electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Prodeje aut v EU: Plug-in hybridy propadly, Němci s vracejí ke spalovacím motorům

30. 12. 2023 • Novinky, Zajímavosti

Po skončení dotací na plug-in hybridy v Německu došlo k poklesu jejich prodeje o 40 procent. Nyní Němci zastavili také dotace na elektromobily a panická reakce automobilových firem, které téměř ze dne na den slíbily, že přeplatí i pozastavený státní ekobonus, naznačuje, že si jsou velmi dobře vědomi toho, že bez dotací jsou jejich elektromobily obtížně prodejné. Německý trh je pro ně klíčový, protože je v Evropě největší.

Podívejme se, jak výše zmíněné situace ilustrují konkrétní čísla, která zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů ACEA. Celkový prodej aut v Evropské unii (EU) meziročně vzrostl o 6,7 procenta, což je nejmírnější růst v tomto roce. To přesto, že některé trhy, včetně dvou z evropské “silné čtyřky”, rostly v listopadu dokonce dvouciferně – italský o 16,2 procenta a francouzský o 14 procent. Naopak německý automobilový trh (po omezení dotací na elektrifikovaná auta) zaznamenal relativně výrazný pokles téměř o 6 procent v porovnání s listopadem 2022, přičemž prodej elektromobilů klesl téměř o 23 procent.

Pokud se podíváme na kumulativní výsledky, za jedenáct měsíců roku 2023 se registrace nových aut zvýšily o významných 15,7 procenta, což představuje téměř deset milionů prodaných nových aut. S výjimkou Maďarska rostly během tohoto jedenáctiměsíčního období všechny trhy EU. K tomu výrazně přispěly čtyři největší trhy: Itálie (+20 %), Španělsko (+17,3 %), Francie (+16,2 %) a Německo (+11,4 %).

V listopadu se tržní podíl bateriových elektromobilů (BEV) zvýšil na 16,3 procenta (144 378 prodaných aut), což představuje mírný nárůst oproti 15 procentům ve stejném období minulého roku. V Německu však elektromobily v listopadu špatně prodávaly, když jejich prodej meziročně klesl téměř o 23 procent. Po skončení dotací se Němci jednoznačně vrátili k “obyčejným” hybridům, které nelze nabíjet ze zásuvky a benzínovým spalovacím autům. Prodej hybridů tam meziročně vzrostl o více než 38 procent a benzínových spalovacích aut o 11 procent.

Kumulativní podíl elektromobilů za jedenáct měsíců je 14,2 %, což těsně překonává podíl naftových aut, který zůstal na 13,7 procenta. Na druhém místě jsou z hlediska podílu hybridy (s výjimkou plug-in hybridů) s podílem na trhu 27,4 procenta, zatímco tržním lídrem zůstávají klasická benzínová auta s téměř 33 procenty podílu na trhu.

Zájem o plug-in hybridy v EU nadále klesá, přičemž minulý měsíc byl pokles dokonce 22,1 procenta a prodalo se jich 72 002. Za tímto poklesem lze opět hledat v Německu, kde po zastavení dotací došlo meziročně k poklesu prodeje téměř o 60 procent. V důsledku toho se tržní podíl plug-in hybridních automobilů snížil z 11,1 procenta v minulém roce na 8,1 procenta v listopadu tohoto roku.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz