Pro jízdu do práce by Čechům stačilo elektroauto. Pořídit si ho chce polovina z nich
Každý druhý Čech dojíždí do práce 15–30 minut, to v ranním provozu odpovídá nanejvýš 20 kilometrům. Tím nejrozšířenějším dopravním prostředkem je podle aktuálního průzkumu automobil. Podle vlastních slov by na takovou vzdálenost 89 % Čechů stačilo elektroauto. To nejpozději do 10 let plánuje pořídit 56 % respondentů.
Dojezdové časy do práce jsou u Čechů pod celosvětovým průměrem. Ten činí hodinu a devět minut. Naproti tomu 81 % Čechů dojíždí do půl hodiny, nejčastěji, ve 47 %, je to 15–30 minut. „Češi se vyznačují nízkou pracovní mobilitou, a to nejen ve formě stěhování za prací, ale i dojížděním,“ vysvětluje Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového prodeje ve Volkswagen Financial Services. Jen 4 % by byla ochotná se za prací přestěhovat, stejné procento by dojíždělo dál než 50 km.
V průměrné době, kterou dojíždí Češi za prací, se tak pohybují na té nejvyšší úrovni. Nejlépe jsou na tom podle celosvětové studie Dalia Research, s průměrnými 39 minutami, Japonci. V sousedních zemích, v Polsku a Německu, dojíždějí průměrně okolo hodiny, v Rakousku dokonce 70 minut. Nejhůře jsou na tom v Izraeli, kde se průměrný dojezdový čas do práce pohybuje nad 1,5 hodiny.
Časy dojíždění za prací
Pořadí | Země | Čas |
1 | Japonsko | 0:39 |
2 | Vietnam | 0:44 |
3 | Čína, Taiwan | 0:50 |
4 | Španělsko | 0:51 |
5 | Itálie | 0:55 |
… | ||
průměr | 1:09 |
Zdroj: průzkum agentury Dalia, 2017
Do práce v elektrovoze
Do zaměstnání se přitom Češi nejčastěji dopravují autem, ať již soukromým (53 %), nebo firemním
(6 %). „Zatímco např. ve Francii je populární tzv. spolujízda, kdy se do práce svezou jedním vozem kolegové nebo sousedé, u nás tento systém využívá 14 % populace a drtivá většina jezdí sama, popř. s někým z rodiny,“ doplňuje Cankař a dodává: „Z ekologického hlediska je ale velmi potěšující, že by 89 % respondentům stačilo do práce elektroauto.“
To si v následující dekádě plánuje pořídit 56 % řidičů, 16 % dokonce do pěti let. Největší ochotu projevují Pražané – třetina z nich totiž do práce dojíždí hodinu. „Pražané preferují hromadnou dopravu, která je sice pohodlná a ekologická, ale také poměrně pomalá. Elektrovůz, a to nejen auto, ale třeba i motocykl, pro ně představuje schůdné řešení,“ uzavírá téma Cankař.
.« 5 nejlepších sportovních limuzín. Kompromis mezi výkonem a luxusem Tato Škoda Octavia RS má 370 koní a 550 Nm. Spráská i opravdové sporťáky »