Přelomový vynález, který dobije elektromobil zdarma a kdekoliv
Móda solárních panelů si již našla cestu i do automobilového průmyslu, díky produktu, který dokáže dodávat vozu elektřinu nejen při jízdě, ale i během stání. Tento systém je bezemisní, relativně výkonný a funguje zcela zdarma, čímž dále snižuje provozní náklady elektromobilů.
Firma GoSun, známá svými produkty pro solární elektrárny, přišla s novinkou, která umožňuje elektrickým vozidlům nabíjet baterii přímo pomocí sluneční energie. Její EV Solar Charger dokáže dobít vůz kdekoli, aniž by bylo nutné hledat veřejnou nabíječku, což je ideální pro dlouhé cesty, kempování mimo dosah sítě nebo v případě nouze.
Toto zařízení je vybaveno solárním panelem s výkonem 200 wattů a váží 32 kilogramů. Je kompatibilní se všemi typy elektrických a plug-in hybridních vozidel, která mají střešní nosič, na který jej lze snadno během 20 minut připevnit.
Největší výhodu však poskytuje, když je vůz zaparkovaný. V této situaci lze panel rozložit na soustavu více panelů, které pokrývají čelní sklo, kapotu a kufr, čímž se jeho výkon zvýší až na 1 200 wattů. Denně by tak měl být schopen poskytnout solární dojezd až 48 km, což plně postačuje potřebám průměrného českého řidiče.
Systém je navržen tak, aby byl aerodynamický a odolný vůči rychlostem do 160 km/h a větru do 48 km/h, když je vůz zaparkovaný. Solární panely navíc částečně stíní automobil, což přispívá k udržení chladnějšího interiéru při parkování na slunci. První dodávky tohoto zařízení jsou plánovány kolem roku 2025.
Proč se dosud nevyrábějí auta poháněná čistě solární energií?
Začlenit solární panely do střechy elektromobilu není jednoduchý ani levný proces. Zákazníci by za tuto technologii museli připlatit desítky, možná i stovky tisíc korun. Navíc by se tento přínos mohl ukázat jako nevýznamný, protože panely by pokrývaly pouze pevné části karoserie, jako je střecha nebo zadní část, a tak by neposkytovaly dostatek energie.
Dalšími faktory jsou samozřejmě počasí a různé okolnosti, které mohou snižovat účinnost panelů. Dokud se tedy nevyvinou účinnější solární články, budou se nadále vyrábět elektromobily bez solárních panelů.
.« Použitý kuchyňský olej je čistější palivo než nafta. Zachrání dieselové motory? Mobilní dobíjecí robot sám přijede k elektromobilu a nabije ho. Toto je budoucnost infrastruktůry »