Prémiový benzín je nezbytnost pro sportovní vozy. U běžných aut nemusí mít žádný přidaný efekt
Prodloužit životnost svého vozu by si přál snad každý řidič. Lepší výkon i stav motoru slibují majitelům aut reklamní poutače u benzinových pump upozorňující na prémiové benzíny. Vyplatí se ale tankovat dražší palivo? Jednatel společnosti Quick Stop Car Marek Zukal v článku prozrazuje, jaké jsou výhody a nevýhody benzínů s vyšším oktanovým číslem.
Motoristé v České republice i dalších evropských zemích sahají u tankovacího stojanu nejčastěji po Naturalu 95. Běžný bezolovnatý benzín je vhodný pro většinu moderních automobilů s benzinovými motory. Zákazníky láká na snadnou dostupnost i cenu, která bývá na rozdíl od prémiových variant paliva o jednotky korun nižší.
Čerpací stanice ale čím dál častěji rozšiřují také nabídku dražších benzínů s vyšším oktanovým číslem. Využití nacházejí prémiová paliva zejména u výkonnějších vozů. Cílí ale i na běžné řidiče, kteří svým vozům chtějí dopřát větší péči. Benzinové motory totiž v posledních dekádách získaly na výkonu, ale ztratily na odolnosti.
Kvůli přímému vstřikování do válců spojenému s recirkulací spalin dochází k vyššímu riziku zanášení uhlíkovými úsadami. U motorů tak může dojít ke kolísání výkonu, vyšší kouřivosti nebo klepání při přidání plynu. Vysokooktanové benzíny, které bývají o tři, čtyři koruny dražší, obsahují aditiva, která by měla udržovat palivový systém a vstřikovače paliva čisté.
Nezbytnost jen pro sportovní auta
Nejdůležitější roli ale vždy hraje to, na jaký typ benzínu bylo dané auto vyvinuto. „Při předepsaném benzínu 98 by řidiči neměli o tankování běžného benzínu vůbec uvažovat. Naopak u vozů, kterým je doporučeno palivo 95, nemusí být lepší benzín ničím přínosný. Efekt se vždy projeví až při dlouhodobém používání,“ vysvětluje Marek Zukal, majitel sítě servisů Quick Stop Car.
Přestože prémiový benzín zlepšuje výkon motorů s vyšší kompresí a snižuje riziko klepání, nepřináší pro běžné motory žádné významné výhody. Při používání v nekompatibilních vozidlech tak může vést ke zbytečným finančním výdajům bez toho, aby došlo ke zlepšení výkonnosti motoru.
Kdo by však neměl s tankováním prémiových benzínu otálet, jsou majitelé vysokovýkonných sportovních vozů. Těm je doporučeno palivo s oktanovým číslem alespoň 98. Při využití standardního benzínu by totiž časem došlo k nežádoucímu snížení výkonu.
Stav motoru v každém voze je pravidelně kontrolován při servisní prohlídce. Motoristé by měli zároveň dbát i na výměnu jednotlivých součástek, které se časem a pravidelnou jízdou opotřebovávají. „K výměně svíček by se měli řidiči uchýlit po čtyřiceti tisících najetých kilometrech, v případě oleje je výměna ideální po patnácti tisících kilometrech,“ uvádí Zukal.
Nový benzín s biosložkou
Novinkou, se kterou se řidiči mohou u českých pump setkat od letošního února, je také benzín E10. Jde o palivo obohacené o desetiprocentní etanol. Benzín je postupně zaváděn po celé Evropské unii a motoristé jej rozpoznají pod názvem Natural 95 E10 nebo Super E10. Díky obsažené biosložce je výhodou nového benzínu snižování emisí skleníkových plynů.
Pokud někdo váhá, zda benzín E10 využít, je vhodné opět přihlédnout k typu vozidla. Ekologická alternativa standardního benzínu totiž není kompatibilní se staršími vozy vyrobenými před rokem 2000. Doporučena není ani dlouho odstaveným automobilům, a to z důvodu potenciálních korozních účinků.
.« Test EcoWheel Squer mini: Alternativa ke skútru či Aixamu, která se všude vejde Česko zůstává rájem ojetých kombíků: Je to evropské unikum »