ss_562a931d87f1e3750841405c9b7e6c2b3925e618-1920x1080

Proč lidé často haní nová auta? Za tímto názorem stojí jednoduchý důvod

27. 5. 2019 • Novinky

Známe to všichni a můžeme to číst vesměs všude na internetu. Nemusí se přitom jednat jen o odborné automobilové tituly, ale i velká masmédia. Co mám na mysli? Jen si otevřete test nějakého současného auta a v komentářích pod článkem to uvidíte hned. Lidé nenávidí nová auta! Jsou prý špatná, nekvalitní a stavěná jen na to, aby vydržela záruku. Také špatně jezdí a jsou plná zbytečné elektroniky. Verdikt je pak vždy stejný: Než jezdit moderní naleštěnou bídou, radši zůstanu u staré plechovky, která má charakter a vůbec to bylo poslední dobré auto té či oné značky. Pak už to nestálo za nic. Automobilky už nestaví řidičská auta, jen nudné škatule. Přitom dřív to přece bylo všechno jiné a lepší!

Kde jsou sportovní auta? Auta s charakterem, atmosférou a za lidovou cenu. Jasně, máme tady Ferrari a podobné, jenže to je pro snoby, kteří na to nakradli. Dříve měla přece každá automobilka dostupný sportovní vůz pro obyčejného pracujícího člověka. Třeba Fiat Coupé, Toyota Celica, Opel Calibra, Ford Probe, Nissan Silvia a vždyť i ten Peugeot dělal 406 Coupé. Co teprve BMW E46, to bylo poslední dobré auto na této planetě, počkat, nové vlastně stálo milion a půl, fuj, takovou moderní hajtru přece nikdo tehdy nemohl chtít a také mělo elektronický plyn… Proč už je nikdo nevyrábí? Výrobci zaplňují každou skulinku na trhu nějakým odporným crossoverem a nikdo s tím nic nedělá! Nová auta budou za deset let ve šrotu a najít mezi nimi ‚držák‘ je nemožné.

Tak co, jste doma? Tohle je novodobý mor internetových diskuzí a setkáte se s ním jednoduše všude. Za tímto chováním stojí několik jednoduchých faktorů, pojďme se na ně podívat a říct si pravdu do očí.

Póza a peníze

Nadávat na vše je dnes v módě. Stejně tak je v módě tesknit po starých časech a kritizovat dnešní auta. Takové skupiny lidí jsou hned dvě. Jedna si říká petrolheadi a myslí si, že je to strašně cool. Druhá si neříká nijak a není tolik radikální, jádro problému však má stejné. Petrolheadi mají ve zvyku honorovat stará auta, jejich modla je Toyota Supra čtvrté generace, AE86, Miata nebo Nissan Skyline. Pak samozřejmě další nespočet podobných sporťáků z devadesátek. Ta fanatičtější část nedá dopustit na zmíněná BMW.

Často vám řeknou, že automobilky upadly na beznadějné dno, protože si dovolují vyslyšet přání zákazníků a stavit auta, jaké lidé opravdu chtějí kupovat. No jen si to představte, že někdo v dnešní době chce Porsche s automatem, ve čtyřkolce a s luxusním interiérem, jak odporné! Co ta turba? Jak mohla V8 v M3 ustoupit šestiválci s dvojicí turb? Co na tom, že první M3 byla čtyřválec a taková M5 E34 šestiválec. Co na tom, že v osmdesátkách byla turba tak cool, že se nápisem TURBO musela polepit celá karoserie. Petrolheadi jsou vtipná schizofrenní stvoření.

Porsche 911 R - Young and Old

Především křičí, že chtějí řidičské auto, které bude zároveň levné a pod kapotou disponovat atmosférou a pohonem zadních kol nejlépe se samosvorným diferenciálem mezi nimi. Stejná skupina lidí si pak takové auto nekoupí, když Toyota vyslyší jejich nářky a postaví GT86. Auto za cenu Octavie. Najednou je takové auto slabé, pojede ho na rovině každý v 2.0 TDI a přece si nekoupí auto, které je dobré jen v zatáčkách… No a taky na něj nemají peníze. Petrolheadi jsou totiž většinou chudí a tento prostý fakt schovávají za lásku ke starým autům. Tím jsme se dostali k jádru problému. Ten je tady s námi od nepaměti, dříve jen lidé neměli internet a nemohli ventilovat svou frustraci schovanou za pojem petrolhead.

