cars-for-sale

Preference Čechů se mění: Ojetiny nakupují ve dvou, musí mít klimatizaci a jasný původ

14. 8. 2019 • Novinky, Zajímavosti

Co bylo ještě před pár lety v ojetém autě příjemným luxusem, stává se postupně naprostým standardem. Český zákazník je čím dál náročnější, a tak se například vozy bez klimatizace nebo couvacích senzorů přesouvají pouze do nejlevnějších kategorií. Při výběru svého budoucího vozu mnohem více než celkový počet kilometrů zákazníci zohledňují jeho celkovou historii a původ. Do bazaru také přicházejí zásadně ve dvou a velmi záleží i na tom, zda nakupuje muž, či žena.

Rozhodování, jaký vůz zvolit, bývá často poměrně složité. V padesáti procentech případů mají zákazníci vůz předvybraný na základě recenzí nebo zkušeností. Z toho polovina na výběru trvá, druhá polovina se nechá přesvědčit k jiné volbě. Čtvrtina lidí pak vybírá mezi několika modely a rozhoduje se na základě možnosti vyzkoušení na místě. Poslední čtvrtina pak nemá vůbec představu a nechá si doporučit vůz na místě. Minimum zákazníků přichází do autobazaru s naprosto přesnou představou, co chce pořídit.

Ve dvou se vybírá nejlépe

Nejčastěji lidé přicházejí vybírat ojetinu ve dvou, zhruba v 80 % případů. Na prohlídku chodí většinou v páru, méně často pak například otec a syn nebo dva kamarádi. Většinou se tak chrání před neuváženým nebo impulzivním nákupem. Výjimečná není ani návštěva celé rodiny. Nejčastějším modelem je společné řešení finanční stránky, technické záležitosti připadají ve většině případů muži.

Samotnou koupi pak v 77 % případů provádějí též muži.

Muži a ženy pak při výběru zohledňují řadu rozdílných faktorů. „Pro ženy je u vozu nejtypičtějším požadavkem minimum budoucích servisních nákladů, vyžadují je zhruba čtyři z pěti zákaznic. Muži s budoucím servisem více počítají,“ vysvětluje Gálik. A zatímco muži se podle očekávání více zajímají o technické parametry vozu, pro ženy je mimo exteriéru a barvy velmi důležité například množství odkládacích ploch a přihrádek v interiéru. Ženy ve svých autech také preferují benzinové motory, a to v 60 % jim prodaných aut. U mužů je situace vyrovnaná, mírně „vyhrávají“ naftové pohonné jednotky s 51 % prodaných.

Servisní historie nade vše, nároky na výbavu rostou

U ojetiny je klíčová její minulost, která napoví o reálném stavu vozu. U zákazníků v důležitosti vévodí údaj, zda byl vůz havarovaný a zda má doložitelnou servisní historii, tyto údaje vyžadují v téměř 100 % případů. Rozhodujícím faktorem už ale často není počet najetých kilometrů: v průměru 8 z 10 zákazníků raději zvolí vůz s vyšším nájezdem a jasnou historií než s nižším a nejasnou minulostí. S rostoucí náročností zákazníků se vozy bez jasného původu stávají téměř neprodejnými.

Co se týká výbavy, ve voze nad 100 tisíc korun už 95 % zákazníků automaticky očekává klimatizaci a elektricky ovládaná okna. Nad 200 tisíc korun už zákazníci standardně vyžadují navíc Bluetooth připojení telefonu nebo tempomat. Velmi záleží také na rodinné situaci. Pro rodiče s dětmi je například klíčové uchycení autosedaček ISOFIX. Roste i poptávka po vozech s tažným zařízením, ne nutně kvůli vozíkům, ale třeba pro uchycení nosiče na kola.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz