Překvapivá data: Plug-in hybridy vypouští o 350 % víc emisí, majitelé je totiž nedobíjí
Plug-in hybridy vypouštějí mnohem více emisí z toho důvodu, že s nimi lidé v reálném provozu nejezdí tak, jak odborníci předpokládali. Nabíjejí je totiž mnohem méně často. Za běžného provozu taj mají plug-in hybridy průměrnou spotřebu až o čtyři litry vyšší, než je oficiálně deklarováno. Evropská komise nedávno zveřejnila svou první zprávu o skutečných emisích CO2 nových osobních automobilů a dodávek. Tato zpráva vychází z dat shromážděných skutečným monitorováním spotřeby paliva nových vozidel pomocí senzorů přímo na palubě.
Od ledna 2021 musí být všechna nová osobní a lehká užitková vozidla se spalovacími motory, která jsou uvedena na trh EU, vybavena schválenými zařízeními pro monitorování spotřeby paliva na palubě (OBFCM). Tato zařízení zaznamenávají spotřebu paliva a elektrické energie vozidla a celkově ujetou vzdálenost. Na základě těchto dat EU zjistila, že plug-in hybridy ve skutečném provozu jezdí v průměru s až o čtyři litry vyšší spotřebou.
Pohled na zveřejněná data podrobněji může někoho šokovat. Vyplývá z nich totiž, že plug-in hybridy reálně produkují až o 350 procent více emisí CO2, než jsou oficiálně deklarované hodnoty získané na základě testů.
Údaje získané v roce 2021 ze vzorku 600 000 vozidel také ukázaly, že benzínové a naftové modely měly v průměru emise o 20 procent vyšší, než jsou jejich oficiální hodnoty, uvedla Evropská komise v polovině března. To je významný rozdíl ve srovnání s 350 procenty u plug-in hybridů. Údaje o plug-in hybridních vozidlech “potvrzují, že tato vozidla v současnosti nevyužívají svůj potenciál, zejména proto, že se nedobíjejí a nejezdí plně elektricky tak často, jak se původně předpokládalo,” uvedla komise ve své zprávě.
Kritici “zástrčkových hybridů” již dlouho tvrdí, že ekologický přínos této technologie je mnohem menší, než se deklaruje a oficiální zpráva Evropské komise tento názor svými zjištěními podpořila. “Předpoklady, na základě kterých jsou počítány výsledky testu WLTP, neplatí v reálných podmínkách pro PHEV,” uvedla komise ve zprávě.
“Plug-in hybridy se prodávají jako dokonalá kombinace baterie pro naše lokální potřeby a (spalovacího) motoru na dlouhé vzdálenosti. Testování v reálném světě však ukazuje, že jde o mýtus,” uvedla společnost Transport & Environment ve studii z února 2023. Ve studii Mezinárodní rady pro čistou dopravu z roku 2022 se konstatuje, že průměrná reálná spotřeba paliva u vozidel PHEV v Evropě je tři až pětkrát vyšší než hodnoty podle typového schválení WLTP.
S ohledem na výše uvedené Evropská komise již připravila pro plug-in hybridy změny ve výpočtu faktoru využitelnosti, což znamená očekávaný podíl ujeté vzdálenosti na elektrický pohon, který se používá k určení emisí CO2 během oficiálního testování spotřeby. Tyto změny budou platit od roku 2025 a Komise nevylučuje, že se budou dále upravovat na základě údajů o reálné spotřebě, které budou pocházet z plug-in hybridů.
.« Co vše je potřeba pro bezpečné cestování autem nejen na dovolenou Českým automobilkám se zase daří: Škoda raketově stoupá, ale úspěch slaví i Toyota a Hyundai »