Praha zavádí časomíry na parkování a tvrdší přístup: Auta rovnou odtahují, pokuty zdražily
V Praze, podobně jako v jiných větších městech, bojují s nedostatkem parkovacích kapacit. Vznikly rezidentské zóny a zpoplatnilo se parkování pro nerezidenty. Nově tam uvažují dokonce o zpoplatnění parkovacích míst podle velikosti aut, přičemž hledají efektivní systém. V podstatě by mohly existovat tři kategorie: malá auta, standardní auta a velká auta.
Zatím však jde pouze o ideu, která má mnoho nedostatků. Například malá auta by mohla být auta ve velikosti Smartu, standardní by byla všechna od Fabie až po Superb a velká by byla SUV. Trochu zde funguje klišé o SUV, protože například Superb je výrazně delší než Kodiaq, který je však širší, avšak rozdíl je minimální. Uvidíme, jak bude vypadat finální návrh na zpoplatnění aut podle velikosti, až ho v Praze přenesou z roviny nezávazných diskusí na papír.
Co se však v Praze podařilo, je zvýšená kontrola na místech určených pro krátkodobé parkování, tedy pro zásobování nebo naložení, případně vyložení posádky. Mnozí řidiči totiž tato místa zneužívají a tam, kde je povolených maximálně 30 minut, parkují několik hodin, často i celý den.
Proto začali v několika pražských lokalitách na místech určených pro krátkodobé zastavení a zásobování montovat veřejnou časomíru, která ukazuje, jak dlouho na daném místě auto stojí. Systém městská část Praha 1 zatím nainstalovala v šesti lokalitách, dohromady hlídá 20 parkovacích míst vyhrazených pro krátkodobé parkování pro zásobování nebo návštěvníky institucí. Digitální tabule jsou na Národní třídě – před Palácem Metro a u Nové scény, na Václavském náměstí, ve Spálené ulici, na Smetanově nábřeží a na Štěpánské ulici.
Systém s časomírou zatím není přímo napojen na městskou policii, ale na jeho základě už z nejproblematičtějších lokalit (například z před poliklinikou Palackého) odtáhli řádově stovky vozidel, která vyhrazenou parkovací dobu výrazně překročila.
Tam, kde to není urgentní, dostávají „botičky“. Takovýto systém kontrolních veřejných časomír na parkovištích určených pro krátkodobé stání a zásobování vůbec není špatný nápad.
Od 1. ledna 2024 začala platit novela zákona o silničním provozu (zákon č. 271/2023 Sb.). Přináší řadu změn, ale zaměříme se na jednu poměrně zajímavou. Tou je možnost sloučení pokut udělených v určitém čase do jedné pokuty.
Tato možnost v Česku existovala i dříve, ale byla nastavena dost absurdním způsobem, který bylo možné snadno zneužít. Podle dosud platné úpravy spadaly přestupky spáchané v určitém období automaticky do společného konání, ve kterém bylo možné udělit pokutu pouze v rozmezí 1 500 až 2 500 korun.
Jak bylo možné systém zneužít? To ilustroval vedoucí dopravně správního oddělení městské části Praha 1 Aleš Jedlička pro česká média: „Máme záznam o společnosti, která je půjčovnou vozidel a jejíž vozidla spáchala za 14 dní celkem 74 přestupků, u kterých nebylo zaplaceno parkovné na území Prahy 1. Podle současné právní úpravy jsme automaticky sloučili všechny činy do společného jednání a dostali jsme se k částce 2 500 korun,“ vysvětluje s tím, že kdyby bylo možné řešit každý přestupek samostatně, pokuta za každé neoprávněné parkování by byla 700 korun. Pokud bychom to nyní vynásobili 74 zaznamenanými přestupky, celková výše pokuty by byla 51 800 korun. Takhle díky automatickému sloučení ušetřila společnost 49 300 korun, což je evidentně absurdní. Platit takové pokuty bylo totiž levnější než parkovné.
Novela zákona ale umožní automatické sloučení pokut až do výše 25 000 korun. Takže všichni, kteří pravidelně porušovali pravidla parkování v centru Prahy, protože to bylo jednoduše výhodné, mají smůlu. Nová maximální výše pokuty by měla být dostatečně motivující, aby si lidé uvědomili chyby a přestali se jich dopouštět.
.
« Navigaci v autě musíte správně umístit, jinak hrozí pokuta Elektromobilita v Česku: 5 200 veřejných dobíjecích bodů pro 28 tisíc osobních bateriových elektromobilů, nejčastěji lze potkat Tesly »