Newly,Made,Passenger,Suvs,Cars,Parked,In,A,Row,Among

Prodejci ve Velké Británii jsou zoufalí: Nemohou prodávat běžná auta

7. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Současná situace na trhu s novými automobily ve Velké Británii je paradoxní. Navzdory existenci zákazníků, kteří mají zájem nakupovat a plným skladům zboží, trh stagnuje. Hlavním důvodem je, že zákazníci odmítají kupovat elektromobily, které jim vláda vnucuje. Přestože Spojené království již není součástí Evropské unie, zavádí vlastní přísná pravidla na podporu prodeje vozidel s nulovými emisemi. V letošním roce požaduje, aby každá značka dosáhla 22 % podílu elektromobilů na svých prodejích.

Nízký zájem navzdory snížení cen

Zákazníci v Británii, podobně jako v kontinentální Evropě, po elektromobilech nesáhnou ani při výrazném snížení jejich cen. Ačkoliv jejich prodeje v říjnu meziročně vzrostly o 25 %, za prvních devět měsíců roku tvořily pouhých 17,8 % z celkových registrací nových aut. Podle Mikea Hawese, generálního ředitele Asociace výrobců a obchodníků s motorovými vozidly (SMMT), automobilky investovaly nejméně dvě miliardy liber na podporu prodeje elektromobilů, ale nízký zájem ohrožuje splnění ekologických cílů i budoucí investice.

Automobilky, které nesplní stanovené kvóty, čelí pokutám až 15 000 liber za každé chybějící vozidlo.

Problém s nabídkou spalovacích vozů

Nedostatek zájmu o elektromobily vede k tomu, že prodejci omezují prodej vozů se spalovacími motory. Tento paradox zmiňuje Robert Forrester, výkonný ředitel společnosti Vertu Motors: „Nemůžeme prodávat auta, která zákazníci chtějí, ale máme prodávat ta, která nechtějí.“ Kvůli tomu se dodací lhůty prodlužují, protože výrobci zpomalují výrobu běžných aut, aby splnili kvóty na elektromobily. Například na některých místech se čeká na nový vůz až do února příštího roku.

Budoucnost: ještě přísnější kvóty

Problémy s kvótami na elektromobily se pravděpodobně ještě zhorší. V roce 2025 vzroste požadovaný podíl elektromobilů na 28 %, a do roku 2030 až na 80 %. Tato situace přichází v době, kdy britská vláda snižuje státní podporu prodeje vozidel s nulovými emisemi.

Podobná situace panuje i v Evropské unii. Automobilky zde musí udržet průměrné emise flotily pod 95 gramů CO₂ na kilometr na jedno auto. Generální ředitel Renaultu Luca de Meo nedávno varoval, že pokud se prodeje elektromobilů nezvýší, evropský automobilový průmysl by mohl čelit pokutám až 15 miliard eur za více než 2,5 milionu vozidel.

Závěr

Politici podle výrobců ignorují skutečnost, že automobilky v tržním systému nemohou zákazníky donutit kupovat vozidla, která jim nevyhovují. Současná pravidla způsobují nejen problémy pro automobilový průmysl, ale i ztráty na straně zákazníků a prodejců.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz