img_9400

Proč se nová Škoda Scala představila zrovna v Izraeli a co bude dál? Známe odpovědi

8. 12. 2018 • Novinky, Zajímavosti

Nová ŠKODA SCALA se světu představila tento týden v izraelském Tel Avivu a ihned spustila ohromnou lavinu mediální pozornosti. Není divu, nová “škodovka” je v naší zemi spíše společenskou událostí. Byli jsme na místě a show to byla opravdu velkolepá. Celosvětové premiéry se zúčastnilo stovky hostů z 27 zemí světa. Mnoho z vás určitě zajímá důvod, proč mladoboleslavská automobilka uspořádala představení zrovna v pulsující metropoli Tel Aviv. Důvodů je hned několik a jsou poměrně zajímavé.

Město Tel Aviv patří k celosvětově nejvýznamnějším hotspotům pro IT-startupy. Kompaktní model SCALA totiž zaujme špičkovou konektivitou a udělal velký krok vpřed také díky novým mobilním online službám infotainmentu. Česká automobilka má ale také řadu dalších důvodů. Prostřednictvím svého importéra Champion Motors je ŠKODA nejsilnější evropskou značkou v Izraeli. Obě společnosti v Tel Avivu také provozují společný podnik ŠKODA AUTO DigiLab Israel. ŠKODA AUTO zde spolupracuje s inovativními startupy v oblasti digitalizace a služeb mobility. Můžeme se tak těšit na velmi zajímavý progres v budoucích modelech v tomto ohledu. Prozradíme, že studio také pracuje na softwaru pro nadcházející elektrifikované modely a také superrychlé nabíjecí stanice.

Nástupce modelu Rapid, první ŠKODA na modulární platformě MQB a zároveň s netradičním jménem – SCALA –  na první pohled zaujme výrazným a na poměry značky odvážným vzhledem, který se až tolik neliší od studie Vision RS.

Vůz narostl do všech směrů a získal mnohem dospělejší a vyváženější tvary než jeho předchůdce. Musím podotknout, že naživo vůz působí mnohem proporčněji a opravdu mu to sluší. Ostře řezaná příď je zatím nejdynamičtějším designovým počinem v historii značky a záď pak rozhodně nejpokrokovějším. Zaujme zde logo v podobě nápisu na prosklené ploše kufru a nebo blinkry nabíhající ze strany. Osobně se mi líbí i přední světla navazující na masku chladiče. Pokud vůz vyšperkujete většími koly a zajímavou barvou, opravdu zaujme.

To platí i o interiéru, který bourá zažité konvence všech předchozích modelů značky. Pryč je nízko posazený displej a unifikace. SCALA dostala virtuální kokpit, nový palubní systém v podobě tabletu na vrcholu palubní desky a moderní konektivitu včetně asistenčních systémů. Vůz je již tradičně velmi praktický a uvnitř nabízí bezkonkurenční prostor pro posádku. Pochvalu si zaslouží i sedadla, která jsou mnohem dospělejší než u předchůdce. Disponují překvapujícím bočním vedením a pohodlím. Středový tunel s řadící pákou už není utopen dole, ale příjemně dostupný. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel.

Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25“. Jedná se o největší displej v rámci třídy kompaktních vozů. Displeje infotainment systémů třetí generace na bázi řady MIB mají úhlopříčku o velikosti od 6,5“ do 9,2“. Dotyková obrazovka je komfortně umístěna vysoko tak, aby byla dobře čitelná pro řidiče i spolujezdce. Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz ŠKODA SCALA vždy online. V interiéru je mezigenerační posun přímo revoluční.

ŠKODA SCALA nabízí také vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, Bi-LED přední světlomety a full LED zadní světla, dostatek místa pro zavazadla i cestující a mnoho prvků Simply Clever. Model vstoupí na trh v první polovině roku 2019.

Tři benzinové motory TSI o objemu 1,0 nebo 1,5 l a jeden naftový motor 1,6 TDI pokrývají výkonové spektrum od 70 do 110 kW (95 až 150 k). V průběhu roku 2019 bude následovat motor 1,0 G-TEC o výkonu 66 kW (90 k) s pohonem na ekologický zemní plyn (CNG). Pět úsporných motorů vybavených turbodmychadlem samozřejmě splňuje emisní normu Euro 6d TEMP. Na přání je nabízen systém Sport Chassis Control, který nabízí nastavení podvozku s režimy Normal a Sport, které lze přepínat ve volbě jízdního režimu Driving Mode Select.

Vrcholnou motorizaci vozu ŠKODA SCALA tvoří motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Zvláštností tohoto motoru je aktivní řízení válců (ACT), které v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce, což řidič téměř nepostřehne, a snižuje tak spotřebu. Tento čtyřválcový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Ostatní benzinové motory jsou tříválcové a mají objem 1,0 l. Základní motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) přenáší hnací sílu přes manuální pětistupňovou převodovku. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a nabízí točivý moment 250 Nm. Díky standardně dodávanému systému SCR se vstřikováním AdBlue a filtru pevných částic splňuje tento motor emisní normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznětový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG. Objem palivové nádrže u těchto tří benzinových motorů a u motoru TDI činí 50 l. Nejekologičtější variantou vozu ŠKODA SCALA je motor 1,0 G TEC o výkonu 66 kW (90 k), který bude následovat v průběhu roku 2019.

Ještě více možností individualizace a sportovního charakteru umožňuje nový, na přání dostupný systém Sport Chassis Control. Podvozek, který je o 15 mm nižší, nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou tlumičů, které jsou elektronicky ovládané ventilem. To umožňuje sportovnější jízdu a intenzivnější kontakt s vozovkou. Řidič může přepínat obě nastavení v menu volby jízdního režimu Driving Mode Select, která je dodávána společně se systémem Sport Chassis Control. Volba jízdního režimu Driving Mode Select také ovlivňuje reakci volantu, motoru a převodovky a umožňuje přepínání čtyř režimů Normal, Sport, Eco a Individual.

Jaké jsou další plány?

Vedení na místě mělo plnou hlavu právě představené novinky, ale i tak jsme se zeptali na budoucnost značky. ŠKODA se chystá na modelovou ofenzívu zejména mezi elektrickými modely a už příští rok představí první dva. Jedním z nich bude SUPERB. Další elektrifikované modely budou následovat v dalších letech. Transformace v moderní globální značku je tak v plném proudu. Čeká nás také nové nejmenší SUV, které zatím neodtajnilo své jméno. Vedení automobilky nám také nepřímo vyvrátilo tvrzení, že tento městský crossover nahradí dosluhující FABII KOMBI.  Tyto dva modely jsou dvěma různými projekty Škodovky, které na sobě vzájemně nejsou nijak závislé. Dle tohoto tvrzení tak můžeme soudit, že o malý kombík nepřijdeme.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz