Prodej aut v ČR za tři čtvrtletí stoupl o 2,65 procenta na 171.999 vozů
Prodej nových osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 2,65 procenta na 171.999 vozů. V září se zvýšil o šest procent. Podíl elektromobilů na registracích stoupl díky dotacím na 4,2 procenta a v září byl jejich podíl osmiprocentní. Zástupci Svazu dovozců automobilů o tom dnes informovali na tiskové konferenci.
První je značka Škoda Auto s 58.268 prodanými vozy, což je však meziroční pokles o 1,15 procenta, následuje Hyundai s poklesem o 0,26 procenta na 15.578 registrací a třetí je Toyota s růstem o 9,1 procenta na 14.330 aut. Na dalších místech jsou Volkswagen, Kia a Dacia. Nejprodávanějším modelem je i nadále Škoda Octavia s 15.522 vozy, druhá je Škoda Karoq (8039) a třetí Škoda Kodiaq (7742).
Nejoblíbenější třídou jsou vozy SUV s podílem 48,1 procenta, následuje nižší střední třída s 16,3 procenta a na třetí příčce jsou malé vozy s 8,5 procenta. Přes 65 procent prodaných aut mělo benzinový motor a 25,8 procenta naftový agregát. “Dotační výzva ministerstva průmyslu zvýšila podíl prodávaných elektromobilů nad čtyři procenta. Její kapacita je však již ze zhruba 87 procent vyčerpána a po jejím skončení lze na trhu elektrických aut očekávat pokles,” podotkl tajemník svazu Josef Pokorný.
Za celý letošní rok předpovídá poradenská firma PwC prodej osobních vozů na úrovni 226.000 aut, což je o zhruba dvě procenta více než loni. Aktualizovaná predikce je na spodní hranici odhadu, který PwC zveřejnila v pololetí. “Poptávka po automobilech je stále ovlivněna slabším ekonomickým růstem. Aktuálně však již pozorujeme postupná drobná zlepšení. Ve srovnání s minulými roky výrobci již nečelí významným výpadkům dílů a většina automobilek již hlásí výrobu bez problémů. Tématem i nadále zůstává přechod na elektromobilitu, kde zůstává poptávka spotřebitelů zatím vlažná,” uvedl expert PwC Pavel Štefek.
Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o pět procent na 16.803 aut. Vede Renault s 2543 prodanými dodávkami, druhý je Ford s 2283 vozy a třetí Toyota, která prodala 2161 užitkových aut. Nejoblíbenějšími modely jsou Renault Master a Iveco Daily.
Registrace nákladních vozidel klesly o 13,5 procenta na 6833 aut. V září ale výrazně narostly o 22 procent. Vede Mercedes-Benz s 1328 vozy, následuje Volvo a Scania.
Prodej autobusů se zvýšil o téměř 68 procent na 919 vozidel. V září se pak jejich odbyt více než zdvojnásobil. První je Iveco Bus se 412 registracemi, následují MAN a SOR.
Celkové registrace nových motocyklů se zvýšily o 8,1 procenta na 25.157 strojů. V devátém měsíci pak zaznamenaly nárůst o 19,3 procenta. Vede japonská Honda s 5894 prodanými motocykly, následuje čínská CF Moto s 2539 stroji a třetí Yamaha prodala 1684 motocyklů.
.« Auta z Číny mají v Česku podíl do deseti procent, elektromobily vyšší Brusel má zelenou k zavedení cel na čínské elektromobily »