electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Zákaz aut na benzín a naftu: Zůstává jediná cesta, jak zvrátit obávaný krok

5. 11. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Jak dopadne záměr EU? Přísný zákaz aut na benzín a naftu, který znamená konec spalovacích motorů v nových vozech od roku 2035 lze zmírnit a upravit už jen syntetickými palivy. Starověrná předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová již dříve trvala na tom, že pokud bude pokračovat ve funkci, nedojde ke změně kurzu evropské politiky, pokud jde o takzvaný Green Deal.

Brusel si stále nechává otevřená jakási zadní vrátka, která může „otevřít“ a zajistit tak další rozvoj spalovacích motorů i po roce 2035. Jde o takzvaná syntetická paliva, která dokáží využívat spalovací motory v provozu, zatímco způsobují méně emisí CO2. Stále mají šanci získat označení klimaticky neutrálního paliva, což jim umožňuje rozvoj minimálně na trhu EU.

Víme, že v roce 2026 plánuje Brusel přehodnotit, zda budou spalovací motory poháněné syntetickými palivy skutečně povoleny. Tato alternativní paliva se vyrábějí i z obnovitelných zdrojů energie – pokud se napříč celým dodavatelským a výrobním řetězcem podaří vybalancovat množství emisí CO2 na nulu, mohl by se i spalovací motor jako druh pohonu zařadit mezi klimaticky neutrální alternativy. Na technologické proveditelnosti takového přístupu se však experti zatím neshodnou.

Stále neznáme konečný výsledek jednání o syntetických palivech na půdě evropských institucí. Problémem zůstává jejich podrobná a jednotná právní definice. I když na ní bude panovat shoda, neznamená to automaticky skutečné zavedení syntetických paliv do praxe, protože je ještě čeká mnoho implementačních výzev.

Několik vlivných německých politiků prezentuje syntetická paliva jako technologii, která má koexistovat vedle elektrického pohonu. Podporuje je například i šéf BMW Oliver Zipse, který předpovídá, že v opačném případě by EU mohla čelit konkurenční nevýhodě v globální soutěži.

Poměr ceny a výkonu u syntetických paliv však nadále vyvolává otázky: několik výrobních závodů se nachází v zámoří, například v Chile. Dlouhé přepravní trasy zvyšují uhlíkovou stopu i cenu paliva.

To, co v současnosti pravděpodobně nejvíce podněcuje diskusi o syntetických palivech, jsou slabé prodeje elektromobilů. Ale nejde jen o to. Zachování spalovacích motorů ve hře může být nakonec motivováno i zištnými důvody EU a automobilkami v ní působícími. Například tradiční němečtí výrobci aut generují se svými luxusními vozy největší tržby na velkých trzích jako je Čína.

Evropská komise bude jednat se zástupci odvětví, “aby v podstatě formulovala, jak můžeme utvářet tuto zářnou budoucnost, jak se můžeme držet cílů, jak můžeme zajistit předvídatelnost”, řekl Hoekstra (komisař EU pro klima) na slyšení v Evropském parlamentu (EP). “Mnoho generálních ředitelů automobilek, se kterými jsem hovořil, řeklo, že ty cíle splnit dokážou,” řekl Hoekstra, aniž jmenoval konkrétní společnosti.

Hoekstra řekl, že odvětví ale požaduje větší veřejné investice do infrastruktury pro nabíjení elektromobilů. “A já si myslím, že je to spravedlivý požadavek,” dodal.

Evropská komise už na žádost Německa souhlasila s úpravou změn pro vyřazení aut se spalovacím motorem k roku 2035 tak, aby i po tomto termínu umožnila prodej automobilů na e-paliva. Ta se vyrábějí pomocí zachyceného CO2 a elektřiny z obnovitelných zdrojů. Teoreticky mohou být stoprocentně bez emisí.

“Co nemohu udělat, protože to byl proces, kde trvalo dosažení konsenzu velmi dlouho, je prolomit to, na čem jsme se u aut dohodli,” řekl Hoekstra na otázku zákonodárců, zda by Brusel zvážil i větší roli biopaliv.

Hoekstra usiluje o to, aby jej Evropský parlament na příštích pět let potvrdil ve funkci komisaře pro klima, ve které je od loňského října. Slyšení v EP Hoekstra absolvoval dnes, o schválení nové Evropské komise by měl europarlament rozhodnout koncem tohoto měsíce.

Zdroj: Merkur.de

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz