dospět. Buď to bude díky velmi rychlému využívání nových a drahých technologií, nebo se výrazně změní chování spotřebitelů ekologičtějším směrem. Co má přesně studie na mysli, se neuvádí. EU však přiznává, že do roku 2030 čekají dopravu drastické změny.

Velmi žádaný je především vyšší podíl elektrických aut v dopravě. Pomohly by i plug-in hybridy, EU však upozorňuje, že si posvítí na jejich skutečné využití. Není žádným tajemstvím, že již dnes musí být všechny nově homologováná auta technicky vybavana funkcí sledování reálné spotřeby a v případě plug-in hybridů i sledováním podílu elektrické jízdy vůči jízdě na fosilní paliva. Legislativa však tento nástroj zatím nijak nevyužívá.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz