Prodej elektromobilů v EU během 11 měsíců klesl o 5,4 %, registrovalo se jich přes 1,3 milionu
V Česku je aktuálně provozováno přes 36 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1, k dispozici mají více než 5 600 veřejných dobíjecích bodů. Od ledna do listopadu bylo v Česku registrováno 9 943 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 60,8 % více, podíl na všech registracích dosáhl 4,7 %. V zemích EU bylo letos ve stejném období registrováno 1 303 686 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 5,4 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 13,4 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V EU bylo od ledna do listopadu registrováno 9 726 049 nových osobních vozidel (meziročně o 0,4 % více), z nich 1 303 686 bylo bateriových elektrických (meziročně o 5,4 % méně). Bateriové elektromobily byly s podílem 13,4 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (33,7% podíl; meziročně -4,9 %), před hybridními bez externího dobíjení (30,7% podíl; meziročně +19,7 %), dieselové motorizace pak dosáhly podílu 12,1 % (meziročně -11,2 %), plug-in hybridní 7,0 % (meziročně -8,0 %).
Meziročně bylo v zemích EU registrováno o 73 802 osobních bateriových vozidel méně, na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 122 517 (-28,8 %, pozn. meziroční pokles ovlivněn ukončením dotačních pobídek v průběhu loňského roku). V součtu ostatních zemí (mimo Německa) počet registrací BEVs meziročně vzrostl. Z těch větších trhů byl meziroční pokles registrací BEVs evidován např. ve Finsku (-28,8 %, 19 539 BEVs), Irsku (-24,2 %, 17 163 BEVs), Švédsku (-16,9 %, 83 636 BEVs). Naopak růst zaznamenaly např. Belgie +38,5 % (120 264 BEVs), Nizozemsko +11,8 % (115 019 BEVs), Dánsko +48,4 % (78 446 BEVs).
„Česko patří mezi 14 zemí EU, kde byl v uplynulých jedenácti měsících evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 9 943 vozidel představovalo 60,8% růst. V tomto ohledu patří Česko v letošním roku téměř na špici, když před námi je s 61,8% meziročním růstem pouze Malta (2 055 BEVs). Efekt Záručního programu ELEKTROMOBILITA Národní rozvojové banky, který v průběhu letošního roku v Česku probíhal, je nezpochybnitelný, nicméně zdaleka ne všichni této pobídky při nákupu nového elektromobilu využili. Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až 15., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (4,7 %), když nižších podílů dosáhlo letos jen pět zemí: Itálie (4,1 %), Bulharsko (4,0 %), Polsko (3,0 %), Chorvatsko (2,7 %) a Slovensko (2,5 %). Aktuálně je v Česku provozováno přes 36 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, k dispozici mají více než 5 600 veřejných dobíjecích bodů,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Tesla letos drží 34% podíl na trhu s novými osobními elektromobily v Česku
Z pohledu značek si letos během uplynulých jedenácti měsíců v Česku nejvíce registrací nových osobních bateriových elektromobilů připsaly automobilky Tesla (3 394), Škoda (1 538), Volvo (864), Volkswagen (611), BMW (501) a Hyundai (480). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (1 855), Škoda Enyaq (1 535), Tesla Model 3 (1 490), Volvo EX30 (735), Hyundai Kona (309), MG4 (257) a Volkswagen ID.3 (191).
Registrace dalších kategorií BEVs v období leden-listopad:
– lehká užitková vozidla (530 ks, meziročně +66,7 %, tržní podíl 2,7 %)
– nákladní automobily (25 ks, meziročně +16 ks, tržní podíl 0,3 %)
. elektrobusy (40 ks, meziročně +37 ks, tržní podíl 3,3 %)
« Test Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220 Evropské prodeje Toyoty C-HR dosáhly jednoho milionu kusů »