Při cestách do Německa pozor na pokutu za správné zimní obutí. Od října už nestačí pneumatiky M+S
Německo od letošního října změnilo požadavky na zimní pneumatiky u osobních automobilů. Co to znamená pro české motoristy a na co je třeba dát si pozor?
Od prvního listopadu až do konce března je v Česku povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky. Ovšem pouze v případě, že je na silnici vrstva sněhu nebo ledu nebo lze předpokládat, že se tak během jízdy stane. Neznamená to tedy, že zimní pneumatiky musíte mít na vozidle nazutá vždy. Pokud bude v půlce prosince dvanáct stupňů nad nulou, můžete vyrazit klidně na letních.
Mnoho řidičů, zejména těch, kteří jezdí málo, volí tzv. celoroční pneumatiky. Ty jsou dobrým kompromisem, pokud nejezdíte do horských oblastí. Pokud je na svém vozidle máte, dobře se podívejte. Většina z nich totiž má označení M+S, ale zároveň nemá na svém boku viditelný symbol hor a sněhové vločky, takže s nimi teoreticky v Německu nesmíte za zimních podmínek jezdit.
Pokuta je v tomto případě 60 euro, ale stejně jako v Česku platí, že musí být na vozovce sníh či led nebo lze předpokládat, že se tak během jízdy stane. V Německu končí povinnost zimního obutí o Velikonocích
Některé média mylně informovala o tom, že pneumatiky M+S (mud and snow, bláto a sníh) nově neuznává Slovensko. Není to pravda. Za zimní pneumatiku se považuje i celoroční pneu s označením M+S, potvrdilo slovenské Ministerstvo dopravy.
V sousedním Polsku dokonce zimní pneumatiky nejsou povinné, pouze doporučené. V Rakousku jsou povinné od 1. listopadu do 15. dubna.
Poptávka po celoročních pneumatikách nicméně dlouhodobě stoupá. Jejich výhody jsou zřejmé na první pohled: stačí vám jedna sada, kola nemusíte přezouvat (a skladovat), což v konečném důsledku ušetří hodně peněz. Jenže, „celoročky“ i přes velký technologický pokrok stále nemají na sněhu tak dobrou adhezi jako klasické zimní pneumatiky, hůře brzdí na mokru a máte s nimi větší spotřebu paliva. V neposlední řadě se více sjíždějí.
Důležité je zmínit, že všechny evropské celoroční pneumatiky s označením 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake – jde o známý symbol hor a sněhové vločky) vyhovují předpisům pro zimní provoz a jejich provoz je tedy legální i v Německu. Problém nebudete mít ani s plněním od pojišťovny v případě dopravní nehody. Jen je třeba splnit zákonný limit hloubky dezénu – 1,6 mm v letním období a 4 mm v zimním. Bez něj by pojišťovna mohla krátit pojistné plnění.
.« Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV. Jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků