Prodej aut v EU v říjnu stagnoval. Elektromobily klesají dál
Po dvou měsících poklesu se trh s novými automobily v Evropě v říjnu 2024 stabilizoval. Podle nejnovějších údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) se počet nových registrací v EU zvýšil o 1,1 %. Vývoj na čtyřech hlavních trzích však ukazuje smíšené výsledky. Ve Španělsku došlo k nárůstu o 7,2 % a v Německu o 6 %, zatímco Francie a Itálie zaznamenaly poměrně výrazný pokles registrací nových aut o 11,1 % a 9,1 %.
Za prvních deset měsíců roku 2024 zůstaly registrace nových aut stabilní s nárůstem o 0,7 %, což v praxi znamená stagnaci. Počet registrací dosáhl v EU 8,9 milionu kusů. Pozitivní trend zaznamenaly Španělsko (+4,9 %) a Itálie (+0,9 %), zatímco ve Francii a Německu prodej nových aut klesl – o 2,7 % a 0,4 %.
Pohon a preference
Čisté elektromobily (BEV) v říjnu 2024 stagnovaly s podílem 14,4 % na trhu. Za prvních deset měsíců však jejich prodej oproti roku 2023 výrazně poklesl, téměř o 5 % (hlavně kvůli Německu, kde po zrušení dotací prodeje klesly o 26,6 %). Tržní podíl elektromobilů se snížil z 14 % na 13,2 %. Registrace plug-in hybridů (PHEV) v říjnu klesly o 7,2 %, což představuje tržní podíl 7,7 %. Za prvních deset měsíců roku byl jejich prodej téměř na stejné úrovni jako v roce 2023, se zanedbatelným poklesem o 0,7 %.
Hybridy bez nutnosti dobíjení (full a mild hybridy) jsou v posledních měsících jednoznačně nejprodávanějšími vozy v EU. V říjnu meziročně vzrostly jejich registrace o 17,5 %, čímž dosáhly tržního podílu 33,3 % (nárůst z 28,6 % oproti minulému roku). Tento výsledek znamená, že hybridy překonaly benzínové vozy v tržním podílu už druhý měsíc po sobě. Registrace benzínových vozidel v říjnu klesly o 5,2 % na tržní podíl 30,8 %. Hybridy tak měly mírně navrch.
Naftové vozy pokračují v poklesu – jejich registrace se v říjnu snížily o 9,1 %, s tržním podílem pouze 10,9 %.
Změny na trhu
Data ukazují, že evropský automobilový trh prochází významnými změnami v preferencích spotřebitelů. Roste zájem o hybridní elektrifikované vozy, a to částečně na úkor elektromobilů i benzínových aut.
.« Co nevíte o vodíkových vozech: Nádrž má tři pláště, tankování řídí elektronika Čínským elektromobilům se daří a v Evropě chtějí porazit Teslu »