Druhá skupina je na tom veskrze podobně, jen vám nebude tvrdit, že chtějí řidičské sportovní auto. Budou vám tvrdit, že chtějí poctivou starou mechaniku bez zbytečné elektroniky a výbavy, kterou stejně nepotřebují. Budou vám tvrdit, že jejich jedničková Fabia, Octavia nebo nejlépe Felicia jsou nejlepší držáky pod sluncem a do smrti budou jezdit radši nimi, než aby je vyměnili za ty nové předražené a nekvalitní krámy. Jako argument budou obvykle uvádět libovolné průšvihy poslední doby, ať už to jsou vozy koncernu Volkswagen s první generací motoru 1.2 TSI, všeliká BMW z nedávné doby, nepovedené turbodiesely a cokoliv dalšího, co se prostě nepovedlo. Takovým lidem chybí jen peníze, ale neschovávají se za pojem petrolhead. Svou touhu po novém a lepším, frustrovanou vědomostí, že ji však nemůžou uspokojit, ventilují glorifikací starých aut.

Stará auta jsou ve všem překonána

Začněme logicky. Stará auta byla jednoduchá, lehká, malá a spartánská z jednoho prostého důvodu – v té době žádná technologická výbava neexistovala. Jednoduché, že? Nebyla taková, protože lidé nechtěli luxus, čtyřkolky nebo dotykový displej. Byla taková, protože tehdejší technologie výroby a nabídka příslušenství odpovídala své době. Vyrobte dnes spartánské auto bez výbavy a koupí si jej 10 lidí. Lotus by vám o tom něco pověděl.

Nalijme si čistého vína, stará auta jsou dávno za zenitem a překonána. Jejich motory jsou neefektivní, slabé a zastaralé. Jejich podvozky neuměly kombinovat více jízdních dovedností, karoserie hnily před očima a interiér byl zpracován podle toho, jak se směna zrovna vyspala. Bezpečnost? To je sázka na jistotu, že ve starém autě při opravdové nehodě všichni zemřete. Zbytečná výbava? Snad jsme všichni natolik inteligentní a uvědomujeme si, že dnes není auto výsada bohatých a ukázka životního stylu.

ss_562a931d87f1e3750841405c9b7e6c2b3925e618-1920x1080

Dnes je to nutný dopravní prostředek pro miliardy lidí a je úžasné, že moderní auta a jejich asistenty, dokáží eliminovat chyby jejich řidičů. Říká vám něco přímá úměra? Dovedete si představit, že by takové masy lidí jezdily ve starých šunkách, které by neuměly minimalizovat jejich řidičské chyby? Opravdu byste chtěli být součástí takového provozu s vaší rodinou vedle vás? Hm? Tak přestaňte nadávat na moderní výbavu a buďte k sobě i ostatním fér.

No a ta spolehlivost? No jasně, u nového auta se těžko pozná, kde bude za deset let, to se uvidí přeci až ten čas uplyne. Argumentovat starým autem, které už čas prověřil natolik, že se dokázalo dožít současnosti je přece strašně pokrytecký nesmysl. Většina těch starých šunek skončilo v propadlišti dějin, shnilo na prach a nebo je majitelé dobrovolně odvezli do šrotu, aby je už nemuseli dotovat v servise. Stejně tak se to stane spoustě dnešních aut a stejně tak hromada z nich ukáže, že jsou spolehlivá. Čas rozhodne, která s námi budou i po několik dekádách, ale argumentovat tím teď, když to nikdo neví, je holé bláznovství.

Mám stará auta rád, obdivuji jejich charakter a kouzlo osobnosti. Taky jsem jich několik vlastnil, třeba tolik opěvované BMW E46 a ještě více jich řídil. Protože také řídím auta nová, vím, že ta stará jsou, pokud je chcete používat jako auta a ne jako hračky na srazy o víkendu, příšerná. Jsou nevhodná dnešnímu tempu provozu, nebezpečná vám i okolí a jednoduše stará. Přijměme realitu, jaká je.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz