skoda-octavia-kaliace-stopy-na-skle_02-clanokw

Proč se na zadním skle automobilů objevuje zvláštní vzor? A je možné to reklamovat?

14. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Možná jste si toho už všimli. Na většině automobilů se za určitých světelných podmínek na zadním skle objeví neobvyklý vzor. A ještě výrazněji ho uvidíte, pokud nosíte polarizační brýle. Jak se to stane? Naznačuje to snad nějakou vadu?

Auta jsou nesmírně složité stroje a většinu svých záhad skrývají pod karoserií. Jednu zvláštnost ale můžete spatřit na vlastní oči. Jde o záhadný vzor, který se objevuje na oknech automobilů. Nejčastěji se ukazuje na zadních sklech, ale může se objevit i na bočních. Jsou to jakési skvrnky v přesném geometrickém uspořádání, které vypadají, jako by byly úmyslně vytvořeny. V šeru si jich nevšimnete, ale pod určitým úhlem a za denního světla jsou tyto vzory dobře viditelné. Zvláště pokud máte polarizační brýle, které tento optický jev ještě zvýrazňují.

Někteří majitelé aut se bojí, že se jedná o výrobní vadu. Ve skutečnosti to ale není pravda. Automobilky mají pro tento jev technický termín „quench marks“, což znamená „stopy kalení“. Nejde o žádnou novinku. Tento vzor se objevuje i na starších automobilech, třeba 20 nebo 30 let starých. Vysvětlení se skrývá v procesu výroby tvrzeného skla, které se používá hlavně na zadních oknech. Sklo je zahříváno na asi 500 °C a poté rychle ochlazeno. Tento kalicí proces dodává sklu pevnost. Chladicí trysky však nejsou schopné ochladit sklo zcela rovnoměrně, což vede k nerovnoměrnému smrštění molekul na povrchu. To způsobuje i nerovnoměrné odrazy světla.

Tyto stopy kalení jsou tedy normálním výsledkem výrobního postupu a neznamenají žádnou vadu skla. Přesto mohou být opticky rušivé. Několik let zpět musel koncern General Motors reagovat na stížnosti majitelů, kteří se domnívali, že tato optická vlastnost skla je vadná a důvodem k reklamaci. GM pak muselo svým zákazníkům vysvětlit, že tomu tak není. „Skvrny jsou způsobeny výrobním procesem a jedná se o stopy kalení ve skle. Jde o neúmyslný vedlejší efekt temperovacího procesu,“ uváděli.

Servisní technici byli poučeni, aby zákazníkům vysvětlili, že není nutné okno vyměnit. Nové okno by mělo stejné vlastnosti. Na předních sklech se s těmito stopami nesetkáte. To proto, že čelní skla jsou vyráběna jiným způsobem. Obvykle jsou vrstvená, mezi dvě vrstvy skla je vložena polyvinylová fólie. Takové sklo je méně tvrdé, ale pružnější, což je při nehodě výhodnější než samotná pevnost. Někdy se však tvrzené sklo používá i na bočních oknech. Záleží na konkrétním modelu automobilu. Tvrzené sklo se můžete setkat i u starších automobilů z dob socialismu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz