Prodej elektrických aut v Evropě stále klesá. Daří se jen Číňanům
Podle dat společnosti JATO Dynamics bylo v srpnu registrováno celkem 125 070 elektromobilů, což znamená meziroční propad prodeje o 36 procent. Tento pokles je největší od ledna 2017, kdy se začaly registrace sledovat.
Analytik Felipe Munoz poznamenal: „Spotřebitelé ztrácejí zájem o elektromobily. Ovlivňuje to řada faktorů, jako jsou nejasnosti kolem dotací, vysoké ceny a obavy z nízké zůstatkové hodnoty elektrických aut.”
S tím souvisí i pokles tržního podílu elektromobilů, který se zmenšil z 21,8 procenta v srpnu 2023 na 16,6 procenta v minulém měsíci. Největší ztráty v registracích elektromobilů zaznamenaly automobilky Renault Group (-64 %), SAIC (-65 %) a Stellantis (-52 %).
Z pohledu jednotlivých značek klesl prodej elektromobilů Volkswagenu o 46 % a BMW ho tak předběhlo. Kromě toho výrazné poklesy zaznamenaly i značky Smart (-68 %); MG (-65 %); Opel/Vauxhall (-63 %); Citroën (-63 %); Fiat (-55 %); Hyundai (-53 %) a Kia (-50 %).
Na druhou stranu, podíl čínských výrobců na trhu elektromobilů (včetně společností Volvo, Polestar a Lotus, které vlastní Geely) vzrostl z 10,5 % v srpnu 2023 na 15,5 % v minulém měsíci. Růst prodejů elektromobilů vyrobených v Číně byl výrazně podpořen úspěchem modelu Volvo EX30, který se stal v srpnu bestsellerem v Evropě. S téměř 6 700 prodanými kusy obsadil druhé místo za dominantní Teslou Model Y, která dosáhla přes 13 400 prodaných kusů a předběhl Teslu Model 3. Nejúspěšnějším evropským elektromobilem v srpnu byl Enyaq s téměř 5 500 prodanými kusy, i když jeho prodeje meziročně poklesly o 18 procent.
Značka | Srpen 2023 | Srpen 2024 | Rozdíl (kusy) | Rozdíl (%) |
---|---|---|---|---|
Tesla | 33 810 | 19 088 | –14 722 | -43,55 % |
BMW | 13 202 | 12 165 | –1 037 | -7,86 % |
Volkswagen | 20 935 | 11 363 | –9 572 | -45,73 % |
Volvo | 4 354 | 9 793 | +5 439 | +124,93 % |
Mercedes | 9 408 | 7 893 | –1 515 | -16,10 % |
Audi | 8 183 | 6 312 | –1 871 | -22,86 % |
Škoda | 8 107 | 6 198 | –1 909 | -23,54 % |
Peugeot | 6 844 | 4 741 | –2 103 | -30,73 % |
Hyundai | 9 700 | 4 598 | –5 102 | -52,60 % |
Kia | 8 865 | 4 435 | –4 430 | -49,97 % |
Renault | 6 292 | 4 123 | –2 169 | -34,48 % |
MINI | 3 204 | 3 368 | +164 | +5,12 % |
BYD | 2 808 | 3 327 | +519 | +18,49 % |
Cupra | 5 208 | 3 320 | –1 888 | -36,25 % |
Opel/Vauxhall | 8 611 | 3 164 | –5 447 | -63,27 % |
SAIC | 8 871 | 3 068 | –5 803 | -65,41 % |
« Podpojištění auta krátí pojistné plnění i při menších nehodách. Pozor také na to, že cena staršího vozu může růst „Jsou před námi,“ přiznal zaskočený šéf Fordu poté, co vystoupil z čínského automobilu »