crop_727_477_15819sss46395-benzin5

Prémiové palivo nemusí být jen placebo: Vyzkoušeli jsme, kdy se vyplatí

29. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Máte konstrukčně náročnější motor, který dá hned pocítit svým hrubým chodem, když mu nedáte napít po chuti? Nebo jen chcete dopřát svému plechovému miláčkovi kvalitní potravu? Možná se ptáte, zda tankovat prémiové palivo a jestli to má vůbec nějaký smysl. Právě pro vás jsme to vyzkoušeli.

Co to vlastně prémiová paliva jsou?

Co se týče benzínu, jsou to v podstatě všechna paliva, která mají na stojanu označené uvedeno vyšší oktanové číslo, než je standardních 95 oktanů. Prémiová paliva obsahují vyšší množství aditiv, díky čemuž poskytují špičkový výkon a motor prokazatelně čistí a udržují ho čistý. Výsledkem pravidelného používání prémiových paliv je nejen prodloužení životnosti motoru, ale navíc lepší výkon.

Vyplatí se prémiový benzín do běžného auta?

Pokud je auto navrženo ke konzumaci benzínu s 95 oktany, občasné natankování prémiového paliva mu rozhodně neuškodí. Zda mu pomůže? Může pomoci palivové soustavě, případně vstřikovačům, resp. jiným částem, které očistí od usazenin. Prémiový benzín je určen pro motory s vyšším výkonem a rovnou ho předepisuje výrobce. Nižší oktanové číslo by mohlo způsobit nežádoucí detonace, se kterými se elektronika motoru nemusí vypořádat.

V současnosti už i některé maloobjemové přeplňované motory, které mají vyšší kompresní poměr, mají požadavek na použití automobilového benzínu s oktanovým číslem vyšším než 95. Pokud máte motor, který je hnán do extrémů (například stále více populárnější automobily třídy hothatch), určitě na palivu nešetřete a dopřejte mu, co si zaslouží a ptá. Odmění vás lepším průběhem výkonu a v některých případech i menší spotřebou.

Vyplatí se prémiová nafta do běžného auta?

Zcela odlišná situace je u naftových motorů. Zatímco u benzínu je oktanové číslo obvykle vyšší ve prospěch prémiového paliva, v naftovém případě může být, tady pozor, cetanové číslo úplně stejné. Důležité jsou aditiva, které palivo obsahuje.

Starší komůrkové naftové motory se obejdou i bez kvalitní nafty. Mohou však trpět naftové čerpadla a vstřikovače. U novějších naftových motorů je doslova nezbytností tankovat kvalitní naftu. Čím kvalitnější, tím lepší. Pravidelné nebo alespoň občasné tankování prémiového paliva se příznivě podepíše na stavu palivové soustavy vašeho motoru a příznivější spotřebě.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz